Even voor sommigen een simpele vraag waarschijnlijk;
Klopt het dat de gat afstand van de bladen bij de compact cranks 110mm t.o.v. 130mm bij "normale" cranks is? m.a.w. bladen zijn niet onderling uitwisselbaar.
Gr. Remko
Compact crank t.o.v normale crank
ja, dat klopt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Maar er zijn wel "normale" bladen (bv 53/39) beschikbaar voor een 110bcd spider.
En om die reden zou ik altijd een compact kopen. Je hebt er simpelweg meer vrijheid mee. Op 't vlakke monteer je bijvoorbeeld 50/42 (53/42 of 53/39 is ook mogelijk) en in de bergen monteer je 50/34.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 Oktober 2006
En om die reden zou ik altijd een compact kopen. Je hebt er simpelweg meer vrijheid mee. Op 't vlakke monteer je bijvoorbeeld 50/42 (53/42 of 53/39 is ook mogelijk) en in de bergen monteer je 50/34.
Helaas gaat dit niet op bij campagnolo , die hebben geen 53/39 bladen voor een compact cranckstel.
Greetz Rene
En om die reden zou ik altijd een compact kopen. Je hebt er simpelweg meer vrijheid mee. Op 't vlakke monteer je bijvoorbeeld 50/42 (53/42 of 53/39 is ook mogelijk) en in de bergen monteer je 50/34.
Helaas gaat dit niet op bij campagnolo , die hebben geen 53/39 bladen voor een compact cranckstel.
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
39-18 is even zwaar als 34-16. Als je op souplesse duurtrainingen afwerkt gaat dat dus nog prima, je rijdt alleen wel met een meer gekruisde ketting.
10 speed cassetes hebben als kleinste tandje wat leverbaar is een 11, hetzelfde als dus als 8 en 9 speed.
De 50 voor is voor maar weinigen een probleem, 50-11 is nog steeds zwaarder dan 53-12. Als je een beetje op souplesse rijdt heb je zo'n verzet echt nergens nodig behalve in een snelle afdaling.
De 34 wisselen voor een 39 of 42 gaat prima en werkt ook perfect, het kost je maar 3 tientjes en het wisselen van het blad is in een paar minuten gedaan.
Voordelen van een Triple is dat je nooit meer aan je verzet hoeft te denken als je de bergen in gaat. Met een 12-23 cassete of een 12-25 cassete moet iedere beetje getrainde fietser boven kunnen komen.
10 speed cassetes hebben als kleinste tandje wat leverbaar is een 11, hetzelfde als dus als 8 en 9 speed.
De 50 voor is voor maar weinigen een probleem, 50-11 is nog steeds zwaarder dan 53-12. Als je een beetje op souplesse rijdt heb je zo'n verzet echt nergens nodig behalve in een snelle afdaling.
De 34 wisselen voor een 39 of 42 gaat prima en werkt ook perfect, het kost je maar 3 tientjes en het wisselen van het blad is in een paar minuten gedaan.
Voordelen van een Triple is dat je nooit meer aan je verzet hoeft te denken als je de bergen in gaat. Met een 12-23 cassete of een 12-25 cassete moet iedere beetje getrainde fietser boven kunnen komen.
Ik plaats binnenkort ook een 52 blad ipv het 50 blad op een compact 50/34 crankstel. FSA Gossamer....
Zal een 52/34 combinatie problemen geven met schakelen, in de zin van schakelen van de 52 naar de 34 en vice versa? Kan de voorderailleur dat verschil aan?
Zal een 52/34 combinatie problemen geven met schakelen, in de zin van schakelen van de 52 naar de 34 en vice versa? Kan de voorderailleur dat verschil aan?
De voorderailleur kan dit niet in alle gevallen aan, bij een te schuine kettinglijn gaat de ketting aanlopen. Waarom monteer je niet gewoon een 39 binnenblad? In NL heb je niks aan een 34.