Advies gevraagd over framemaat
Na lang wikken en wegen ben ik eruit: mijn nieuwe fiets wordt een ROSE CARBON PRO-RS 4400. Ik twijfel alleen tussen twee framematen:
57 cm: 16.3cm balhoofdbuis, 56cm bovenbuis
59 cm: 18cm balhoofdbuis, 57 cm bovenbuis
Ik ben 1.83m en mijn binnenbeenlengte is 89 cm.
Wat zouden jullie doen?
57 cm: 16.3cm balhoofdbuis, 56cm bovenbuis
59 cm: 18cm balhoofdbuis, 57 cm bovenbuis
Ik ben 1.83m en mijn binnenbeenlengte is 89 cm.
Wat zouden jullie doen?
Ik zou persoonlijk voor de 57 gaan,
Dit omdat mij verteld is, dat de wendbaarheid van een fiets beter is wanneer de framemaat kleiner is.
-maar dit is mij verteld, maar ik weet het niet zeker-
én, ik vind een kleinere fiets toch mooier
Dit omdat mij verteld is, dat de wendbaarheid van een fiets beter is wanneer de framemaat kleiner is.
-maar dit is mij verteld, maar ik weet het niet zeker-
én, ik vind een kleinere fiets toch mooier
Specialized Tarmac Elite Compact
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Gewoon de 59, waarschijnlijk met een 11 of 12 cm stuurpen.
De 57 leidt enkel tot een spacertoren onder de stuurpen. Door de 59 te kiezen scheelt dat gewoon bijna 2 cm. Dat maakt 't verschil tussen een perfect passend frame en een slecht passend frame.
En een maat kleiner kiezen omdat de fiets dan wendbaarder zou zijn is gewoon debiel. Je moet de best passende fiets kiezen, die zal altijd het fijnst rijden.
De 57 leidt enkel tot een spacertoren onder de stuurpen. Door de 59 te kiezen scheelt dat gewoon bijna 2 cm. Dat maakt 't verschil tussen een perfect passend frame en een slecht passend frame.
En een maat kleiner kiezen omdat de fiets dan wendbaarder zou zijn is gewoon debiel. Je moet de best passende fiets kiezen, die zal altijd het fijnst rijden.
Een spacertoren is onvermijdelijk als je die 57 cm kiest, zeker als je met je zadelhoogte van waarschijnlijk 79 cm een aceptabele drop wilt creeren.
Pas wel op met die Carbon Pro SL, deze worden standaard geleverd met een behoorlijk forse conische spacer van 25 mm, misschien is dat ook weer een beetje veel van het goeie.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=47607
Deze zal je misschien moet laten/zelf moeten vervangen door een FSA headset om een perfecte fit te realiseren.
http://www.bike-components.de/products/ ... satz-.html
Ben trouwens wel benieuwd wat de geometrie van je huidige fiets is, meestal is dat wel een goed uitgangspunt bij de keuze van een nieuwe fiets.
Pas wel op met die Carbon Pro SL, deze worden standaard geleverd met een behoorlijk forse conische spacer van 25 mm, misschien is dat ook weer een beetje veel van het goeie.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=47607
Deze zal je misschien moet laten/zelf moeten vervangen door een FSA headset om een perfecte fit te realiseren.
http://www.bike-components.de/products/ ... satz-.html
Ben trouwens wel benieuwd wat de geometrie van je huidige fiets is, meestal is dat wel een goed uitgangspunt bij de keuze van een nieuwe fiets.
Gezien de binnenbeenlengte denk ik ook eerder richting de 59. Maar als je erg sportief c.q diep wilt zitten wil je wellicht de 57. Het hangt natuurlijk van je overige afmetingen af, maar volgens mij zit je dan wel heel erg diep.
Vergelijk met name de balhoofdbuis en lengte bovenbuis plus stuurpen eens met je huidige frame. Dan heb je een idee hoeveel spacers je normaal gesproken ongeveer nodig hebt en of dit nog een beetje redelijk uitpakt. Persoonlijk vind ik 1 tot 3 cm spacers het mooist. Al zijn er zat die liever helemaal geen spacers zien.
Vergelijk met name de balhoofdbuis en lengte bovenbuis plus stuurpen eens met je huidige frame. Dan heb je een idee hoeveel spacers je normaal gesproken ongeveer nodig hebt en of dit nog een beetje redelijk uitpakt. Persoonlijk vind ik 1 tot 3 cm spacers het mooist. Al zijn er zat die liever helemaal geen spacers zien.
Ik heb nu een Cube Agree SC uit 2006:
56cm bovenbuis, 11cm stuurpen, 16cm balhoofdbuis met 4 cm spacers.
Waar ik nogal bang voor ben is dat de 18cm balhoofdbuis met 2.5cm conische spacer te hoog is. Is het een optie om zoals Sjax aangeeft, het balhoofdstel te vervangen door een exemplaar met een kortere conische spacer (of wellicht alleen de conische spacer vervangen)?
Waar ik nogal bang voor ben is dat de 18cm balhoofdbuis met 2.5cm conische spacer te hoog is. Is het een optie om zoals Sjax aangeeft, het balhoofdstel te vervangen door een exemplaar met een kortere conische spacer (of wellicht alleen de conische spacer vervangen)?
Kun je dieper zitten dan nu of zit je goed? Zit er onder je huidige spacers ook een korte conische spacer. Heb het idee dat je met het grote frame op ongeveer dezelfde hoogte uitkomt. Is die conische spacer niet te vervangen zonder een ander balhoofd? Volgens mij kun je die los in verschillende maten kopen.
BTW ik had een soortgelijke keus en heb zelf wel de kleinste optie genomen, dat omdat ik er in het triatlon seizoen een opzetstuur op heb en toch een beetje diep wil zitten Ik maak weinig echt lange tochten.
BTW ik had een soortgelijke keus en heb zelf wel de kleinste optie genomen, dat omdat ik er in het triatlon seizoen een opzetstuur op heb en toch een beetje diep wil zitten Ik maak weinig echt lange tochten.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
blaxun schreef:Ik heb nu een Cube Agree SC uit 2006:
Dat scheelt maar een halve cm en dat is eventueel ook nog op te vangen door een stuurpen met een kleinere hoek.
Meer aandacht verdient de lengte van de zit. Je zit vrij kort voor je lengte, ik vermoed dat je een kort bovenlijf hebt? Wat je niet vermeldt is met hoeveel setback (zadelpen) je nu rijdt? Je zou ervoor kunnen kiezen om op je nieuwe fiets een zadelpen zonder setback te steken, hetgeen 2 cm kan opleveren.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik heb nu een zadelpen met setback (~3cm), maar ik heb me laten vertellen dat ik met een bolle rug op mn huidige fiets zit. Waarschijnlijk dus eerder een suboptimale zit dan een kort bovenlijf.
Onder mijn huidige stuur zit een conische spacer van 2 cm +1cm +0.5cm +0.5cm spacers (16cm balhoofdbuis). Ik wil proberen wat dieper te gaan zitten volgend seizoen, vandaar dat ik huiverig ben over het 59cm frame met de standaard conische spacer.
Ik kan zelf met google geen losse conische spacers vinden. Weet iemand waar ze verkrijgbaar zijn (bijv. van 1cm hoog)? Heeft iemand ervaring met het vervangen van een balhoofdstel voor een van ander merk? kan dit zomaar? (ik heb er weinig verstand van)
Ik heb nu een zadelpen met setback (~3cm), maar ik heb me laten vertellen dat ik met een bolle rug op mn huidige fiets zit. Waarschijnlijk dus eerder een suboptimale zit dan een kort bovenlijf.
Onder mijn huidige stuur zit een conische spacer van 2 cm +1cm +0.5cm +0.5cm spacers (16cm balhoofdbuis). Ik wil proberen wat dieper te gaan zitten volgend seizoen, vandaar dat ik huiverig ben over het 59cm frame met de standaard conische spacer.
Ik kan zelf met google geen losse conische spacers vinden. Weet iemand waar ze verkrijgbaar zijn (bijv. van 1cm hoog)? Heeft iemand ervaring met het vervangen van een balhoofdstel voor een van ander merk? kan dit zomaar? (ik heb er weinig verstand van)
Als je je binnen lengte vermenigvuldigt met 0,663 heb je je frame maat dat is 59,007 dus een 59cm, 't aantal spacers ed is iets wat je zelf tijdens het fietsen moet ervaren en dan door je FM kunt laten, of zelf, instellen..daarbij is "alles mogelijk" je lichaamsverhouding is daarbij graadmeter, welke je hier toch niet kunt tentoonstellen.
Daarbij wil de een diep en lang zitten en de ander ontspannen en korter, dat is aan jou om te ervaren, dus uitgaan van de 59 en dan gaan fine tunen voor het seizoen begint.
succes!!
vervangen van headsets kan altijd...bijna alles is 45o campa passing...
Daarbij wil de een diep en lang zitten en de ander ontspannen en korter, dat is aan jou om te ervaren, dus uitgaan van de 59 en dan gaan fine tunen voor het seizoen begint.
succes!!
vervangen van headsets kan altijd...bijna alles is 45o campa passing...
het meeste leer je door te luisteren!
Zo zette je 10 jaar geleden inderdaad iemand op een fiets, maar tegenwoordig toch echt niet meer. Dat wil niet zeggen dat het geen goed startpunt kan zijn, maar gezien de afwijkende geometrie van sommige merken is het geen wetmatigheid (meer).Als je je binnen lengte vermenigvuldigt met 0,663 heb je je frame maat dat is 59,007 dus een 59cm
De beste manier om een passende fiets te kiezen is nog altijd met behulp van je oude fiets. Ik zou dan ook op je oude fiets experimenteren met dieper zitten, alvorens de keuze te maken.