welke cassette
Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen met een Ultegra groep. Ik wil kiezen voor een triple voor en een 10 speed achter. Hoe groot moet ik mijn grootste achtertandwiel kiezen om met deze fiets op een beetje normale manier de cols in de bergen over te komen. 21 23 25 of 27???
Dat ligt helemaal aan je gewicht, leeftijd, conditie, aanleg enz.
Ik kom bijvoorbeeld makkelijk met een 39/27 boven (ik weeg ruim 80 kilo, ben 22 jaar, redelijk op conditie en heb vooral veel kracht). Een vriend van me knalt me voorbij met een 39/23. Voor andere fietsvrienden is het zelfs met een 30/25 behelpen.
Ik kom bijvoorbeeld makkelijk met een 39/27 boven (ik weeg ruim 80 kilo, ben 22 jaar, redelijk op conditie en heb vooral veel kracht). Een vriend van me knalt me voorbij met een 39/23. Voor andere fietsvrienden is het zelfs met een 30/25 behelpen.
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 13 September 2006
Dat ligt helemaal aan je gewicht, leeftijd, conditie, aanleg enz.Ik kom bijvoorbeeld makkelijk met een 39/27 boven (ik weeg ruim 80 kilo, ben 22 jaar, redelijk op conditie en heb vooral veel kracht). Een vriend van me knalt me voorbij met een 39/23. Voor andere fietsvrienden is het zelfs met een 30/25 behelpen.
En dan nog zegt het niet direct iets over de snelheid. Ik heb fietsmaten met een 39/27, die echt niet sneller klimmen dan ik met mijn 34/27.
Dus naast gewicht, leeftijd, conditie en aanleg ook nog een stukje voorkeur (bijvoorbeeld voor een relatief hoog beentempo, of juist niet).
Dat ligt helemaal aan je gewicht, leeftijd, conditie, aanleg enz.Ik kom bijvoorbeeld makkelijk met een 39/27 boven (ik weeg ruim 80 kilo, ben 22 jaar, redelijk op conditie en heb vooral veel kracht). Een vriend van me knalt me voorbij met een 39/23. Voor andere fietsvrienden is het zelfs met een 30/25 behelpen.
En dan nog zegt het niet direct iets over de snelheid. Ik heb fietsmaten met een 39/27, die echt niet sneller klimmen dan ik met mijn 34/27.
Dus naast gewicht, leeftijd, conditie en aanleg ook nog een stukje voorkeur (bijvoorbeeld voor een relatief hoog beentempo, of juist niet).
Ik rijd zelf niet met een triple maar mijn advies zou zijn: gewoon de "standaard" combinatie laten monteren. Daar ga je lekker een tijdje mee fietsen (in zuid limburg en / of ardennen) en bepaal dan proef ondervindelijk of je er mee uit de voeten kunt.
Daarna kan je ventueel nog een gefundeerde keuze maken voor een andere cassette samenstelling.
Daarna kan je ventueel nog een gefundeerde keuze maken voor een andere cassette samenstelling.
Het hangt ook van je triple af. Want je hebt triples met 30 kleinste blad en triples met 34 als kleinste blad. Als ik je een advies mag geven: kies voor een 52/42/30 configuratie met een 11/12-23 cassette. Daar kom je over mee op.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 13 September 2006
Het hangt ook van je triple af. Want je hebt triples met 30 kleinste blad en triples met 34 als kleinste blad. Als ik je een advies mag geven: kies voor een 52/42/30 configuratie met een 11/12-23 cassette. Daar kom je over mee op.
Een 25 of 27 kan voor veel mensen weinig kwaad denk ik, vooral in het hooggebergte.
Voor de meeste situaties, ook op het vlakke is de 12-23 wel weer ideaal. Je kunt natuurlijk ook voor het hooggebergte nog een aparte cassette aanschaffen.
Het hangt ook van je triple af. Want je hebt triples met 30 kleinste blad en triples met 34 als kleinste blad. Als ik je een advies mag geven: kies voor een 52/42/30 configuratie met een 11/12-23 cassette. Daar kom je over mee op.
Een 25 of 27 kan voor veel mensen weinig kwaad denk ik, vooral in het hooggebergte.
Voor de meeste situaties, ook op het vlakke is de 12-23 wel weer ideaal. Je kunt natuurlijk ook voor het hooggebergte nog een aparte cassette aanschaffen.
Een 25/27 als grootste met een triple? Dat lijkt me een overkill. Bovendien is een triple daar helemaal niet voor bedoeld.
Lichtste verzet bij een dubbel is zeg maar 39/27 = 1.44
Hier komen de meeste redelijk tot zeer goed getrainden gewoon mee boven.
Bij een triple met een met 30/23 zit je op 1.30
Aanmerkelijk lichter dan met een dubbel dus....
Voordeel van deze configuratie is dat je het hele jaar met dezelfde cassette kan rijden. Een cassette met 25 of 27 rijdt op 't vlakke natuurlijk bagger vergeleken met een 12-23 cassette.
Een triple is JUIST ontwikkeld zodat nooit meer van cassette hoeft te wisselen. Als je met een triple nog een klimcassete moet monteren ben je óf al heel op leeftijd, off bijzonder ongetraind (no offence).
Overigens is te licht in de bergen ook niet aan te raden, dan kom je helemaal niet meer vooruit. Ik denk dat 95 van de fietsers met een 30/23 boven moet kunnen komen, zelfs in cyclo's als de Marmotte.
Lichtste verzet bij een dubbel is zeg maar 39/27 = 1.44
Hier komen de meeste redelijk tot zeer goed getrainden gewoon mee boven.
Bij een triple met een met 30/23 zit je op 1.30
Aanmerkelijk lichter dan met een dubbel dus....
Voordeel van deze configuratie is dat je het hele jaar met dezelfde cassette kan rijden. Een cassette met 25 of 27 rijdt op 't vlakke natuurlijk bagger vergeleken met een 12-23 cassette.
Een triple is JUIST ontwikkeld zodat nooit meer van cassette hoeft te wisselen. Als je met een triple nog een klimcassete moet monteren ben je óf al heel op leeftijd, off bijzonder ongetraind (no offence).
Overigens is te licht in de bergen ook niet aan te raden, dan kom je helemaal niet meer vooruit. Ik denk dat 95 van de fietsers met een 30/23 boven moet kunnen komen, zelfs in cyclo's als de Marmotte.
Toch iets om over na te denken. Ik denk dat veel mensen meer plezier zouden hebben als ze een tandje lichter meenemen.
Zo heb ik laatst ook nog wat mensen die een 39/27 bij zich hadden kunnen overtuigen om de volgende keer wat lichters mee te nemen. Tuurlijk, ze kwamen overal boven, maar het verbaasde ze wel dat ik een lichter verzet, namelijk 34/27 (lichter dan 30/23) bij me had, terwijl ik sneller klom...
Het primaire doel voor veel mensen zal toch zijn zo snel en prettig mogelijk boven te komen.
Zo heb ik laatst ook nog wat mensen die een 39/27 bij zich hadden kunnen overtuigen om de volgende keer wat lichters mee te nemen. Tuurlijk, ze kwamen overal boven, maar het verbaasde ze wel dat ik een lichter verzet, namelijk 34/27 (lichter dan 30/23) bij me had, terwijl ik sneller klom...
Het primaire doel voor veel mensen zal toch zijn zo snel en prettig mogelijk boven te komen.
Als alternatief zou je dan een 12-25 cassette kunnen rijden. Die loopt ook nog behoorlijk mooi. En 30/25 moet toch echt genoeg zijn om overal boven te komen. Maar zoals ik al zei: met 30/23 kom je echt wel boven als je redelijk/goed getraind bent en een beetje een klimmer bent.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 13 September 2006
Een triple is JUIST ontwikkeld zodat nooit meer van cassette hoeft te wisselen. Als je met een triple nog een klimcassete moet monteren ben je óf al heel op leeftijd, off bijzonder ongetraind (no offence).
Overigens is te licht in de bergen ook niet aan te raden, dan kom je helemaal niet meer vooruit. Ik denk dat 95 van de fietsers met een 30/23 boven moet kunnen komen, zelfs in cyclo's als de Marmotte.
Misschien ben ik gek, maar als ik zie dat zo'n 3/4 van de marmotte deelnemers van 2005 langzamer rijdt dan ik met mijn 30/23 (die ik toch het grootste deel van de Galibier en AdH gebruikt heb), dan lijkt mij persoonlijk dat veel mensen ook daar gebaat zouden zijn bij een lichter verzet...
Een triple is JUIST ontwikkeld zodat nooit meer van cassette hoeft te wisselen. Als je met een triple nog een klimcassete moet monteren ben je óf al heel op leeftijd, off bijzonder ongetraind (no offence).
Overigens is te licht in de bergen ook niet aan te raden, dan kom je helemaal niet meer vooruit. Ik denk dat 95 van de fietsers met een 30/23 boven moet kunnen komen, zelfs in cyclo's als de Marmotte.
Misschien ben ik gek, maar als ik zie dat zo'n 3/4 van de marmotte deelnemers van 2005 langzamer rijdt dan ik met mijn 30/23 (die ik toch het grootste deel van de Galibier en AdH gebruikt heb), dan lijkt mij persoonlijk dat veel mensen ook daar gebaat zouden zijn bij een lichter verzet...
Ik reed vorig jaar met een triple 52/42/30 en 12-23 achter. Daar kom ik als vlo (60 kg) overal mee tegenop. Toch heb ik voor de Transalp(op de weg) een 13-25 gemonteerd en peddelde ik na een aantal dagen nog monter de cols op. Maar ik gebruik heel weinig kracht tegenover een heel hoog toerental; terwijl je anderen ziet rijden die vier tanden groter rijden. Al naar gelang hun conditie haalden ze mij in of worden ingehaald. Het blijft dus een persoonlijke kwestie, maar ik vind het wel fijn om altijd nog een tandje over te hebben. Dit jaar heb ik op mijn nieuwe fiets een compact crankstel 34/50 en moet ik weer wisselen van cassette om in de bergen te fietsen, maar aangezien ik bijna alles aan mijn fiets zelf doe, is dat geen moeite. En het fietst voor mij nog fijner als een triple. Maar met een redelijke conditie kom je op een standaard triple op de standaard cols makkelijk boven.
voetballen is een spel, wielrennen een sport
Wel bedankt allemaal voor de info. Ik weeg zelf 108 kg dus echt licht ben ik niet. Vooral de opmerking dat een 12-23 veel mooier is voor de vlakke weg boeit me. Ik heb nu een 25 gemonteerd op mijn 105 groep en je merkt bij de grotere rtandwielen dat de sprongen inderdaad wat groter worden.
Ik denk dus dat ik iets voor een 52-39-30 icm 12-23.
Ik denk dus dat ik iets voor een 52-39-30 icm 12-23.