Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 21 sep 2006 14:34

Afgelopen week heb ik een paar Speedplay Zero pedalen op mijn fiets gemonteerd. Het betreft hier een setje dat mijn FM in huis heeft voor mensen die het Speedplay systeem eerst eens willen proberen voor daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan. En dat dat wel nuttig is, moge blijken uit het feit dat mijn zwager (een zeer ervaren fietser) dit setje geprobeerd heeft, en niet eens aan fietsen is toegekomen. Na een tijdje lang met weinig succes geprobeerd te hebben snel in en uit te klikken heeft hij besloten er niet eens mee te gaan fietsen, en heeft snel weer zijn vertrouwde Shimano pedalen gemonteerd.
Ik heb eerst de pedalen vervangen. Dit is uiteraard een simpel klusje dat snel gebeurd is (mits de pedalen niet te vast zitten). Eigenlijk is dit het minst interessante onderdeel van het systeem. Maar voor wat het waard is, het ziet er wel fraai uit wanneer je niet ingeklikt bent.

 
Iets meer werk, en ook iets meer zorgvuldigheid vereisend, is het monteren van de plaatjes onder de schoenen.De Speedplays zijn eigenlijk gemaakt voor schoenen met vier schroefgaten. Er zijn een paar fabrikanten die dat maken, maar een heleboel (waaronder Sidi) hebben er drie. Speedplay levert daarvoor een tussenplaatje bij, dat bevestigd kan worden op de schoen, en waarop vervolgens het systeemplaatje kan komen. Dit tussenplaatje is helemaal vlak, en dient aangepast te worden aan de bolling van de schoenzool. Hiervoor zijn verschillende opvul stukjes te leveren, zodat het perfect past op vrijwel elk type schoen.Een deel van het voordeel van de Speedplays gaat hierdoor verloren, want je komt een tikkeltje hoger op het pedaal te staan, en het gewicht neemt iets toe. Desalniettemin blijft de totale hoogte laag, evenals het totaal gewicht.
Op de foto zie je vanaf de schoen gerekend:
Grijs: de opvul stukjes die de bolling van de schoenzool opvangen.Zwart: het tussenplaatje dat van de vierpunts verbinding van Speedplay aanpast voor de driepunts verbinding van Sidi.Geel: Het kunststoffen plaatje waarin zich de stalen veer bevindt die vastklikt om het pedaal.Zilver: Het metalen plaatje dat de veer opsluit, het kunststof beschermt, en waarin de schroefkoppen vallen.

 
Al met al lijkt het vrij hoog, maar je moet je realiseren dat het pedaal rust op het zwart kunststoffen gedeelte, en dat is slecht een milimeter of 5 boven de schoenzool. Daarnaast ligt het vlakke gedeelte van het pedaal nauwelijks boven de as.
Zo ziet het eruit vanaf de onderkant:Je kunt hier de stalen veer herkennen. Deze buigt uit wanneer je de schoenen op de pedalen drukt, en klikken vervolgens vast in de uitsparingen hierin.De stalen veer kan vrij links en rechtsom draaien, waardoor je naar beide zijden zonder weerstand je voet kunt draaien. Je kunt echter ook zien, dat de stalen veer een palletje heeft, dat heen en weer beweegt tussen twee verstelbare 'stops'. Wanneer dit palletje tegen de stop aankomt, beweegt de veer niet verder, en wordt de beweging van de voet gestopt. Als je nu iets meer kracht zet, dan wordt de veer weer naar buiten geduwd, en klikt het pedaal los. Simpel en effectief!

 
Het instellen van de vrije speling is buitengewoon eenvoudig. Bij de zwarte schroefjes die de stop vormen van de veer, staat aangegeven "heel out" en "heel in".  Door de schroefje naar buiten te draaien wordt de speling groter, en door ze naar binnen te draaien uiteraard kleiner. Dit kun je makkelijk zelf aanpassen aan jouw voorkeur.Ik heb "heel in" zo afgesteld dat mijn hak net niet tegen de crank en het frame aankomt. "heel out" heb ik zo afgesteld dat ik met niet al te veel moeite het pedaal weer los kan klikken. Mensen met zeer soepele gewrichten zullen misschien iets meer speling willen, maar ik kan ook zonder weerstand mijn hak niet héél ver naar buiten draaien, en het pedaal moet natuurlijk wel snel en makkelijk open kunnen.Gewoon even een paar keer de straat op en neer fietsen, vast en los klikken, en afstellen naar wens.Het resultaat dat voor mij goed werkt:

 
Vooralsnog ben ik enthusiast. Het is wel even wennen, maar eigenlijk na één keer fietsen kan ik er al prima mee overweg.  De eerse paar honderd meter zijn even wennen aan het weerstandsloze bewegen van je voeten op de pedalen, maar ik vind dat wel lekker. Last van mijn knieën had ik al niet, en dat is nog steeds zo.Het inklikken lukt soms direct en makkelijk, maar af en toe gaat het wat lastiger. Maar dat heb ik bij mijn Record pedalen ook wel eens, en daar fiets ik al een paar jaar op. Ook heb ik de indruk dat het systeem even een beetje moet 'inslijten' om optimaal te werken. Het tweezijdig kunnen inklikken is natuurlijk ideaal.Om uit te klikken moet ik mijn voet verder naar buiten draaien dan ik gewend ben. Er is echter niet veel kracht voor nodig. Het enige puntje van zorg is nog dat ik me afvraag of ik bij een snelle onverwachte stop, mijn voet ook snel genoeg zo ver naar buiten heb gedraaid. We zullen zien.
Het fietsen zelf is niet dramatisch anders, maar toch goed merkbaar. Met name de kleinere afstand van de voet tot de as vind ik fijn. Mijn voet heeft minder de neiging om naar voren of achteren te kantelen tijdens de draai.Ook de drukverdeling onder de voet lijkt gelijkmatiger te zijn. Maar ik het er nog geen grote afstand mee gefietst, dus dat zegt nog niet veel.
In eerste instantie had ik de plaatjes zo afgesteld, dat de afstand tussen de schoenen en crank minimaal was. Op zich fiets dat fijn, met je voeten dicht bijelkaar. Maar dan raak ik direct de crank als ik mijn hak naar binnen draai, en is de bewegingsvrijheid dus toch beperkt. Daarom heb ik ze iets naar buiten gesteld.
Ik denk wel dat ik overstap op het Speedplay systeem. Ik denk ook dat het Zero's worden, en geen X's. Het idee dat ik met mijn hak tegen het frame of de crank kan komen vind ik niet prettig, en ik wil mijn hak ook niet heel ver naar buiten moeten draaien om los te komen. Dat is bij de Zero's allemaal instelbaar.
Ik ben er echter nog niet uit welke.
De Chrome-Moly (op de foto's) of de Titaniums. De Titaniums zijn lichter, maar ook een stuk duurder, en volgens sommigen minder stijf.
Wil je zelf eens een keer deze pedalen proberen, dan zou je eens langs kunnen gaan bij Bikelife in Bussum.
Harde wind is meestal tegen.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 21 sep 2006 14:44

Dit verhaal kan ik alleen maar beamen. Ik heb ze een week voor Luik Bastenaken Luik gekocht en meteen maar de gok genomen ze te gebruiken. Heb er helemaal geen last van gehad en wil (tot nu toe) niet meer anders.
Heb jij trouwens ook nog wat met de zadelhoogte gedaan? Ikzelf niet, maar van sommigen hoor ik dat je zadel lager kan als je speedplays gebruikt omdat je dichter bij de as zit met je zolen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2006 14:49

Titanium is natuurlijk je reinste geld-uit-de-zak-klopperij. Zou gewoon de chromes nemen of zelfs de RVS.

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 21 sep 2006 14:55

Goed verhaal! Net als de foto's helder en duidelijk. Hou ons op de hoogte met je verdere ervaringen. Ik vind het momenteel (samen met de Crank Bros) het mooiste systeem.

uphillonly
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2005 21:02

uphillonly 22 sep 2006 21:15

Goed verhaal Ron, ik heb zelf ook Speedplays Zero en volgens mij het type waar je nu mee testrijdt. Ik heb ze nu een anderhalf jaar en ben er zeer tevreden over. Hiervoor had ik Time impacts waar ik ook wel de nodige bewegingsvrijheid in had maar daar voel je een bepaalde weerstand als je je voeten wil bewegen. Bij speedplay voel je deze weerstand niet maar kun je je voeten vrij bewegen. IN het begin even wennen maar daarna wil je niet meer anders.

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 22 sep 2006 22:06

Perfecte uitleg Ron! Je bent erg duidelijk in je verhaal en je zou me zo kunnen overtuigen om ze ook eens uit te gaan proberen. Hou ons op de hoogte!

renmuis
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005 00:01

renmuis 25 sep 2006 14:11

Ik rij er zelf nu al meerdere jaren mee (voorheen look) en ze bevallen mij uitstekend.In combinatie met de coffee shop caps is er zelfs prima trappen mee te lopen.De titanium pedalen geven je een kleinere q-factor en zijn in mijn geval wel interessant.Verder hebben de rvs versies betere lagers dan de chromolybdeen (zowel de track als road zero's).
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 okt 2006 12:24

Zat net een mailtje te typen aan een vriendje, misschien is deze info ook interessant voor iedereen die meer wil weten over het Speedplay systeem:

Er zijn twee typen Speedplay pedalen: de Zero en de X-serie. De Zero is het model waar profploegen CSC en Phonak mee rijden. De draaihoek varieert van 0-15 graden. Ouderwetse Look en SPD-SL pedalen hebben een maximale draaihoek van 6 graden (Time 10 graden).

De X-serie heeft de maximale speling (20 graden en hoger) en is gericht op voor rijders met knieklachten.

Wat je wil kiezen hangt dus af van de instelbare speling die je wenst. Beide modellen komen in 3 uitvoeringen: chroom, RVS en titanium. De prijzen (bron: Bike-Discount.de):

X1 (=titanium): 242,50 (260 gram)
X2 (=RVS): 170,50 (308 gram)
X5 (=chroom): 91,50 (330 gram)

Zero Titanium: 260.- (282 gram)
Zero RVS: 180.- (324 gram)
Zero Chroom: 89.- (334 gram)

Gewicht is het gewicht van pedaal inclusief cleat, uitgaande van een montage met 3 schroefjes, dus inclusief adapter. Bij 4-gaats montage zijn de gewichten iets lager.

Prijzen zijn inclusief schoenplaatjes, exclusief coffeestops, dit zijn de plaatjes die over je cleats moet doen om te kunnen traplopen. Die coffeestops kosten trouwens ca. 12.-

Zoals hierboven te lezen heeft de titaniumversie als voordeel een iets kleinere Q-factor boven de overige modellen.

Bekijk de Speedplay voor meer informatie. Daar kun je ook een vergelijking maken tussen Speedplays en andere typen pedalen zoals SPD-SL, Time en Look.

toops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:17

toops 25 nov 2006 23:43

vraagje, ik ben erg geinteresseerd in de zero's, maar moet je je zadel nu lager zetten of niet? ik heb nu na een tijdje de perfecte houding op men fiets gevonden en ben wat bang dat ik deze wat veranderd ga zien...
<a target="_blank" href= "http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=672933"> Race </a>

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 nov 2006 11:24

Dat zal misschien een heel klein beetje moeten, maar echt veel zal het niet zijn denk ik....
Hoorde overigens van Sharkman dat de titanium-versie een beetje mee kan geven wanneer je gaat staan (uiteraard meer indien je zelf zwaarder bent). Dit zou je kunnen doen beslutien om voor de RVS of chome moly te gaan. Bijkomend voordeel is uiteraard het kostenplaatje.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 28 nov 2006 09:16

Da's wel meer dan een beetje havana. Als je looks had kan je zadel bijna 8 mm naar beneden (en da's heel wat op een racefiets).
Op het ogenblik zijn de Zero's het meest aan te bevelen waarbij de Stainless mijn keuze zouden zijn. De chromo's zijn echter goedkoper en aardig om het systeem te proberen. 
Titanium klinkt leuk maar is duur en enkel tot max 70 kg een alternatief (daarboven veren de assen voelbaar mee wat enkel onprettig is, breken doen ze tot 95 kg zeker niet (overigens kan ik deze versie tunen tot 130! gram zonder dat er consessies hoeven te worden gedaan).

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 28 nov 2006 18:33

Wat is er dan eigenlijk beter aan de Stainless versie tov de Chromo (lichter zijn ze tgeloof ik niet)? Heb de chromo's een half jaartje geleden via jou gekocht en vind het echt top pedalen... Enige nadeeltje is misschien dat de zwarte verf van de assen er nu al vrij ver af is, maar dit is puur cosmetisch....
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Plaats reactie