Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006
natuurkunde
vroeger was een frame gewoon een paar aan elkaar gelaste buizen.
daarna aan elkaar gelijmde carbon buizen
en nu is het zo ingewikkeld dat men denkt dat een carbon frame onrepareerbaar is. en dat is niet het geval.
ik heb het er laatst ook nog met een specialist over gehad, het KAN makkelijk. het is wel een paar daagjes werk wil je het goed doen (namelijk laag voor laag lamineren en 24h laten drogen daarna opschuren en weer lamineren)
Nu ja, paar dagen werk kost ook geld niet ?
En eerlijk gezegd je zou beter nog wat meer studeren want jouw manier van uitleggen is er gewoon niet naar, je hebt er gewoon geen verstand van.
Wat zit jij nu in gods naam een carbon frame te vergelijken met een metalen frame ? je vergelijkt een metaal met een kunststof qua behandeling.
Carbon zijn koolstofvezels die geweven zijn, zo krijg je matten, deze worden dan nog eens op elkaar gelegd en zo velijmt met hars.
iets dat verweven is, wel dan kun je stellen en bij carbon is dit dus ook zo, dat de starkte op 1 punt niet alleen van neet naast dit punt komt maar dus ook van een heel stuk verder (omdat de vezel zoveel verder loopt) , bv als je een doek hebt, je maakt een sdcheur in het midden dan voel je direct aan de uiteinden van dit doek dat je die iets verder uit elkaar kunt trekken, zelfs al plaats je daar een lapje op , want dat is wat jij doet een lapje op het carbon frame plaatsen terwijl je wel de sterkte niet hersteld en de eigenschappen teruggeeft die het voorheen had.
nog niet gesproken over het feit als jij er lagen terug oplegd dat je de ondeliggende lagen beschermd, als een carbon frame een scheur vertoont dan is die net enkel gescheurd maar dan zijn ook de op elkaar liggende lagen van elkaar gewrikt, door constante beweging in het frame (dus door te rijden) zullen die verder loskomen van elkaar en veel verder dan jouw lapje die erop ligt, dit is ook onzichtbaar voor het oog en plots snapt je frame gewoon middendoor, dit fenomeen is verantwoordelijk voor eht feit dat je na een val soms niets ziet aan een carbonframe maar 2 maand erna het gewoon scheurt.
Daarbovenop zijn er sommige fietsconstructeurs die tijdens de ontwikkeling van een carbonframe veel met het probleem zitten dat het scheurt (zie maar naar de excalibur) en kunnen dit ook niet direct oplossen , hadden ze beter even naar u gekomen en er een lapje op gelegd lol
En Koers, ga jij de verantwoordelijkheid dragen van je herstelling ? als de herstelde fiets dan toch scheurt, en als ie scheurt zal dit waarschijnlijk zijn tegen hoge snelheid (wegens grootste krachten) en de fietser is gewond tot zwaar gewond ?
@topicstarter : je frame zou ik dus niet meer gebruiken en herstellen is echt niet zo makkelijk als "koers" het hier voorsteld , het frame zal waarschijnlijk nog perfect fietsen op het moment en dit nog een tijdje doen, maar op een zeker moment kan het plots wel verder scheuren met een valpartij vandien.
Zie je het financieel niet zitten om direct weer een splinternieuw frame aan te kopen, kijk dan eens uit om voorlopig een tweedehands frame te kopen , kun je je afmontage van je huidige fiets netjes overbouwen.
bv hier een LOOK kader maat 55 (is van die gast van procycling.be)
http://www.wielertoerist.be/forum/viewtopic.php?t=10899
Deftige Aluframes vind je tweedehands voor 200-500 euro.