Pagina 1 van 3
Wielomtrek
Geplaatst: 10 jan 2011 02:11
door alliance_0
Kan iemand mij uitleggen waarom ik in de diverse handleidingen van verschillende gerenommeerde merken fietscomputers, verschillende maten worden opgegeven voor de wielomtrek. Bij mijn VDO Z1 staat in de handleiding bij een maat van 700x23c een omtrek van 2133mm. Bij andere merken o.a. Sigma wordt er een maat opgegeven van 2096mm. Als ik verder kijk bij andere fietscomputers kom ik afwisselend deze twee maten tegen. Waarom is er een verschil van 37mm bij een zelfde banden maat? Dit scheelt toch een heleboel kilometers op een jaar totaal van de nodige duizenden kilometers.
Geplaatst: 10 jan 2011 03:12
door jaapieo
Ik zou gewoon 2096 aanhouden, dat doe ik tenminste altijd, polar zecht overigens dat je van de omtrek 4mm moet aftrekken vanwege indeuken van de band onder belasting, overigens is de afwijking tussen de 2 door je aangegeven ongeveer 1cm op 2 meter, ongeve een half procent, dat is 500m meer/minder op een rit van 100km, je moet natuurlijk wel ergens de grens zetten want als je je bandenspanning iets lager hebt dan deukt je band meer in en zal je alsnog afwijking hebben.
Ik zeg:
2096 (of gewoon 2100)
Geplaatst: 10 jan 2011 17:15
door wijnse
Ventiel onderaan plaatsen, krijtstreepje trekken, 1 volle toer doen (rechtdoor) tot ventiel weer onderaan staat, opmeten + 4mm aftrekken = altijd juist!
Geplaatst: 10 jan 2011 17:22
door eelcoz
[quote="Wijnse"]Ventiel onderaan plaatsen, krijtstreepje trekken, 1 volle toer doen (rechtdoor) tot ventiel weer onderaan staat, opmeten + 4mm aftrekken = altijd juist![/quote]
Of gewoon de straal (afstand as-band) van het wiel opmeten. Of denk ik nu te simpel?
Geplaatst: 10 jan 2011 17:24
door jaapieo
Ja, en een ontzettend gedoe en echt niet zo precies dat je er dan 4mm af moet gaan trekken.
Niet moeilijk doen, geweoon 2100 invullen en lekker gaan fietsen.
En dan ben ik nog best een pietje precies
Geplaatst: 10 jan 2011 17:29
door Lcsmet
Om de x aantal tijd komt deze vraag wel eens terug.
2100 invullen.
En als je het enkel voor je moreel doet moet je 2150 invullen, je rijdt dan sneller meer km op jet teller
Dus: zet er 2100 in en ga fietsen.
Geplaatst: 10 jan 2011 20:45
door foosho
4mm optellen of aftrekken? Naief zou ik aftrekken, dus 2092?
Ik ben overigens wel eens op m'n fiets gaan zitten en heb toen nauwkeurig gemeten, ik kwam gewoon op 2096 uit met een geschatte foutenmarge van <1%... (dat was toen met Mavic Ksyrium Epuippe + Conti 4000 op 8 bar).
Geplaatst: 10 jan 2011 21:11
door opafiets
en monteer je magneet op je achterwiel, want die legt minder afstand af dan je voorwiel.
Geplaatst: 10 jan 2011 21:57
door Zorro
[quote="opafiets"]en monteer je magneet op je achterwiel, want die legt minder afstand af dan je voorwiel.
[/quote]
Huh? Verklaar U nader. En hoeveel zou dit dan schelen?
Geplaatst: 10 jan 2011 23:43
door HenH
Zal wel om de bochten gaan. Het achterwiel neemt de bocht net altijd iets minder ruim...
Geplaatst: 11 jan 2011 00:00
door hond
[quote="H&H"]Zal wel om de bochten gaan. Het achterwiel neemt de bocht net altijd iets minder ruim...[/quote]
Bij start en finish is het voorwiel leidend dus zou ik ook van dit wiel uitgaan voor het opnemen van de afstand.
Geplaatst: 11 jan 2011 00:11
door de zwarten
kilometers zijn zooo relatief.
Je rijdt immers ook gewoon niet rechtdoor maar continue in een soort slingerbeweging rond een (denkbeeldige) rechte lijn. Dus op 100m rij je zeker 10 a 20cm default meer (schatting). Dan maakt die paar mm in bandenmaat niet uit.
[geekmodus]
start-finish...
dit is toch geen baanwielrenwedstrijd ofzo?
en de magneet vooraan...
Misschien 10 magneten in het voorwiel hangen om bij de finish geen 20cm teveel te meten?
[/geekmodus]