Speedplay Zero.
Geplaatst: 21 sep 2006 14:34
Afgelopen week heb ik een paar Speedplay Zero pedalen op mijn fiets gemonteerd. Het betreft hier een setje dat mijn FM in huis heeft voor mensen die het Speedplay systeem eerst eens willen proberen voor daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan. En dat dat wel nuttig is, moge blijken uit het feit dat mijn zwager (een zeer ervaren fietser) dit setje geprobeerd heeft, en niet eens aan fietsen is toegekomen. Na een tijdje lang met weinig succes geprobeerd te hebben snel in en uit te klikken heeft hij besloten er niet eens mee te gaan fietsen, en heeft snel weer zijn vertrouwde Shimano pedalen gemonteerd.
Ik heb eerst de pedalen vervangen. Dit is uiteraard een simpel klusje dat snel gebeurd is (mits de pedalen niet te vast zitten). Eigenlijk is dit het minst interessante onderdeel van het systeem. Maar voor wat het waard is, het ziet er wel fraai uit wanneer je niet ingeklikt bent.
Iets meer werk, en ook iets meer zorgvuldigheid vereisend, is het monteren van de plaatjes onder de schoenen.De Speedplays zijn eigenlijk gemaakt voor schoenen met vier schroefgaten. Er zijn een paar fabrikanten die dat maken, maar een heleboel (waaronder Sidi) hebben er drie. Speedplay levert daarvoor een tussenplaatje bij, dat bevestigd kan worden op de schoen, en waarop vervolgens het systeemplaatje kan komen. Dit tussenplaatje is helemaal vlak, en dient aangepast te worden aan de bolling van de schoenzool. Hiervoor zijn verschillende opvul stukjes te leveren, zodat het perfect past op vrijwel elk type schoen.Een deel van het voordeel van de Speedplays gaat hierdoor verloren, want je komt een tikkeltje hoger op het pedaal te staan, en het gewicht neemt iets toe. Desalniettemin blijft de totale hoogte laag, evenals het totaal gewicht.
Op de foto zie je vanaf de schoen gerekend:
Grijs: de opvul stukjes die de bolling van de schoenzool opvangen.Zwart: het tussenplaatje dat van de vierpunts verbinding van Speedplay aanpast voor de driepunts verbinding van Sidi.Geel: Het kunststoffen plaatje waarin zich de stalen veer bevindt die vastklikt om het pedaal.Zilver: Het metalen plaatje dat de veer opsluit, het kunststof beschermt, en waarin de schroefkoppen vallen.
Al met al lijkt het vrij hoog, maar je moet je realiseren dat het pedaal rust op het zwart kunststoffen gedeelte, en dat is slecht een milimeter of 5 boven de schoenzool. Daarnaast ligt het vlakke gedeelte van het pedaal nauwelijks boven de as.
Zo ziet het eruit vanaf de onderkant:Je kunt hier de stalen veer herkennen. Deze buigt uit wanneer je de schoenen op de pedalen drukt, en klikken vervolgens vast in de uitsparingen hierin.De stalen veer kan vrij links en rechtsom draaien, waardoor je naar beide zijden zonder weerstand je voet kunt draaien. Je kunt echter ook zien, dat de stalen veer een palletje heeft, dat heen en weer beweegt tussen twee verstelbare 'stops'. Wanneer dit palletje tegen de stop aankomt, beweegt de veer niet verder, en wordt de beweging van de voet gestopt. Als je nu iets meer kracht zet, dan wordt de veer weer naar buiten geduwd, en klikt het pedaal los. Simpel en effectief!
Het instellen van de vrije speling is buitengewoon eenvoudig. Bij de zwarte schroefjes die de stop vormen van de veer, staat aangegeven "heel out" en "heel in". Door de schroefje naar buiten te draaien wordt de speling groter, en door ze naar binnen te draaien uiteraard kleiner. Dit kun je makkelijk zelf aanpassen aan jouw voorkeur.Ik heb "heel in" zo afgesteld dat mijn hak net niet tegen de crank en het frame aankomt. "heel out" heb ik zo afgesteld dat ik met niet al te veel moeite het pedaal weer los kan klikken. Mensen met zeer soepele gewrichten zullen misschien iets meer speling willen, maar ik kan ook zonder weerstand mijn hak niet héél ver naar buiten draaien, en het pedaal moet natuurlijk wel snel en makkelijk open kunnen.Gewoon even een paar keer de straat op en neer fietsen, vast en los klikken, en afstellen naar wens.Het resultaat dat voor mij goed werkt:
Vooralsnog ben ik enthusiast. Het is wel even wennen, maar eigenlijk na één keer fietsen kan ik er al prima mee overweg. De eerse paar honderd meter zijn even wennen aan het weerstandsloze bewegen van je voeten op de pedalen, maar ik vind dat wel lekker. Last van mijn knieën had ik al niet, en dat is nog steeds zo.Het inklikken lukt soms direct en makkelijk, maar af en toe gaat het wat lastiger. Maar dat heb ik bij mijn Record pedalen ook wel eens, en daar fiets ik al een paar jaar op. Ook heb ik de indruk dat het systeem even een beetje moet 'inslijten' om optimaal te werken. Het tweezijdig kunnen inklikken is natuurlijk ideaal.Om uit te klikken moet ik mijn voet verder naar buiten draaien dan ik gewend ben. Er is echter niet veel kracht voor nodig. Het enige puntje van zorg is nog dat ik me afvraag of ik bij een snelle onverwachte stop, mijn voet ook snel genoeg zo ver naar buiten heb gedraaid. We zullen zien.
Het fietsen zelf is niet dramatisch anders, maar toch goed merkbaar. Met name de kleinere afstand van de voet tot de as vind ik fijn. Mijn voet heeft minder de neiging om naar voren of achteren te kantelen tijdens de draai.Ook de drukverdeling onder de voet lijkt gelijkmatiger te zijn. Maar ik het er nog geen grote afstand mee gefietst, dus dat zegt nog niet veel.
In eerste instantie had ik de plaatjes zo afgesteld, dat de afstand tussen de schoenen en crank minimaal was. Op zich fiets dat fijn, met je voeten dicht bijelkaar. Maar dan raak ik direct de crank als ik mijn hak naar binnen draai, en is de bewegingsvrijheid dus toch beperkt. Daarom heb ik ze iets naar buiten gesteld.
Ik denk wel dat ik overstap op het Speedplay systeem. Ik denk ook dat het Zero's worden, en geen X's. Het idee dat ik met mijn hak tegen het frame of de crank kan komen vind ik niet prettig, en ik wil mijn hak ook niet heel ver naar buiten moeten draaien om los te komen. Dat is bij de Zero's allemaal instelbaar.
Ik ben er echter nog niet uit welke.
De Chrome-Moly (op de foto's) of de Titaniums. De Titaniums zijn lichter, maar ook een stuk duurder, en volgens sommigen minder stijf.
Wil je zelf eens een keer deze pedalen proberen, dan zou je eens langs kunnen gaan bij Bikelife in Bussum.
Ik heb eerst de pedalen vervangen. Dit is uiteraard een simpel klusje dat snel gebeurd is (mits de pedalen niet te vast zitten). Eigenlijk is dit het minst interessante onderdeel van het systeem. Maar voor wat het waard is, het ziet er wel fraai uit wanneer je niet ingeklikt bent.
Iets meer werk, en ook iets meer zorgvuldigheid vereisend, is het monteren van de plaatjes onder de schoenen.De Speedplays zijn eigenlijk gemaakt voor schoenen met vier schroefgaten. Er zijn een paar fabrikanten die dat maken, maar een heleboel (waaronder Sidi) hebben er drie. Speedplay levert daarvoor een tussenplaatje bij, dat bevestigd kan worden op de schoen, en waarop vervolgens het systeemplaatje kan komen. Dit tussenplaatje is helemaal vlak, en dient aangepast te worden aan de bolling van de schoenzool. Hiervoor zijn verschillende opvul stukjes te leveren, zodat het perfect past op vrijwel elk type schoen.Een deel van het voordeel van de Speedplays gaat hierdoor verloren, want je komt een tikkeltje hoger op het pedaal te staan, en het gewicht neemt iets toe. Desalniettemin blijft de totale hoogte laag, evenals het totaal gewicht.
Op de foto zie je vanaf de schoen gerekend:
Grijs: de opvul stukjes die de bolling van de schoenzool opvangen.Zwart: het tussenplaatje dat van de vierpunts verbinding van Speedplay aanpast voor de driepunts verbinding van Sidi.Geel: Het kunststoffen plaatje waarin zich de stalen veer bevindt die vastklikt om het pedaal.Zilver: Het metalen plaatje dat de veer opsluit, het kunststof beschermt, en waarin de schroefkoppen vallen.
Al met al lijkt het vrij hoog, maar je moet je realiseren dat het pedaal rust op het zwart kunststoffen gedeelte, en dat is slecht een milimeter of 5 boven de schoenzool. Daarnaast ligt het vlakke gedeelte van het pedaal nauwelijks boven de as.
Zo ziet het eruit vanaf de onderkant:Je kunt hier de stalen veer herkennen. Deze buigt uit wanneer je de schoenen op de pedalen drukt, en klikken vervolgens vast in de uitsparingen hierin.De stalen veer kan vrij links en rechtsom draaien, waardoor je naar beide zijden zonder weerstand je voet kunt draaien. Je kunt echter ook zien, dat de stalen veer een palletje heeft, dat heen en weer beweegt tussen twee verstelbare 'stops'. Wanneer dit palletje tegen de stop aankomt, beweegt de veer niet verder, en wordt de beweging van de voet gestopt. Als je nu iets meer kracht zet, dan wordt de veer weer naar buiten geduwd, en klikt het pedaal los. Simpel en effectief!
Het instellen van de vrije speling is buitengewoon eenvoudig. Bij de zwarte schroefjes die de stop vormen van de veer, staat aangegeven "heel out" en "heel in". Door de schroefje naar buiten te draaien wordt de speling groter, en door ze naar binnen te draaien uiteraard kleiner. Dit kun je makkelijk zelf aanpassen aan jouw voorkeur.Ik heb "heel in" zo afgesteld dat mijn hak net niet tegen de crank en het frame aankomt. "heel out" heb ik zo afgesteld dat ik met niet al te veel moeite het pedaal weer los kan klikken. Mensen met zeer soepele gewrichten zullen misschien iets meer speling willen, maar ik kan ook zonder weerstand mijn hak niet héél ver naar buiten draaien, en het pedaal moet natuurlijk wel snel en makkelijk open kunnen.Gewoon even een paar keer de straat op en neer fietsen, vast en los klikken, en afstellen naar wens.Het resultaat dat voor mij goed werkt:
Vooralsnog ben ik enthusiast. Het is wel even wennen, maar eigenlijk na één keer fietsen kan ik er al prima mee overweg. De eerse paar honderd meter zijn even wennen aan het weerstandsloze bewegen van je voeten op de pedalen, maar ik vind dat wel lekker. Last van mijn knieën had ik al niet, en dat is nog steeds zo.Het inklikken lukt soms direct en makkelijk, maar af en toe gaat het wat lastiger. Maar dat heb ik bij mijn Record pedalen ook wel eens, en daar fiets ik al een paar jaar op. Ook heb ik de indruk dat het systeem even een beetje moet 'inslijten' om optimaal te werken. Het tweezijdig kunnen inklikken is natuurlijk ideaal.Om uit te klikken moet ik mijn voet verder naar buiten draaien dan ik gewend ben. Er is echter niet veel kracht voor nodig. Het enige puntje van zorg is nog dat ik me afvraag of ik bij een snelle onverwachte stop, mijn voet ook snel genoeg zo ver naar buiten heb gedraaid. We zullen zien.
Het fietsen zelf is niet dramatisch anders, maar toch goed merkbaar. Met name de kleinere afstand van de voet tot de as vind ik fijn. Mijn voet heeft minder de neiging om naar voren of achteren te kantelen tijdens de draai.Ook de drukverdeling onder de voet lijkt gelijkmatiger te zijn. Maar ik het er nog geen grote afstand mee gefietst, dus dat zegt nog niet veel.
In eerste instantie had ik de plaatjes zo afgesteld, dat de afstand tussen de schoenen en crank minimaal was. Op zich fiets dat fijn, met je voeten dicht bijelkaar. Maar dan raak ik direct de crank als ik mijn hak naar binnen draai, en is de bewegingsvrijheid dus toch beperkt. Daarom heb ik ze iets naar buiten gesteld.
Ik denk wel dat ik overstap op het Speedplay systeem. Ik denk ook dat het Zero's worden, en geen X's. Het idee dat ik met mijn hak tegen het frame of de crank kan komen vind ik niet prettig, en ik wil mijn hak ook niet heel ver naar buiten moeten draaien om los te komen. Dat is bij de Zero's allemaal instelbaar.
Ik ben er echter nog niet uit welke.
De Chrome-Moly (op de foto's) of de Titaniums. De Titaniums zijn lichter, maar ook een stuk duurder, en volgens sommigen minder stijf.
Wil je zelf eens een keer deze pedalen proberen, dan zou je eens langs kunnen gaan bij Bikelife in Bussum.