Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Schone ketting

speric
Forum-lid HC

speric 10 okt 2006 14:01

Quoten: Origineel geplaatst door RonaldG op 10 Oktober 2006

Hallo daar,
Ik ben op zoek naar een middel dat mijn ketting goed smeert en er niet voor zorgt dat alles zwart wordt. Ik heb kroon bio kettingolie maar dat bevalt niet. Ik moet iedere keer mijn achterwiel ontvetten.
Natuurlijk heb ik al een aantal bestaande topics gelezen, maar ik kan er geen middel uitvissen dat echt goed werkt. 

niet alleen het middel zorgt daarvoor, maar meer nog de hoeveelheid die je erop aan brengt en nog meer of je het overtollige ook afneemt.
Ik gebruik met droog weer elke willekeurige tefspray, neem na een paar uurtje het overtollige af met een doek en heb een prima draaiende ketting, zonder zwarte schakels. Mijn kettingen is een KMC zilver. Als de ketting van zich zelf al zwart is wordt het lastig natuurlijk.. Vaak de goedkopere ketting.
Dat je fiets zwart wordt heeft dus met de hoeveelheid te maken ...

rolandt
Forum-lid

rolandt 10 okt 2006 14:54

Quoten: Origineel geplaatst door RonaldG op 10 Oktober 2006

Oke dus gewoon een teflon spray gebruiken.
Met die olie heb ik op ieder schakeltje een druppel gedaan, dat is dus waarschijnlijk teveel.

Nee hoor, druppelen of spray maakt niet uit, en een druppeltje per schakel is niet teveel, alleen moet je het eerst een paar uur in laten trekken en dan, zoals SpEric al zei, goed afnemen. Dus je ketting met een doek schoonwrijven tot ie weer mooi glimt.

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 10 okt 2006 16:13

Als je niet steeds je achterwiel wilt schoonmaken dan zou ik sowieso geen teflon spray nemen, maar een druppelflesje. Zelf wel goede ervaring met Finish Line Dry Lube en vooral Pedro's Extra Dry en Road Rage. Gewoon t.h.v. het onderste derailleurwieltje 10-15 druppeltjes, paar keer ketting laten freewheelen en de hele ketting is gesmeerd. Vlak voor je rit even met een doekje het overtollig vet ervan af vegen en klaar.

rolandt
Forum-lid

rolandt 10 okt 2006 16:42

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 Oktober 2006

Als je niet steeds je achterwiel wilt schoonmaken dan zou ik sowieso geen teflon spray nemen, maar een druppelflesje. Zelf wel goede ervaring met Finish Line Dry Lube en vooral Pedro's Extra Dry en Road Rage. Gewoon t.h.v. het onderste derailleurwieltje 10-15 druppeltjes, paar keer ketting laten freewheelen en de hele ketting is gesmeerd. Vlak voor je rit even met een doekje het overtollig vet ervan af vegen en klaar.

Hier ook een voorkeur voor druppelflesjes, ik gebruik de Finish Line rood en groen. Maar met jouw manier van smeren lijkt de smering niet op de juiste plaatsen terecht te komen. Met 10-15 druppeljes t.h.v. onderste derailleurwieltje en een paar keer ronddraaien komt de smering op de schakels terrecht in plaats van tussen de scharnierende delen van elke schakel. Als je die allemaal apart druppelt kost het wel iets meer druppels, maar is je ketting gegarandeert op elke plek gesmeert.

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 10 okt 2006 17:11

Quote: Origineel geplaatst door Rolandt op 10 Oktober 2006
Hier ook een voorkeur voor druppelflesjes, ik gebruik de Finish Line rood en groen. Maar met jouw manier van smeren lijkt de smering niet op de juiste plaatsen terecht te komen. Met 10-15 druppeljes t.h.v. onderste derailleurwieltje en een paar keer ronddraaien komt de smering op de schakels terrecht in plaats van tussen de scharnierende delen van elke schakel. Als je die allemaal apart druppelt kost het wel iets meer druppels, maar is je ketting gegarandeert op elke plek gesmeert.

Nou, proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat het even goed werkt zo. Vroeger deed ik ook op elk schakeltje een druppeltje Finish Line, maar Pedro's is net wat dikker lijkt het, en dat verspreidt zichzelf heel goed over de ketting. Gewoon al freewheelend die paar druppels op de ketting en overal glimt hij daarna. Dan een nachtje laten intrekken en het vet zit echt wel op de goede plaats hoor.

rolandt
Forum-lid

rolandt 10 okt 2006 18:02

ok, als ie maar weer lekker soepel loopt, daar gaat het tenslotte om.
Waarom geef je de voorkeur aan Pedro's t.o.v. Finish Line?

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 10 okt 2006 18:18

Quote: Origineel geplaatst door Rolandt op 10 Oktober 2006
ok, als ie maar weer lekker soepel loopt, daar gaat het tenslotte om.Waarom geef je de voorkeur aan Pedro's t.o.v. Finish Line?

Ja beetje gevoelsmatig. Heb het idee dat Pedro's net wat dikker is en daardoor zowel beter smeert als beter aan de ketting blijft zitten. Heb nog nooit een enigzins drooglopende ketting gehad met Pedro's, met de iets dunnere Finish Line wel. Maar vroegah ontvette ik af en toe de ketting geheel, daar ben ik ook vanaf gestapt. Ben in ieder geval helemaal van Finish Line afgestapt nadat ik die Krytech troep van hun gebruikt had, daar kon ik totaal niet meer overweg.

rolandt
Forum-lid

rolandt 10 okt 2006 19:21

die Krytech troep = toch die soort wax?Inderdaad, da's grote rotzooi, smeert totaal niet

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 10 okt 2006 19:26

Ja, is van dat wax-based spul. Altijd piepende kettingen

Plaats reactie