Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

veldrijders Vs MTB-ers

ted038
Forum-lid

ted038 29 okt 2006 20:15

Vraag ook gepost op ander forum, maar aangezien hier wellicht meer veldrijders zijn, ook hier gepost voor "hun" kant van het verhaal (hoop wel op een "leuke" discussie en geen flamewar oid)
Afgelopen 2 mountainbike-tourtochten weer gemerkt dat er steeds meer veldrijders/cyclocrossers komen op "MTB" tourtochten (Emst & Epe, beiden "snel"). Op zich nog geen probleem, immers hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus daar gaat het niet om... Wat me echter wel stoort is de mentaliteit : veldrijders halen me (op mijn MTB) vaak veel "agressiever" in (dan mtb-ers) dwz inhalen waar t eigenlijk niet kan, soms zelfs dat ze al duwend voorbijkomen op "single" tracks en ze snijden ook meer (bij tweebaans paden dus erg snel weer terug komen op het spoor waar ik rij), in epe 3 x zelfs gebotst met de achterbanden (geen valpartijen gelukkig) Nu ben ik zeker niet een van de snelsten (in epe 22,1 gemiddeld op de 45) , maar waarom rijden veldrijders zo "aso". (ik vertrek vaak al een uur later dan de begintijd, zodat ik hoop dat de fanatiekeren dan voor me zitten) - Denken ze dat ze een wedstrijd rijden ? - hoort dit zo bij het "cyclocrossen" ? - En waar komen ze vandaan, zijn het "ex" mtb-ers die sneller willen, daarom wat fanatieker zijn en daarom dit mij storende gedrag vertonen ? - is het rijgedrag tussen een atb en een clyclocrosser dermate anders dat dit iets kan verklaren ? Uiteraard zijn er ook wel enkele mtb-ers met hetzelfde rijgedrag, maar toch aanzienlijk minder en zeker niet zo erg... Wat is jullie ervaring hierin ?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2006 20:45

Ik rij op allebei en heb er eigenlijk maar 1 mogelijk "verklaring" voor.
Op een CX wil en kun je alleen maar hard rijden. Dat ding is zo oncomfortabel dat ff achter een langzamere fietser hangen niet echt fijn is. Je hebt totaal geen vering en ook slechts beperkte vering uit je smalle bandjes. Als je lekker het tempo erin hebt sta je vrij veel op de pedalen en is de uitdaging zo groot dat het niet echt opvalt.
En als dit het niet is, zullen het waarschijnlijk gewoon asociale individuen zijn :D

Less is bore

trickoutxtc3
Forum-lid

trickoutxtc3 30 okt 2006 00:09

vandaag ookk vercillende cxer's tegen gekomen die vonden het allemaal heel normaal om tegen de mtb route in te knallen, overigens ook verschillende mtbérs gezien die dat deden hoor alleen waren dat van die types zonder helm (als je haar maar goed zit).
als mensen mij onbeschoft inhalen zonder te bellen of te roepen, en ik krijg de kans dan parkeer ik gewoon mijn voorwiel net tegen het achter bandje om ze ff te laten schrikken, om ze dan vervolgens ff vlink de huid vol te k*nkeren>>>>>>>>>>>>>
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

sjezer
Forum-lid

sjezer 30 okt 2006 06:40

Ik wil graag een andere redenatie geven! Veel cyclocrossers gebruiken toertochten om zich voor te bereiden op wedstrijden. Daarin gaat het nou eenmaal hard. Zelf zit ik bij een mtb club en als we in clubverband toertochten rijden, is er altijd een groepje van een man of 5 dat erg hard gaat. Zo hard zelfs dat we op een gehele toertocht nauwelijks ingehaald worden, maar wel mensen inhalen. Door inhaalacties van de eerse groep, krijgen mensen van groepje 2 of 3 vaak slechte opmerkingen naar het hoofd geslingerd omdat ze dezelfde kleding dragen. Dit is al geregeld een punt geweest in onze jaarvergaderingen. Maar vaak is het zo dat mensen ook geen ruimte willen geven aan snellere rijders. Dit soort zaken moet je met beide partijen oplossen, door zo netjes mogelijk ruimte te geven en te passeren.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 okt 2006 08:17

Quoten: Origineel geplaatst door trick out xtc3 op 29 Oktober 2006

als mensen mij onbeschoft inhalen zonder te bellen of te roepen, en ik krijg de kans dan parkeer ik gewoon mijn voorwiel net tegen het achter bandje om ze ff te laten schrikken, om ze dan vervolgens ff vlink de huid vol te k*nkeren>>>>>>>>>>>>>

Ik denk inderdaad dat dat DE oplossing is......
Kwaad met kwaad vergelden is nog nooit de ideale oplossing gebleken. Zo krijg je helemaal een lekkere sfeer in het bos.
Less is bore

skik
Forum-lid

skik 30 okt 2006 13:16

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 30 Oktober 2006

Ik wil graag een andere redenatie geven! Veel cyclocrossers gebruiken toertochten om zich voor te bereiden op wedstrijden. Daarin gaat het nou eenmaal hard. Zelf zit ik bij een mtb club en als we in clubverband toertochten rijden, is er altijd een groepje van een man of 5 dat erg hard gaat. Zo hard zelfs dat we op een gehele toertocht nauwelijks ingehaald worden, maar wel mensen inhalen. Door inhaalacties van de eerse groep, krijgen mensen van groepje 2 of 3 vaak slechte opmerkingen naar het hoofd geslingerd omdat ze dezelfde kleding dragen. Dit is al geregeld een punt geweest in onze jaarvergaderingen. Maar vaak is het zo dat mensen ook geen ruimte willen geven aan snellere rijders. Dit soort zaken moet je met beide partijen oplossen, door zo netjes mogelijk ruimte te geven en te passeren.

ik moet zeggen dat ik dit geen reden vindt. Als je wilt oefenen doe je dit maar niet tijdens toertochten. ik heb geen problemen met het inhalen of ingehaald worden, maar vraag gewoon netjes of iemand aan de kant wilt, of blijf er even achter hangen tot er plaats is. Als je zo nodig hard wilt rijden moet je of als eerste aan de start staan of gewoon niet naar toertochten komen dan rijdt je dezelfde route maar een week later.
Bovendien maken dit soort mensen het ook onnodig gevaarlijk. Een toertoch is bedoeld voor alle leeftijden en alle klassen. En door het hard langs iemand jakkeren laat je mensen schrikken, breng je mensen uit balans kortop genoeg gevaarlijke situaties ontstaan daardoor.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 30 okt 2006 19:26

Wat mij opvalt tijdens de toertochten is dat de cx,ers die zo associaal rijden vaak met een groepje zijn. Vaak zijn het dan ook nog amateur wielrenners die even lekker een uurtje willen knallen. Kom ook geregeld cx,ers tegen die met 2 zijn waarvan een op de mtb, en die doen wel net als mtbers gewoon netter inhalen.

refie
Forum-lid

refie 31 okt 2006 09:59

ben ik dan schizofreen?
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

ted038
Forum-lid

ted038 31 okt 2006 10:20

Quoten: Origineel geplaatst door Refie op 31 Oktober 2006

ben ik dan schizofreen?

nee, want dan zou je "zijn wij dan schizofreen? " gepost hebben  

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 okt 2006 13:51

Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 30 Oktober 2006

ik moet zeggen dat ik dit geen reden vindt. Als je wilt oefenen doe je dit maar niet tijdens toertochten. ik heb geen problemen met het inhalen of ingehaald worden, maar vraag gewoon netjes of iemand aan de kant wilt, of blijf er even achter hangen tot er plaats is. Als je zo nodig hard wilt rijden moet je of als eerste aan de start staan of gewoon niet naar toertochten komen dan rijdt je dezelfde route maar een week later.
Bovendien maken dit soort mensen het ook onnodig gevaarlijk. Een toertoch is bedoeld voor alle leeftijden en alle klassen. En door het hard langs iemand jakkeren laat je mensen schrikken, breng je mensen uit balans kortop genoeg gevaarlijke situaties ontstaan daardoor.

Dus ook voor snelle mensen die willen trainen? Ben het wel eens dat de veiligheid voorop moet staan. Daarbij komt nog dat langzame deelnemers vaak minder ervaren zijn en zo al zondermeer een relatief gevaar vormen...

luna
Forum-lid

luna 31 okt 2006 16:16

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 30 Oktober 2006 ik moet zeggen dat ik dit geen reden vindt. Als je wilt oefenen doe je dit maar niet tijdens toertochten. ik heb geen problemen met het inhalen of ingehaald worden, maar vraag gewoon netjes of iemand aan de kant wilt, of blijf er even achter hangen tot er plaats is. Als je zo nodig hard wilt rijden moet je of als eerste aan de start staan of gewoon niet naar toertochten komen dan rijdt je dezelfde route maar een week later.Bovendien maken dit soort mensen het ook onnodig gevaarlijk. Een toertoch is bedoeld voor alle leeftijden en alle klassen. En door het hard langs iemand jakkeren laat je mensen schrikken, breng je mensen uit balans kortop genoeg gevaarlijke situaties ontstaan daardoor. Dus ook voor snelle mensen die willen trainen? Ben het wel eens dat de veiligheid voorop moet staan. Daarbij komt nog dat langzame deelnemers vaak minder ervaren zijn en zo al zondermeer een relatief gevaar vormen...

trainen tijdens een veldtoertocht???
ik kan me niet voorstellen wat voor nut dat heeft,
bij de gemiddelde tocht is het toch wel redelijk druk, en dan ben je elke keer aan het afremmen, ontwijken enz. met alle risico's om op je bek te gaan. en je materiaal kapot te maken.
ik ben al vaak genoeg ingehaald tijdens zulke tochten en je hebt er fietsers bij die gewoon echt te asociaal doen, het is geen wedstrijd dus je hoeft niemand van z'n plek te duwen of afsnijden of iets dergelijks, maar de meesten doen gewoon normaal, die roepen optijd of ze rijden je zo voorbij dat je er helemaal geen last van hebt.

ik vindt ook wel dat sommige mensen wel heel erg snel schrikken. ik heb ook wel eens gehad dat ik fietsers inhaalde en dat ze boos op me reageerden, terwijl ik naar mijn mening echt normaal deed.

en het zijn niet de onervaren mensen die een gevaar vormen. het zijn de mensen die daar geen rekening mee houden.
een beetje begrip tonen, je bent zelf ook ooit een keer beginner geweest.

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 okt 2006 16:25

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 31 Oktober 2006

trainen tijdens een veldtoertocht???ik kan me niet voorstellen wat voor nut dat heeft

Tuurlijk wel. Door toertochten hard te rijden doe je techniek en snelheid op in het veld. Door zelf snel te fietsen, heb ik geleerd dat je pas afscheiding krijgt na een kilometer of 20, vaak vlak voor de pauze. Daar komt alles weer samen en ga je na de schaft weer verder (pauze bij ons is een minuutje voor wat drinken). Dan ben je 7 tot 10 km bezig om de afscheiding weer voor elkaar te krijgen. Maar vaak is het achterop in de tocht niet druk omdat wij vroeg vertrekken. Hierdoor kunnen we op het einde vrijwel altijd ons ding doen! Aan de andere kant: wij worden ook wel 'ns voorbij gereden door wedstrijdrijders die nergens rekening mee houden. Ik ken de frustratie...

Plaats reactie