Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Scott Scale

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2006 18:04

Ik heb het een tijdje te druk gehad en me niet verder met mijn MTB project kunnen bezighouden... gevolg is dat mijn MTB momenteel niet verder staat dan een AX Apollo zadel, een Dura-Ace 12-25 cassette en Eggbeaters 4Ti pedaaltjes.  En een hele hoop info (thx aan alle die me veel bijleerden over mtb's).
Goed, ik heb ondertussen wel een interessant aanbod gekregen een Scott Scale 10 mountainbike te kopen. Die Scale is een frame dat mij nog wel kan boeien (wat ik niet kan zeggen van de Scott wegfietsen). Wat denken jullie?
   
Afmontage zou zijn zoals op deze link: http://www.rowery.com.pl/scott.php?UID=11
  
Ik moet wel nog verder bevestiging krijgen mbt de afmontage, maar als dit klopt zitten er enkele dingetjes op die ik meteen kan verkopen. Wie dus interesse heeft in gloednieuwe Shimano pedalen, of de Ritchey zaken die erop zitten (zou ik door Syntace vervangen), of zelfs het XTR trapstel nieuw, geef alvast een seintje!!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2006 18:17

Scale is op dit moment de referentie qua XC-frames, dat zegt wel genoeg. Het is zo'n beetje het lichste frame dat verkrijgbaar is en dat bij meer dan voldoende stijfheid.
De zadelpen zou ik echter niet te snel verkopen. Scale's hebben een diameter van 34,9 en daarvoor zijn maar weinig mooie pennen te krijgen. Bij New Ultimate zijn ze er wel mee bezig, maar er zijn voor de rest weinig alternatieven voor de carbon Ritchey. Als je een set-back zadelpen nodig hebt heb je weinig keus dan hem er gewoon op te laten zitten.
Edit: Dit is zeker de fiets van Simon?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2006 18:35

Bedankt voor het advies... en ja, van Simon.
Het is een M. Kan jij eens kijken of dat met mijn maat kan overeenstemmen, Amclassic-fan?
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 04 okt 2006 19:10

Ik dacht dat je frame al vast stond?

Het is wel een prachtig frame trouwens! Gaat erg mooi passen bij je opbouw.

Misschien heb ik interesse in de pedalen, maar ik moet dan eerst even wat anders afwachten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2006 19:32

Pieter weet je nog welke maat je Trek was? Als dat een L was dan is deze M echt te klein. Een Trek maatje L (19,5") heeft namelijk een bovenbuis van 62 cm, terwijl deze Medium Scott een bovenbuis heeft van 58 cm. Een medium Trek heeft een bovenbuis van 58,5 cm wat dus nagenoeg hetzelfde is als deze Scott M (580 mm).
De balhoofdbuis van de Scott is iig kort genoeg voor je met 11 cm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2006 19:49

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 04 Oktober 2006

Ik dacht dat je frame al vast stond?


Bedoeling was eigenlijk om voor een Kuota Kup HT te gaan. Er waren slechts weinig andere carbon MTB frames die me aanspraken: de Scott Scale en de nieuwe Isaac mtb (al ben ik van beide merken niet direct fan: spreken me op een of andere manier niet aan). Ik ben uiteraard wel een Frischi fan! En nu de kans zich voordoet om spotgoedkoop aan bovenstaand model te geraken, wil ik het wel overwegen... als het frame me uiteindelijk toch niet aanstaat, verkoop ik het frame, verander ik het in Kuota Kup HT en hou ik de afmontage (SRAM Triggers, net wat ik zocht!).
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Oktober 2006

Pieter weet je nog welke maat je Trek was? Als dat een L was dan is deze M echt te klein. Een Trek maatje L (19,5") heeft namelijk een bovenbuis van 62 cm, terwijl deze Medium Scott een bovenbuis heeft van 58 cm. Een medium Trek heeft een bovenbuis van 58,5 cm wat dus nagenoeg hetzelfde is als deze Scott M (580 mm).
De balhoofdbuis van de Scott is iig kort genoeg voor je met 11 cm.


Mijn vorige Trek MTB was 19,5", maar na uitmeting door mijn fietsenmaker heeft ie me een 17" aangeraden voor mijn volgende mtb. Dat zou me wat beter liggen, wist hij te zeggen. Ik zal er hem morgen eens over bellen...
Bedankt alvast.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 okt 2006 19:58

Ja wat zal ik zeggen Goede keus frame (ben ook meer van de mtb kant van scott) Alleen een nadeel aan dit frame is dat je hem het beste kunt verzwaren door de schuine buis aan de onderzijde te voorzien van een bescherming, daar de lak op dat punt snel kapot kan gaan door opspattende steentjes.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2006 20:13

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 04 Oktober 2006

Ja wat zal ik zeggen Goede keus frame (ben ook meer van de mtb kant van scott) Alleen een nadeel aan dit frame is dat je hem het beste kunt verzwaren door de schuine buis aan de onderzijde te voorzien van een bescherming, daar de lak op dat punt snel kapot kan gaan door opspattende steentjes.

Het frame direct herspuiten is een optie... en dat zal zeker moeten als mijn ploeg erop aandringt, van het moment dat ik er ooit competitie mee zou doen. Dus er bestaat een kans dat er dan iets als "Colnago" op komt!  We'll see.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2006 21:39

Om nog even terug te komen op de maat. Mijn nieuwe frame heeft een bovenbuis van 595 mm, dat is 1 cm meer dan ik nu heb (20,5 inch frame). Ik (1m88) ben iets van 6 cm langer dan jouw, maar heb een relatief iets korter bovenlichaam dan gemiddeld.
Die Trek moet echt aan de grote kant geweest zijn, want anders krijg je de Scale niet passend. Een 14 cm stuurpen is de langste maat die maar sommige fabrikanten hebben, Syntace heeft een 135. Je had op de Trek een 12 cm stuurpen (als ik het goed schat), dus dan komt je stuur 2,5 cm dichterbij te staan. Daar staat dan wel weer tegenover dat je het stuur 2 cm lager zou kunnen zetten doordat de balhoofdbuis 2 cm korter is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 okt 2006 22:35

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 04 Oktober 2006Ja wat zal ik zeggen Goede keus frame (ben ook meer van de mtb kant van scott) Alleen een nadeel aan dit frame is dat je hem het beste kunt verzwaren door de schuine buis aan de onderzijde te voorzien van een bescherming, daar de lak op dat punt snel kapot kan gaan door opspattende steentjes.Het frame direct herspuiten is een optie... en dat zal zeker moeten als mijn ploeg erop aandringt, van het moment dat ik er ooit competitie mee zou doen. Dus er bestaat een kans dat er dan iets als "Colnago" op komt! We'll see.


Zal niet voor het eerst zijn dat er een frame van scott overgespoten wordt met andere naam. Meen van enkele jaren terug te weten dat er bepaalde rijders in de tour met scott cr1 frames reden met andere naam

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 05 okt 2006 12:43

   
Goed, dit zou hem dus worden. De maatstelling is haalbaar, en kan me een vinniger fiets opleveren dan mijn vorige Trek MTB.

Samenstelling:
frame: Scott Scale Carbon (CR1 technology, custom disc dropout)vork: Fox FX 80 reb.adj | Terra Logic 80mmbalhoofd: FSA 9 alloyachterderailleur: SRAM X-0 27sp carbon cagevoorderailleur: Shimano XTR / E-typeshifters: SRAM X-O Trigger multi-adj./with carbon partsremhendels: Avid Juicy carbonremmen: Avid Juicy carbon 160 F & R mm rotortrapstel: Shimano XTR 960 | Hollowtech II | 22x32x44Tbottom bracket: Shimano Cartridgestuur: Ritchey carbon WCS | flat, 580mmstuurpen: Ritchey WCS | 1-1/8" / 6" risepedalen: Shimano PD-M540 | clipless pedalzadelpen: Ritchey WCS carbonzadel: Selle Italia SLR XP kevlarketting: Shimano CN-HG93cassette: Shimano XTR M-960 11-32Tnaven: DT Swiss 240 disc | 28Hspaken: DT Swiss Revolution zwartvelgen: Mavic XM-819 UST Disc 28H | black anodizedbanden: Scott Oxyd UST Tubless | 26 x 2.0 / 120TPI Kevlar bead
gewicht: 9,9kg (volgens Scott)
Enkele vragen:
- Waar zouden jullie al direct upgrades doen om hier écht een topmodel van te maken?
- Het gewicht van 9,9kg wil ik echt nog omlaag halen, en liefst onder de 9kg! Eerst en vooral wordt het zadel vervangen door een AX-Lightness en de pedalen door Eggbeaters 4Ti. Cassette wordt wellicht Dura-Ace 12-25. Welke lijken nog goede keuzes?
- Ik denk er aan om meteen de Fox voorvork te verkopen (geraak ik dit snel kwijt) en een SID WC erin te draaien. Die witte SID vind ik prachtig, en meteen een pak lichter.
- Ik wil stuur en stuurpen vervangen door Syntace. Goed idee?
- Het trapstel wil ik vervangen. Hij komt met een XTR 2006. Zal dit snel de deur uitgaan?
- Ik heb het toch juist dat aan dit frame niets verandert is in 2007 (behalve kleur)?
- Geef in het algemeen jullie commentaren op de afmontage!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 05 okt 2006 13:41

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 05 Oktober 2006


  Enkele vragen:
- Waar zouden jullie al direct upgrades doen om hier écht een topmodel van te maken?
- Het gewicht van 9,9kg wil ik echt nog omlaag halen, en liefst onder de 9kg! Eerst en vooral wordt het zadel vervangen door een AX-Lightness en de pedalen door Eggbeaters 4Ti. Cassette wordt wellicht Dura-Ace 12-25. Welke lijken nog goede keuzes?
- Ik denk er aan om meteen de Fox voorvork te verkopen (geraak ik dit snel kwijt) en een SID WC erin te draaien. Die witte SID vind ik prachtig, en meteen een pak lichter.
- Ik wil stuur en stuurpen vervangen door Syntace. Goed idee?
- Het trapstel wil ik vervangen. Hij komt met een XTR 2006. Zal dit snel de deur uitgaan?
- Ik heb het toch juist dat aan dit frame niets verandert is in 2007 (behalve kleur)?
- Geef in het algemeen jullie commentaren op de afmontage!


Hoi Casran, de fiets is eigenlijk al "af", je kan hem verder wel personaliseren door een aantal wijzigen zoals de Syntace combinatie en het prachtige Ax zadel. Winstbesparing doe je volgens mij vooral daar een andere vork te nemen. De Sid is lichter, maar deze wordt afgeraden boven een gewicht van 65 kg.
Wellicht kan je door een andere bandenkeuze al snel wat grammen besparen, maar die keuze is bij een MTB niet zo evident. De staat en de aard van het parcour is meestal bepalend.
Interesse in het crankstel en de Fox vork is er zeker, beide zijn topkwaliteit en in uitstekende staat, een koper ga je vast vinden.
upgrade? Bestaan er geen Xentis MTB wielen? Het gewicht zal er niet door dalen maar de looks daarentegen!!
Het 2007 frame heeft volgens mij alleen een lichtjes gewijzigd kleurenschema.
Succes met je fiets!
 

Plaats reactie