Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Exploderende Schwalbe Stelvio

janalbert
Forum-lid

janalbert 29 okt 2006 18:31

Wat mij nu gebeurt!!
Ik monteer mijn gloednieuwe Schwalbe Stelvio's, de banden gaan m.i. ruim om de velg, oppompen tot 8 bar en dan een enorme explosie.! Klapt de band van de velg af en scheurt de binnenband over 10cm open.
Nieuwe binnenband en zelfde procedure volgen met zet zelfde resultaat en op precies dezelfde plek !
Iemand hier ervaring mee? Het zal toch niet zo zijn dat mijn velgen te klein zijn ofzo? Ik heb hier werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Het is de eerste (en laatste?) keer dat ik de Stelvio's gebruik....

recordfreak
Forum-lid

recordfreak 29 okt 2006 18:54

Ik ken wel iemand die de banden ook had en de voorband en achterband is 2 maal van de velg afgelopen en dus 2 maal tegen te grond gegaan in een bocht. Bij de FM zeiden ze dat ze het nog nooit hadden voorgehad maar heeft wel zijn geld terug gekregen!

chaingang
Forum-lid

chaingang 29 okt 2006 19:07

Heb een paar weken geleden mijn voortse binnenband ook vervangen. Tijdens het oppompen moet de binnenband langst de achterkant tussen band en velg geraakt zijn. Had hem al opgepompt tot 6 bar toen ik eens een controle deed of de band overal en langst beide kanten er mooi oplag. Toen zag ik dat de binnenband dus tussen band en velg zat. Wou snel de band laten leeglopen maar was juist te laat. Ook een oorverdovende knal met het zelfde resultaat als u. De band eraf en de binneband over 10 cm gescheurd.
BTW, rijd ook met de Schwalbe Stelvio's Evolution rond waar ik meer dan tevreden van ben. Gewoon opletten tjidens het oppompen van de band dat de binnenband nergens klem komt te zitten. Gaat ge dat niet meer voor hebben.  
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

timowr
Forum-lid

timowr 29 okt 2006 19:16

Een paar weken geleden klapte plotseling mijn Schalbe Stelvio tube (geen draadband). Maar met alle andere Stelvio tubes en draadbanden heb ik nooit problemen.

janalbert
Forum-lid

janalbert 29 okt 2006 20:09

Nou, dat geeft dan veel vertrouwen. Toch maar eens terug met deze jongens en kijken wat de FM ervan vindt...

wfvn
Forum-lid

wfvn 29 okt 2006 20:13

Als ik het verhaal zo lees denk ik inderdaad dat de band net iets te groot is voor de velg in combinatie met die druk van 8 bar (welke voor een Stelvio uiteraard geen probleem mag zijn). Ik heb hetzelfde meegemaakt met een fietskar waar een ander type bandje en andere maat op lag maar ook daarbij hetzelfde resultaat bij een iets te hoge druk: band glijdt over de velg waardoor tussen hieldraad en velg een kleine kier ontstaat waar de binnenband door naar buiten komt zetten met heftige knal als gevolg.

sharkman
Forum-lid

sharkman 29 okt 2006 21:03

Het is ook nooit goed dan gaat de band er weer te moeilijk dan weer te makkelijk op.
Ik worstel liever wat langer met een te strakke band als het risico van een afloper te nemen.
Advies aan alle berijders van Campa wielen: Schwalbe stelvio kopen, die gaat er precies goed om

beukje
Forum-lid

beukje 30 okt 2006 01:11

Mijn Michelin Pro 2 band liep ook van de velg af nadat ik een keer lek gereden had. Wellicht is de draad hierdoor iets opgerekt. Ik rijd met Fulcrum Race 1 wielen. Met Continental GP 4000 heb ik dit probleem niet. Ik vind de Michelin band gevoelsmatig beter rollen dan de Conti's. De Conti's zijn daarentegen minder gevoelig voor scherpe voorwerpen als glas en steentjes. Mijn ervaring is dat de Conti"s iets moeilijker zijn te monteren dan de Michelins. Het heeft allebei zijn voor's en tegen's.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

janalbert
Forum-lid

janalbert 04 nov 2006 14:31

Net bij FM geweest.
Twee nieuwe banden gekregen en twee nieuwe binnenbanden. Moet zeggen, dat vind ik nou service...
Continental Grand Prix i.p.v. de Stelvio's (daar rijd ik niet meer op mede gezien dat de banden wel erg ruim en gemakkelijk om de velg gaan).
Kijken wat het wordt....

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 04 nov 2006 23:04

Vreemde zaak! Ik heb voor het eerst Conti 4000 om mijn CXP 33 liggen en geen centje pijn. Ik heb er nu ruim 3900 km mee gereden en 0 lek! (Afkloppen! ) Achterband is wel "vierkant" en heb die omgelegd naar het voorwiel en de nog "ronde "voorband naar achteren. Sommigen zullen dit niet verstandig vinden omdat de beste band voor moet zitten, maar ik heb liever een wat minder versleten band achter.
Het omleggen ging heel gemakkelijk. Natuurlijk moet je altijd goed nakijken of de binnen band na die licht te hebben opgepompt nergens klem zit tussen de velgrand en buitenband. Bij het ventiel druk ik ook altijd eerst het ventiel iets naar binnen zodat de rubberrand van het ventiel vrij in de buitenband zit als ik die op de plaats van het ventiel de buitenband om de velg leg.
IK vind de Conti4000 voor mijn fietswijze een prima bandje. Ik toer en scheur nooit hard en erg  "plat "een bocht om. Voor zij die koersen zou ik het niet weten. Daar worden veel hogere eisen gesteld aan de banden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

timowr
Forum-lid

timowr 05 nov 2006 18:46

Marconi, het gaat ook niet over de Conti's maar over de Schawalbes.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 06 nov 2006 12:45

Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 05 November 2006

Marconi, het gaat ook niet over de Conti's maar over de Schawalbes.

Mea Culpa! Ik dreef even wat af!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie