Invetten shim en stuurpen
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Ik heb alles ontvet en opnieuw gemonteerd. Maar nog krijg ik de stuurpen niet vast, waarschijnlijk moet ik de boutjes vaster zetten. Maar hoe vast weet ik niet, zo zonder momentsleutel.
In het stuur zitten twee inkeppingen, daar waar de stuurklem heeft gezeten. Had niet het idee dat ik hem te vast had gedraaid. Volgens mij heb je dat al snel met alluminium sturen dat je van die inkepingen krijgt.
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Ik heb alles ontvet en opnieuw gemonteerd. Maar nog krijg ik de stuurpen niet vast, waarschijnlijk moet ik de boutjes vaster zetten. Maar hoe vast weet ik niet, zo zonder momentsleutel.
In het stuur zitten twee inkeppingen, daar waar de stuurklem heeft gezeten. Had niet het idee dat ik hem te vast had gedraaid. Volgens mij heb je dat al snel met alluminium sturen dat je van die inkepingen krijgt.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Ik heb alles ontvet en opnieuw gemonteerd. Maar nog krijg ik de stuurpen niet vast, waarschijnlijk moet ik de boutjes vaster zetten. Maar hoe vast weet ik niet, zo zonder momentsleutel.
In het stuur zitten twee inkeppingen, daar waar de stuurklem heeft gezeten. Had niet het idee dat ik hem te vast had gedraaid. Volgens mij heb je dat al snel met alluminium sturen dat je van die inkepingen krijgt.
Alles geprobeerd, waarschijnlijk ligt het aan de shim, die een andere maat moet hebben??? Dus ga nu terug naar de FM, die hem gemonteerd heeft. Die moet maar kijken hoe en wat want hier krijg ik geen passend antwoordt. Heb wel geduld maar zoveel nou ook weer niet.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Ik heb alles ontvet en opnieuw gemonteerd. Maar nog krijg ik de stuurpen niet vast, waarschijnlijk moet ik de boutjes vaster zetten. Maar hoe vast weet ik niet, zo zonder momentsleutel.
In het stuur zitten twee inkeppingen, daar waar de stuurklem heeft gezeten. Had niet het idee dat ik hem te vast had gedraaid. Volgens mij heb je dat al snel met alluminium sturen dat je van die inkepingen krijgt.
Alles geprobeerd, waarschijnlijk ligt het aan de shim, die een andere maat moet hebben??? Dus ga nu terug naar de FM, die hem gemonteerd heeft. Die moet maar kijken hoe en wat want hier krijg ik geen passend antwoordt. Heb wel geduld maar zoveel nou ook weer niet.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Bedankt voor jullie adviezen. Topic kan gesloten worden wat mij betreft.
Ik heb net mijn ahead stuurpen gemonteerd, shim en stuurpen ingevet met witte vaseline. Nu merk ik op dat de stuurpen niet vast zit, de boutjes zitten echter wel vast.
Wat doe ik fout, had ik geen witte vaseline moeten gebruiken? Want heb de indruk dat het een erg glijdende werking heeft.
Overigens zit het stuur wel vast, welke ook is ingevet met vaseline.
Help, wat moet ik nu doen, de boutjes strakker aandraaien op gevoel (heb geen momentsleutel). Alles ontvetten, dus shim en stuurpen en opnieuw monteren???
Kortom mogen de delen met vaseline ingevet worden? Of hoeft er geen vet op om alles zo goed mogelijk te laten klemmen. Ik wil geen schuiver maken dus wil zeker weten hoe en wat.
Bedankt voor jullie adviezen. Topic kan gesloten worden wat mij betreft.
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Oktober 2006
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
- spinningfreak
- Forum-lid
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Oktober 2006
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
@Zaffeltje
Kan je dan ook vertellen wat er exact aan de hand was en wat er gedaan is om het op te lossen, kunnen wij er ook nog wat van leren.
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Oktober 2006
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
@Zaffeltje
Kan je dan ook vertellen wat er exact aan de hand was en wat er gedaan is om het op te lossen, kunnen wij er ook nog wat van leren.
Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 18 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Oktober 2006
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
@Zaffeltje
Kan je dan ook vertellen wat er exact aan de hand was en wat er gedaan is om het op te lossen, kunnen wij er ook nog wat van leren.
Nou daar gaat ie dan. Had een Ritchey stuurpen besteld en die was geschikt voor een stuurdiameter van 25,8mm. Ik heb een ITM stuur wat 25,8mm is dus dat moest passen. Op mijn vork zat een Shim, dus waarschijnlijk is mijn vork een 1" vork en moest het naar 1 1/8" met de shim om alles passend te maken.
Ik heb de Ritchey stuurpen gemonteerd met wat vaseline. Na alles goed aangedraaid te hebben kwam ik tot de ontdekking dat zowel de stuurpen op de vork als het stuur niet goed klemmende. Dit was dus erg gevaarlijk. Nog geprobeerd alles te ontvetten (dacht dat het daar aan lag). Ook dat bracht geen uitkomt.
Na een paar uur had ik er zo de balen in, dat ik de oude pen weer heb terug gezet. Die oude pen paste perfect. Mij viel op dat een opgave 25,8mm werd gegeven voor de Ritchey pen, stond zowel op het doosje van de pen als op de site van hun. In de klem zelf zag ik 26.0mm aangeven. Waarschijnlijk is dat het euvel geweest, die 2 mm verschil. Of heb ik het mis??? Waarom verschilt dit gegeven?
Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Zelf heb ik ervan geleerd dit voortaan maar aan een goede FM over te laten. Dus een onderdeel uitzoeken en erop laten zetten. Breng mijn fiets nooit meer naar een huis tuin keuken familie FM die prutst aan ouwe barels. Dat iemand dealer is van een bepaald merk zegt dus helemaal niets.
Wat kunnen jullie hiervan leren? Denk zelf dat als je twijfeld dat je het niet zelf kunt (je geen momentsleutel hebt bv) het over moet laten aan de FM. Het schilt je tijd en een hoop ergenis.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 18 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Oktober 2006
Zaffeltje wil wel erg snel antwoorden. Heel lichtjes mag je wel een oppvervlakkig klemspoortje zien, maar echt inkepingen in je stuur is niet goed.
Zou daar niet meer mee gaan fietsen. Teveel vet op de verbinding tussen stuur en stuurpen is nergens voor nodig. Hooguit een klein beetje aan de randjes of helemaal niets. Wel de schroefjes invetten anders gaat het waarschijnlijk kraken.
Fabrikanten adviseren vaak 6 tot 10 nm om het stuur vast te zetten. En al heb je geen momentsleutel zul je het op gevoel moeten doen, maar dat is niet echt superstrak in ieder geval. Klemming op voorvork mag/moet vaak wel duidelijk strakker. Dus wellicht toch nog wat aandraaien ?
Problemen zijn opgelost.
@Zaffeltje
Kan je dan ook vertellen wat er exact aan de hand was en wat er gedaan is om het op te lossen, kunnen wij er ook nog wat van leren.
Nou daar gaat ie dan. Had een Ritchey stuurpen besteld en die was geschikt voor een stuurdiameter van 25,8mm. Ik heb een ITM stuur wat 25,8mm is dus dat moest passen. Op mijn vork zat een Shim, dus waarschijnlijk is mijn vork een 1" vork en moest het naar 1 1/8" met de shim om alles passend te maken.
Ik heb de Ritchey stuurpen gemonteerd met wat vaseline. Na alles goed aangedraaid te hebben kwam ik tot de ontdekking dat zowel de stuurpen op de vork als het stuur niet goed klemmende. Dit was dus erg gevaarlijk. Nog geprobeerd alles te ontvetten (dacht dat het daar aan lag). Ook dat bracht geen uitkomt.
Na een paar uur had ik er zo de balen in, dat ik de oude pen weer heb terug gezet. Die oude pen paste perfect. Mij viel op dat een opgave 25,8mm werd gegeven voor de Ritchey pen, stond zowel op het doosje van de pen als op de site van hun. In de klem zelf zag ik 26.0mm aangeven. Waarschijnlijk is dat het euvel geweest, die 2 mm verschil. Of heb ik het mis??? Waarom verschilt dit gegeven?
Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Zelf heb ik ervan geleerd dit voortaan maar aan een goede FM over te laten. Dus een onderdeel uitzoeken en erop laten zetten. Breng mijn fiets nooit meer naar een huis tuin keuken familie FM die prutst aan ouwe barels. Dat iemand dealer is van een bepaald merk zegt dus helemaal niets.
Wat kunnen jullie hiervan leren? Denk zelf dat als je twijfeld dat je het niet zelf kunt (je geen momentsleutel hebt bv) het over moet laten aan de FM. Het schilt je tijd en een hoop ergenis.
Als ik het zo goed lees , dan heb je een 1 inch voorvork en een 1 1/8 aheadset dan moet je tussen de stuurpen en de voor vork Een VulBus gebruiken, dat is een ronde bus met een inkeping over de het uiteinde van de voorvork heen doet.
het gedeelte waar je de stuurpen overheen schuift en dan doe je die bus erin en dat past het vast wel en draait ie niet meer rond. en dan kun je de stuupen mooi klemvast draaien op de vorkbuis.
waarschijnlijk is dat het probleempje