XC Mountainbike project
Geplaatst: 26 sep 2006 00:49
Zoals vele al gelezen zullen hebben wil ik volgend jaar meer gaan mountainbiken en minder op de weg wedstrijden rijden. Ik wilde zo ie zo al een mtb extra zodat ik er eentje op m'n kamer kan laten staan en 1 bij m'n ouders voor in het weekend. Toen het voor mij definitief werd dat ik echt wilde gaan mtb'en heb ik besloten dat er dan ook een beetje competitie waardige mtb moest komen.
Het frame is uiteindelijk de Simplon Gravity (M'tje 1261 gram real weight) geworden omdat ik die heel goedkoop van Adam Hansen (winnaar van o.a. de Crocodile Trophy afgelopen jaar) kon kopen:
De voorvork heeft ook aardig wat hoofdbrekens gekost. RS Sid Team, een Reba, een Ronin of toch een Manitou R7. Het is uiteindelijk de laatste geworden. In prijs ontlopen de vorken elkaar niet zoveel, maar qua gewicht en bijv stijfheid zijn de verschillen aanzienlijk. Over alle vorken zijn lovende reviews te lezen. Het doorslaggevende om voor de Manitou R7 Super Click't te gaan is dat ik deze makkelijk zelf kan servicen. Het servicen van een mtb voorvork moet eigenlijk meer dan eens per jaar gebeuren en kost al gauw 70 euro. Een behoorlijke kostenpost voor een arm studentje.
Ik hoop de vork begin volgende week binnen te krijgen. De foto hierboven is zonder de remote lock out die ik wel krijg.
Het crankstel is een Middleburn R7 Duo geworden. Ik wilde percé een dubbel crankstel zodat de Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. THM, Extralite, Tune en FRM waren ver boven m'n budget, maar op Ebay heb ik van een Amerikaanse XC rijdster dit Middleburn crankstel gekocht:
Het crankstel is in uitstekende staat alleen wat schaafplekjes op de crankarmen. De halve tanden horen zo, dit is om de schakelprestaties te verbeteren. Het binnenblad is een 29 en het buitenblad is 42. Middleburn biedt levenslange garantie, ook als de crank wordt gebruikt om te DH'en! Het crankstel weegt 564 gram als ik het goed heb onthouden. Voorlopig komt er een 111 mm XT-as in die ik nog heb liggen, later ga ik proberen of ik er een kortere as in kan steken door met spacers tussen het bracket te werken.
Remmen was voor mij een vrij makkelijke keuze, dat moesten V-brakes worden. Ik vind Disc-brakes zware over-kill voor West-Europa met mijn gewicht (<65 kg). Schijfremmen zijn een stuk duurder en zwaarder dan V-brakes. Ik heb gekozen voor Avid SL's. Ze remmen beter dan XTR V-brakes als ik de reviews kan geloven, ze zijn ook nog goedkoper en lichter.
Achter-derailleur wordt een korte Shimano Ultegra 10 speed. Ik rij toch bijna nooit met groter dan een 27 dus heb ik geen lange kooi en/of een mtb derailleur nodig. Cassete's zijn voor training Ultegra 12-25 of 12-27, tijdens wedstrijden rij ik met dura ace 12-27 cassete.
Shifters komen van SRAM en zijn triggers die Shimano combatible zijn. Shimano triggers vind ik er goedkoop uitzien en vrienden zijn erg enthausiast over de triggers van Sram.
De winter zal ik rijden met een wielset met XT naven en 717 velgen. Gewoon lekker robuust en goedkoop. Volgend jaar koop ik nog een mooi setje wedstrijd wielen.
Banden: hangt totaal af van de ondergrond en de omstandigheden, ik heb onderhand een leuke verzameling liggen.
Stuur en stuurpen zijn Ritchey WCS. Ik heb een alu stuur gekozen omdat carbon me iets duur wordt als ik het moet vervangen na een valpartij en het maar weinig scheelt met alu. Het zadel wordt weer een SLR, ik vind ze lekker zitten, ze zijn lekker licht en nog te betalen. Zadelpen ben ik nog naar opzoek, heb een 31.6 mm pen nodig het liefst zonder set-back.
Volgend weekend zal ik denk ik wel eens foto's gaan maken.
Het frame is uiteindelijk de Simplon Gravity (M'tje 1261 gram real weight) geworden omdat ik die heel goedkoop van Adam Hansen (winnaar van o.a. de Crocodile Trophy afgelopen jaar) kon kopen:
De voorvork heeft ook aardig wat hoofdbrekens gekost. RS Sid Team, een Reba, een Ronin of toch een Manitou R7. Het is uiteindelijk de laatste geworden. In prijs ontlopen de vorken elkaar niet zoveel, maar qua gewicht en bijv stijfheid zijn de verschillen aanzienlijk. Over alle vorken zijn lovende reviews te lezen. Het doorslaggevende om voor de Manitou R7 Super Click't te gaan is dat ik deze makkelijk zelf kan servicen. Het servicen van een mtb voorvork moet eigenlijk meer dan eens per jaar gebeuren en kost al gauw 70 euro. Een behoorlijke kostenpost voor een arm studentje.
Ik hoop de vork begin volgende week binnen te krijgen. De foto hierboven is zonder de remote lock out die ik wel krijg.
Het crankstel is een Middleburn R7 Duo geworden. Ik wilde percé een dubbel crankstel zodat de Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. THM, Extralite, Tune en FRM waren ver boven m'n budget, maar op Ebay heb ik van een Amerikaanse XC rijdster dit Middleburn crankstel gekocht:
Het crankstel is in uitstekende staat alleen wat schaafplekjes op de crankarmen. De halve tanden horen zo, dit is om de schakelprestaties te verbeteren. Het binnenblad is een 29 en het buitenblad is 42. Middleburn biedt levenslange garantie, ook als de crank wordt gebruikt om te DH'en! Het crankstel weegt 564 gram als ik het goed heb onthouden. Voorlopig komt er een 111 mm XT-as in die ik nog heb liggen, later ga ik proberen of ik er een kortere as in kan steken door met spacers tussen het bracket te werken.
Remmen was voor mij een vrij makkelijke keuze, dat moesten V-brakes worden. Ik vind Disc-brakes zware over-kill voor West-Europa met mijn gewicht (<65 kg). Schijfremmen zijn een stuk duurder en zwaarder dan V-brakes. Ik heb gekozen voor Avid SL's. Ze remmen beter dan XTR V-brakes als ik de reviews kan geloven, ze zijn ook nog goedkoper en lichter.
Achter-derailleur wordt een korte Shimano Ultegra 10 speed. Ik rij toch bijna nooit met groter dan een 27 dus heb ik geen lange kooi en/of een mtb derailleur nodig. Cassete's zijn voor training Ultegra 12-25 of 12-27, tijdens wedstrijden rij ik met dura ace 12-27 cassete.
Shifters komen van SRAM en zijn triggers die Shimano combatible zijn. Shimano triggers vind ik er goedkoop uitzien en vrienden zijn erg enthausiast over de triggers van Sram.
De winter zal ik rijden met een wielset met XT naven en 717 velgen. Gewoon lekker robuust en goedkoop. Volgend jaar koop ik nog een mooi setje wedstrijd wielen.
Banden: hangt totaal af van de ondergrond en de omstandigheden, ik heb onderhand een leuke verzameling liggen.
Stuur en stuurpen zijn Ritchey WCS. Ik heb een alu stuur gekozen omdat carbon me iets duur wordt als ik het moet vervangen na een valpartij en het maar weinig scheelt met alu. Het zadel wordt weer een SLR, ik vind ze lekker zitten, ze zijn lekker licht en nog te betalen. Zadelpen ben ik nog naar opzoek, heb een 31.6 mm pen nodig het liefst zonder set-back.
Volgend weekend zal ik denk ik wel eens foto's gaan maken.