Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Over de rand van het zadel

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 14 sep 2006 01:01

Ik zit over de rand van het zadel en dat zit niet lekker na 40km. Moet ik mijn stuurpen langer nemen om dat probleem op te lossen, zit nu een korte pen op. Of heeft het te maken met mijn zitbotjes of iets anders, dik acherwerk misschien?
Heb al het zadel tot het uiterste naar achteren gezet en het zadel wat hoger. Er was geen enkele verbetering merkbaar.
Ik ben 193m en weeg 107kg, heb een 63cm frame, stuurpen is 90mm en zou denk ik 120mm moeten hebben. Of het de oplossing is dat ik dan meer naar voren kom en beter op het zadel kom te zitten, dat is mijn vraag.
Wie heeft er een goed advies hoe dit op te lossen???

six13freak
Forum-lid

six13freak 14 sep 2006 10:55

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 13 September 2006

Ik zit over de rand van het zadel en dat zit niet lekker na 40km. Moet ik mijn stuurpen langer nemen om dat probleem op te lossen, zit nu een korte pen op. Of heeft het te maken met mijn zitbotjes of iets anders, dik acherwerk misschien?
Heb al het zadel tot het uiterste naar achteren gezet en het zadel wat hoger. Er was geen enkele verbetering merkbaar.
Ik ben 193m en weeg 107kg, heb een 63cm frame, stuurpen is 90mm en zou denk ik 120mm moeten hebben. Of het de oplossing is dat ik dan meer naar voren kom en beter op het zadel kom te zitten, dat is mijn vraag.

Een zadelpen met set back (als je die al niet hebt) en dan toch een langere stuurpen zou ik zeggen.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 14 sep 2006 13:40

Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 14 September 2006

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 13 September 2006

Een zadelpen met set back (als je die al niet hebt) en dan toch een langere stuurpen zou ik zeggen.

Er zit nu een 90mm stuurpen op en als ik de punt van elleboog tegen de punt van het zadel en de middelvinger naar de stuurpen wijs. Dan kom ik niet eens op de helft van de stuurpen (die meting is een vuistregel), dus is ie echt te kort. Kan ik dan een 120mm stuurpen nemen of is 110mm al voldoende??? Wat is eigenlijk een gangbare maat voor een 63cm frame?
Een set back zadelpen heb ik idd al.

rene1
Forum-lid

rene1 14 sep 2006 14:03

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 14 September 2006

Er zit nu een 90mm stuurpen op en als ik de punt van elleboog tegen de punt van het zadel en de middelvinger naar de stuurpen wijs. Dan kom ik niet eens op de helft van de stuurpen (die meting is een vuistregel), dus is ie echt te kort. Kan ik dan een 120mm stuurpen nemen of is 110mm al voldoende??? Wat is eigenlijk een gangbare maat voor een 63cm frame?

Je bedoeld dat je met de elleboog-gestrekte hand methode met je vingers dus dichter/te dicht bij het stuur zit? Ik ken verschillende variaties op deze methode (vandaar ook "vuistregel" natuurlijk) maar de , volgens mij, meest gebruikte is een afstand tussen middelvinger en dwarse gedeelte van het stuur circa 3 cm/ twee vingers overdwars. Als dit de methode voor jou zou zijn kan je gewoon een lineaaltje leggen tussen stuur en vinger en meten hoeveel kortere/langere stuurpen je moet hebben tov degene die je nu hebt.

motta
Forum-lid

motta 14 sep 2006 14:22

90 mm stuurpen lijkt inderdaad kort.
Je kan ook proberen de zadelpunt iets meer naar beneden te zetten.
Welke offset tov de bracketas ?
Motta

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 15 sep 2006 01:51

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 14 September 2006

Je bedoeld dat je met de elleboog-gestrekte hand methode met je vingers dus dichter/te dicht bij het stuur zit? Ik ken verschillende variaties op deze methode (vandaar ook "vuistregel" natuurlijk) maar de , volgens mij, meest gebruikte is een afstand tussen middelvinger en dwarse gedeelte van het stuur circa 3 cm/ twee vingers overdwars. Als dit de methode voor jou zou zijn kan je gewoon een lineaaltje leggen tussen stuur en vinger en meten hoeveel kortere/langere stuurpen je moet hebben tov degene die je nu hebt.

Met de methode elleboog gestrekte hand kom ik op een maat van 140mm. Maar misschien heb ik de stuurpen die ik nu heb verkeerd opgemeten. Want hoe meet je exact van hart tot hart???

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 15 sep 2006 13:54

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 14 September 2006

Met de methode elleboog gestrekte hand kom ik op een maat van 140mm. Maar misschien heb ik de stuurpen die ik nu heb verkeerd opgemeten. Want hoe meet je exact van hart tot hart???

Ik heb mijn elleboog tegen de zadelpunt gezet, middelvinger op de stuurpen. Dan vanaf middelvinger tot aan dwars gedeelte stuur. Daar meette ik 50mm, moet ik dat bij de 90mm stuurpen optellen??? Dan kom ik op de 140mm.

rene1
Forum-lid

rene1 15 sep 2006 16:23

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 15 September 2006

Ik heb mijn elleboog tegen de zadelpunt gezet, middelvinger op de stuurpen. Dan vanaf middelvinger tot aan dwars gedeelte stuur. Daar meette ik 50mm, moet ik dat bij de 90mm stuurpen optellen??? Dan kom ik op de 140mm.

Nee, die afstand is goed of zou volgens dat regeltje zelfs korter mogen! (Dus een korter stuurpen)
Maarja dan ga je met je kont nog verder over de rand, dus dat is geen optie. Wel eens op een Fizik Arione gezeten? Het viel mij bij dat zadel op dat je vrij ver naar achteren kunt gaan zitten.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 15 sep 2006 16:45

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 15 September 2006

Nee, die afstand is goed of zou volgens dat regeltje zelfs korter mogen! (Dus een korter stuurpen)
Maarja dan ga je met je kont nog verder over de rand, dus dat is geen optie. Wel eens op een Fizik Arione gezeten? Het viel mij bij dat zadel op dat je vrij ver naar achteren kunt gaan zitten.

120mm is de meest gebruikte stuurpen voor een 63cm frame heb ik ergens gelezen. Maar laten opmeten is natuurlijk het beste. 140mm schijnt extreem lang te zijn. Daarbij is zomaar een maat stuurpen kopen best een dure hobby als ie niet goed blijkt te zijn.
Nog geen Fizik Arione zadel geprobeerd, is een optie dus zal er eens naar kijken.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 16 okt 2006 03:18

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 15 September 2006

Heb nu een 120mm pen erop zitten, zit nog niet lekker op de fiets. nog net wat over de rand. Grotere pen lijkt mij niet nodig  want dan kom ik erg ver naar voren.
Is een optie een Arione zadel, heb gekeken en dat zadel is 30cm lang, extended noemen het dan ook.
Wat is een andere optie, hoe moet ik zadel zetten om meer naar achter te kunnen zitten. Heb het al in zijn uiterste stand naar achter gezet maar ook dat was geen verbetering. Het Rolls zadel is erg hard, de oudere modellen waren beter. Maar mijn zitvlees moet ook nog wennen aan het zadel, probeer meer te fietsen.

lavieux
Forum-lid

lavieux 16 okt 2006 10:58

Misschien komt het omdat je zadel te smal is. Je zoekt de juiste houding voor je zitbotjes, als die wat verder uit elkaar staan dan bij jouw zadel nodig is, zul je naar achteren schuiven anders gaat het pijn doen.

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 16 okt 2006 12:54

Het zou ook kunnen zijn dat je zadel te laag zit. Heb je de juiste houding van je knie tov van bracket-as. Als deze goed is zou het inderdaad zo kunnen zijn dat je zadel gewoon te klein is. Het Fizik Arione zadel is wellicht best een goede keus aangezien 't een breed en vrij lang zadel is.

Plaats reactie