Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

stuurpen vast

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 07 okt 2006 01:03

Mn stuur stuurpen zit vast in de vork. Het is een schroefdraad vork. Het frame heeft een aantal jaar op zolder gestaan. Wie heeft er een paar tips?

renmuis
Forum-lid

renmuis 07 okt 2006 12:21

Zit de expander wel los? dwz heb je de bout op de voorbouw wel los kunnen krijgen en daarmee de expander die vanbinnen de voorbouw vast in de voorbouw klemt?Zo nee sla er dan flink op met een plastic hamer.
Zo ja zet een oud voorwiel in je fiets, plaats dit tussen je benen en draai met grote kracht aan het stuur terwijl je met je benen het wiel klemt.Als dit niet lukt probeer dan met wat wd40 de zaak los te weken, de fiets hiervoor ook op de kop zetten anders krijg je het spul er niet goed tussen.Daarna nogmaals los proberen te draaien, wiel aan de onderkant vast klemmen zodat je ook kan trekken aan het stuur.Zo groot mogelijk moment maken ipv langzaam veel kracht gebruiken, evt stuur er uit lange staaf er in en met zn tween proberen.Ik zou niks in bankschroef zetten of kapotboren oid dat kun je beter aan de fietsenmaker overlaten het kan je je voorvork of meer kosten.
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders ;)

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 09 okt 2006 18:13

Quote: Origineel geplaatst door Renmuis op 07 Oktober 2006
Zit de expander wel los? dwz heb je de bout op de voorbouw wel los kunnen krijgen en daarmee de expander die vanbinnen de voorbouw vast in de voorbouw klemt?Zo nee sla er dan flink op met een plastic hamer.Zo ja zet een oud voorwiel in je fiets, plaats dit tussen je benen en draai met grote kracht aan het stuur terwijl je met je benen het wiel klemt.Als dit niet lukt probeer dan met wat wd40 de zaak los te weken, de fiets hiervoor ook op de kop zetten anders krijg je het spul er niet goed tussen.Daarna nogmaals los proberen te draaien, wiel aan de onderkant vast klemmen zodat je ook kan trekken aan het stuur.Zo groot mogelijk moment maken ipv langzaam veel kracht gebruiken, evt stuur er uit lange staaf er in en met zn tween proberen.Ik zou niks in bankschroef zetten of kapotboren oid dat kun je beter aan de fietsenmaker overlaten het kan je je voorvork of meer kosten.

dank je.

Ik krijg mn bout wel los. ik zal eens proberen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 11 okt 2006 22:57

Tik met plastic hamer (of andere stevige bescherming tussen een gewone hamer) op de stuurpen werkt als de bout wel los is tenminste meestal wel. Pas op dat de losse bout niet teveel uitsteekt en je die per ongeluk krom slaat.

Plaats reactie