Hallo, ik ben al een tijdje mountainbiker en gebruikte hiervoor de zgn. SPD pedalen. Nu moet ik dus overschakelen van SPD naar LOOK omdat ik nu ook actief op de weg gaat rijden. Heb slechts 1 criterium kunnen rijden omdat ik op een nieuwe racefiets moest wachten. Nu is het seizoen bijna voorbij met nog een criterium op 24 sept. in Schiedam. Hoe kan ik het beste de LOOK pedalen uitproberen met in en uitklikken? Welke 'beweging' mag je wel en kan je bv. niet doen. Tips graag, zodat ik straks met alle plezier op de pedalen mijn krachten kan uitoefenen. Heb dus SIDI schoenen met KEO Look classics pedalen.
NB: Hoe strak mag je schoen zitten om je voet? Ik heb mt. 42 schoen en dus 43 SIDI-schoenen. Evenals de MTB Shimano schoenen, mt. 43. Mag de schoen ietwat slippen (dunne sok) of is ie dan te groot? Met dikke sokken is dat niet zo. Mt. 43 houden of 42? MTB = ook 43!!
Eerste keer Look en SIDI gebruik
-
- Forum-lid HC
Er zit niet echt veel verschil tussen de pedalen voor op de weg en de mtb hoor. Wegpedalen hebben een groter kontakt oppervlak voor een betere krachtsoverbrenging, en mtb pedalen hebben een betere struktuur voor het afvoeren van modder. inklikken en gebruik is niet wezenlijk anders, dus zoals je het gewend bent met de spd op de mtb kun je ook wel uit de voeten met de look pedalen.
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 17 September 2006
Er zit niet echt veel verschil tussen de pedalen voor op de weg en de mtb hoor. Wegpedalen hebben een groter kontakt oppervlak voor een betere krachtsoverbrenging, en mtb pedalen hebben een betere struktuur voor het afvoeren van modder. inklikken en gebruik is niet wezenlijk anders, dus zoals je het gewend bent met de spd op de mtb kun je ook wel uit de voeten met de look pedalen.
Kan ik de 43 houden (met iets dikker sokken en de klittebanden goed strak zit ie goed) of de 42 nemen? Beste is natuurlijk om direkt naar de winkel te lopen en te passen, maar weet niet hoe de schoenen op den duur gaan vormen...rekken ze uit of krimpen ze gauw zodra t nat weer wordt. Met mt 43 en dunne sokken gaat ie echt ietwat slippen op de hak. Heel lichtjes maar...maar toch....ga toch e.d.d. naar de winkel terug om te passen voor een 42..had ik direkt moeten doen. Het was kopen zonder te passen, daar je altijd 1 mt groter moet nemen. Schoenmaat 42 = dus 43...gaat deze keer niet helemaal op dus....
Kan ik de 43 houden (met iets dikker sokken en de klittebanden goed strak zit ie goed) of de 42 nemen? Beste is natuurlijk om direkt naar de winkel te lopen en te passen, maar weet niet hoe de schoenen op den duur gaan vormen...rekken ze uit of krimpen ze gauw zodra t nat weer wordt. Met mt 43 en dunne sokken gaat ie echt ietwat slippen op de hak. Heel lichtjes maar...maar toch....ga toch e.d.d. naar de winkel terug om te passen voor een 42..had ik direkt moeten doen. Het was kopen zonder te passen, daar je altijd 1 mt groter moet nemen. Schoenmaat 42 = dus 43...gaat deze keer niet helemaal op dus....
-
- Forum-lid HC
Schoenen moet je altijd passen en pas aanschaffen als je exemplaren gevonden hebt die goed zitten. Ik heb ook schoenen die in de lengte nog wel wat ruimte hebben maar in de breedte goed aansluiten en waar ik dus nergens slip (lees blaren krijg) Kan dus ook zomaar zijn dat je een ander merk schoenen moet kiezen, als die een betere pasvorm hebben voor jou voeten.
Probleem is opgelost. Klitteband goed aantrekken en met een iets dikkere sok zit ie als gegoten. Met de herfst voor de deur zullen ze wel iets krimpen als ze goed nat zijn geregend..het is vrijwel nihiel nu. In de lengte ook iets, echt iets ruimte, in breedte perfect. Denk dat 42 toch te krap gaat worden en 42,5 bestaat helaas niet (Komt ook doordat er een verschil zit in de linker en rechtervoet...aantal mm...dus dat probleem blijf ik houden ook met gewone schoenen)..In ieder geval ik fiets er nu prima mee op de Lookpedalen. ThankX voor de tip(s)