Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa Centaur of Chorus

edduh
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2006 17:17

edduh 20 okt 2006 23:13

Denk er aan om mijn 105 groep te vervangen door Campa Centaur of Chorus maar weet niet of ik het prijsverschil tussen die beiden ervoor over heb.
Wat is jullie mening over de prijs/kwaliteit verhouding Centaur/Chorus ?
Alvast bedankt voor je reacties
Edwin

campyonly
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:26

campyonly 20 okt 2006 23:59

Als we de 2007 groepen vergelijken:

Crankstel Chorus is in carbon, Centaur in alu.
Kettingbladen en lagers zijn hetzelfde.
Centaur beste keus.

Chorus shifters zijn vergelijkbaar met Record, Centaur shifters zien er nu blits uit (carbon) maar mechanisme is Xenon.
Chorus beste keus.

Overige onderdelen maakt weinig uit eigenlijk.

Dus als je slim bent neem je de Centaur 2007 groep met Chorus shifters, of met Centaur 2006 shifters, die zijn wel bijzonder goed..

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 okt 2006 00:41

Quoten: Origineel geplaatst door campyonly op 20 Oktober 2006

Als we de 2007 groepen vergelijken:Crankstel Chorus is in carbon, Centaur in alu.Kettingbladen en lagers zijn hetzelfde.Centaur beste keus.Chorus shifters zijn vergelijkbaar met Record, Centaur shifters zien er nu blits uit (carbon) maar mechanisme is Xenon.Chorus beste keus.Overige onderdelen maakt weinig uit eigenlijk.Dus als je slim bent neem je de Centaur 2007 groep met Chorus shifters, of met Centaur 2006 shifters, die zijn wel bijzonder goed..


Hoi,
Het mechanisme is NIET hetzelfde als in de Xenon wel is het zelfde blokkage systeem toegepast zodat je geen hele rits pignons in een keer kan schakelen zoals je dat wel kon in de Centaur van 2006.
Toruwens, waarom is het alu crankstel een betere keus dan het lichtere carbon crankstel van b.v. de Chorus? Het gaat hier om een draaiend deel waar het lichtere gewicht toch wel een theoretisch voordeel is. Een andere optie is b.v. het carbon crankstel van de Centaur 2006 als de armen niet langer dan 175mm hoeven te zijn.
Of, je zou ook kunnem een alu crankstel van een 2006 Chorus kunnen nemen waar je dan gelijk een 102mm as kan bij plaatsen, Record of chorus naar gelieven. In dat geval heb je toch de beter Q-factor can dat crankstel. Ook niet te versmaden.....
Enfin, keuze mogelijkheden genoeg.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

edduh
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2006 17:17

edduh 21 okt 2006 14:24

Mijn FM heet een Centaur groep waar hij vanaf wil, deze is grijs/blauw achtig en zou een speciale uitvoering zijn. Dit is met twee bladen voor, kent iemand deze ? Met de prijs kan hij ook nog wat doen, dus het lijkt mij wel interessant en mooi met Zonda wielen.....
Dit samen lijkt mij een goede afmontage voor mijn winterfiets of niet ?

edduh
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mar 2006 17:17

edduh 21 okt 2006 14:25

Edit: dit is dus een Centaur groep van 2006 !!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2006 16:02

Gewoon een Centaur Grey groep, niets bijzonders aan. Hij moet wel met een hele scherpe prijs komen zou ik nu die groep willen kopen. Want de nieuwe groepen beginnen steeds meer uitgeleverd te worden voor de bedragen die je 2 maanden geleden voor de oude groepen betaalde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kritou
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:17

kritou 25 okt 2006 11:47

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 20 Oktober 2006
Hoi,Het mechanisme is NIET hetzelfde als in de Xenon wel is het zelfde blokkage systeem toegepast zodat je geen hele rits pignons in een keer kan schakelen zoals je dat wel kon in de Centaur van 2006.Toruwens, waarom is het alu crankstel een betere keus dan het lichtere carbon crankstel van b.v. de Chorus? Het gaat hier om een draaiend deel waar het lichtere gewicht toch wel een theoretisch voordeel is. Een andere optie is b.v. het carbon crankstel van de Centaur 2006 als de armen niet langer dan 175mm hoeven te zijn.

Wat is dan juist het verschil tussen de nieuwe Centaur 2007-shifter en de Chorus? Hoe werkt het verschilllend? Kan ik dan maar per één opschakelen of zoiets. Ik heb momenteel Shimano 105, daar kan ik per één afschakelen en meerdere in één keer opschakelen.
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 20 Oktober 2006
Of, je zou ook kunnem een alu crankstel van een 2006 Chorus kunnen nemen waar je dan gelijk een 102mm as kan bij plaatsen, Record of chorus naar gelieven. In dat geval heb je toch de beter Q-factor can dat crankstel. Ook niet te versmaden.....Enfin, keuze mogelijkheden genoeg.Ciao,


Is de Q-factor van de Centaur 2007 dan verschillend aan die van de Chorus/Record 2007 of gaat het over het monteren van het kleine blad?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 27 okt 2006 03:18

Ik heb vroeger Centaur (2003) gehad en nu Chorus (2004 versie). Centaur is goed maar chorus schakelt onder druk trefzekerder en remt beter, eigenlijk heb ik het idee dat het niet beter kan, maar er zal heus wel iemand zijn die daar anders over denkt. Lichter en mooier is een ander verhaal.
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 okt 2006 00:34

Quoten: Origineel geplaatst door kritou op 25 Oktober 2006


Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 20 Oktober 2006


Hoi,
Het mechanisme is NIET hetzelfde als in de Xenon wel is het zelfde blokkage systeem toegepast zodat je geen hele rits pignons in een keer kan schakelen zoals je dat wel kon in de Centaur van 2006.
Toruwens, waarom is het alu crankstel een betere keus dan het lichtere carbon crankstel van b.v. de Chorus? Het gaat hier om een draaiend deel waar het lichtere gewicht toch wel een theoretisch voordeel is. Een andere optie is b.v. het carbon crankstel van de Centaur 2006 als de armen niet langer dan 175mm hoeven te zijn.

Wat is dan juist het verschil tussen de nieuwe Centaur 2007-shifter en de Chorus? Hoe werkt het verschilllend? Kan ik dan maar per één opschakelen of zoiets. Ik heb momenteel Shimano 105, daar kan ik per één afschakelen en meerdere in één keer opschakelen.
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 20 Oktober 2006


Of, je zou ook kunnem een alu crankstel van een 2006 Chorus kunnen nemen waar je dan gelijk een 102mm as kan bij plaatsen, Record of chorus naar gelieven. In dat geval heb je toch de beter Q-factor can dat crankstel. Ook niet te versmaden.....
Enfin, keuze mogelijkheden genoeg.
Ciao,

Is de Q-factor van de Centaur 2007 dan verschillend aan die van de Chorus/Record 2007 of gaat het over het monteren van het kleine blad?


Hoi,
Dat vermoed ik wel. De Q-factor voor de 2006 crankstellen was wel verschillend voor Centaur en Chorus dus........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

campyonly
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:26

campyonly 31 okt 2006 23:18

Helaas voor fdegrove, maar het schakelmechanisme van Xenon 2007 is wel degelijk exact hetzelfde als Mirage, Veloce en Centaur 2007.

Kijk maar in het spare parts overzicht van 2007:

www.campagnolo.com/pdf/spares07_A.pdf

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2006 23:30

Dat is toch mooi, weet je dat je aan Xenon shifters ook een goede koop doet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie