Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRM/Powertap of nieuwe onderdelen?

66cm
Forum-lid

66cm 15 okt 2006 23:58

Hallo,

Aangezien er op het forum vaker geschreven wordt over wielsets dan over SRM en concurrerende systemen als Powertap lijkt het wel of de gemiddelde fietser liever investeert in de looks van de fiets dan in de kennis van zijn eigen lichaam. Waarom kiest men er toch vaak voor allerhande dure upgrades uit te voeren terwijl je ook kunt investeren in meer kennis?

bo11gevers
Forum-lid

bo11gevers 16 okt 2006 00:26

Vaak (ook bij mij) gaat het erom dat een mooie upgrade voor je fiets een heel stuk minder kost dan het aanschaffen van een SRM, Powertap of dergelijke... Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat je meer hebt aan een goed trainingssysteem (ik heb dat ook ingezien) maar bij velen waaronder de meeste wielertoeristen vinden een mooie upgrade aan hun fiets toch nog altijd belangrijker dan het verbeteren van hun rij- of trainingstechnieken.

niklas2
Forum-lid

niklas2 16 okt 2006 00:38

Ik ben een echte wielertoerist. Ik train dus ook nooit, ik fiets alleen. Of ik me nu voorbereid op een grote tocht of gewoon wat rondjes trap, het blijft fietsen en wordt nooit trainen. Daardoor zal ik ook niet snel geneigd zijn om een trainingssysteem van minstens 1000 euro aan te schaffen.
Daarnaast: heb je de discussies op dit forum wel eens gezien over het hebben van dure spulletjes en toch niet heel hard kunnen fietsen? Het lijkt me dat een trainingsysteem voorlopig in de hoofden van velen voorbehouden is aan de profs en de fanatieke wedstrijdrijders.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 okt 2006 11:06

Er zijn zelfs profs die het niks vinden, trainen met een SRM of soortgelijk....

speric
Forum-lid HC

speric 16 okt 2006 19:03

Waarschijnlijk kost het trainen meer dan een nieuwe dure fiets..

66cm
Forum-lid

66cm 16 okt 2006 20:33

Ik ben ook maar een gewone wielertoerist en ik kan zo snel ook geen duizend euro ophoesten voor een dergelijk systeem (helaas). Ik wil graag harder fietsen en dat zal voor een belangrijk deel van beter/gerichter trainen moeten komen. Daarnaast zie ik de lol en het nut van het fine tunen van van je fiets overigens ook wel in.

Als de prijs zou gaan dalen, dan lijkt het me best interessant om een zoiets te laten monteren. Het is in principe niet meer dan een zeer uitgebreide fietscomputer waarmee je de mogelijkheid hebt om je prestaties objectief te meten. Of zie ik dat verkeerd? Daarnaast kun je met een goede trainer ook nog eens je prestaties verbeteren, maar ja waar vind je die?

niklas2
Forum-lid

niklas2 16 okt 2006 20:59

En zo stellig als ik in mijn post hierboven was, is niet zoals het in de praktijk gaat. Ik maak wel gebruik van trainingsmiddelen, zoals een hartslagmeter.
Ik ben echter van mening dat deze simpele middelen voor mij ruimschoots afdoende zijn. Er zit nog meer dan genoeg 'rek' in mijn prestatievermogen om dit met een paar eenvoudige richtlijnen te verbeteren. SRM's etc zijn m.i. meer voor het finetunen en wanneer je met de eenvoudige, conventionele middelen weinig vooruitgang meer boekt (en nu niet over epo etc beginnen........)
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

speric
Forum-lid HC

speric 17 okt 2006 11:07

Quoten: Origineel geplaatst door 66cm op 16 Oktober 2006

Ik ben ook maar een gewone wielertoerist en ik kan zo snel ook geen duizend euro ophoesten voor een dergelijk systeem (helaas). Ik wil graag harder fietsen en dat zal voor een belangrijk deel van beter/gerichter trainen moeten komen. Daarnaast zie ik de lol en het nut van het fine tunen van van je fiets overigens ook wel in. Als de prijs zou gaan dalen, dan lijkt het me best interessant om een zoiets te laten monteren. Het is in principe niet meer dan een zeer uitgebreide fietscomputer waarmee je de mogelijkheid hebt om je prestaties objectief te meten. Of zie ik dat verkeerd? Daarnaast kun je met een goede trainer ook nog eens je prestaties verbeteren, maar ja waar vind je die?

Bijv. dat admotion van Adri van Diemen (?) die bieden een heel scala aan ondersteuning van 1 keer in de maand, tot 3 keer in de week.Vaak zijn dat soort zaken ook best prijzig.. Maar als je echt beter wilt worden...

casran
Forum-lid HC

casran 18 okt 2006 01:58

Quoten: Origineel geplaatst door 66cm op 15 Oktober 2006

Aangezien er op het forum vaker geschreven wordt over wielsets dan over SRM en concurrerende systemen als Powertap lijkt het wel of de gemiddelde fietser liever investeert in de looks van de fiets dan in de kennis van zijn eigen lichaam. Waarom kiest men er toch vaak voor allerhande dure upgrades uit te voeren terwijl je ook kunt investeren in meer kennis?

Ik moet je gelijk geven. Wielerploegen en wedstrijdrenners die omzeggens 1500 of 2000 euro te besteden hebben aan een upgrade van een fiets, wenden dit beter aan om dergelijke uiterst noodzakelijke en nuttige trainingstools te kopen dan om carbonwielen aan te schaffen! Of zoals ik tegen mijn partner bij Xentis vandaag nog zei: "Faris zou nooit de IronMan hebben gewonnen als hij niet zo hard en goed had getraind met z'n SRM, ook al zijn die Xentis wielen nog zo top en aero!"
Uiteraard hebben anders hier ook gelijk als ze zeggen dat de toerder (niet-competitierenner) gewoon wil gaan fietsen, en niet actief of doelgericht wenst te "trainen". Waarmee ik niet gezegd heb dat deze instrumenten voor dit publiek niet nuttig kunnen zijn voor de doelstellingen die deze rijders zich stellen.

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 16 Oktober 2006

Er zijn zelfs profs die het niks vinden, trainen met een SRM of soortgelijk....

Dat zegt uiteraard niets hé... er zijn profs die training in het algemeen maar niks vinden!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 okt 2006 21:47

Het is natuurlijk best te snappen dat veel toerders zoiets niet kopen.

Een C50 met Ksyriums die koop je gewoon 1 keer, en daarna kan je er lekker op rijden.

Een SRM houdt je bezig, en als je gewoon lekker wil fietsen heb je daar misschien geen zin in.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 18 okt 2006 22:39

Daarnaast heb je alleen wat aan geavanceerde registratiemiddelen als je de gegevens ook goed kan analyseren, anders is het alleen maar een duur en (semi-)interessant speeltje.
De gegevens die een HAC4/5 of Polar 7xx oplevert zijn al dusdanig dat je daar aardig mee vooruit kan (Eigenlijk heb je daar al een coach bij nodig die op basis van die gegevens bijstuurt).
Want hoeveel onder ons hebben het afgelopen jaar nog Max hartslag, VOmax en omslagpunt goed laten bepalen?

casran
Forum-lid HC

casran 19 okt 2006 00:32

Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 18 Oktober 2006

De gegevens die een HAC4/5 of Polar 7xx oplevert zijn al dusdanig dat je daar aardig mee vooruit kan (Eigenlijk heb je daar al een coach bij nodig die op basis van die gegevens bijstuurt).
Want hoeveel onder ons hebben het afgelopen jaar nog Max hartslag, VOmax en omslagpunt goed laten bepalen?

Ja, uiteindelijk geldt hetzelfde met hartslagmeters. Ik maak me sterk dat de meerderheid van de gebruikers van hartslagmeters deze ook niet goed kunnen aanwenden. Toen ik vroeger wielertoerist was reed ik zelf ook al anderhalf jaar met een hartslagmetertje zonder ook maar iets van mijn zoneverdeling, hartslagpunt of trainingsleer in het algemeen te weten: meer dan een mooi cijfertje was het toen niet.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie