compact of dubbel?
Geplaatst: 13 sep 2006 00:13
Ten eerste: hoe "zwaar" een verzet is kun je zelf berekenen door simpelweg te delen door elkaar. Zo kun je diverse verzetten vergelijken. Bijvoorbeeld een 39/28 = 1,39. Een 34/24 = 1.41 en dus bijna gelijk.
Om je vraag te beantwoorden: met een compact zou je, indien je dezelfde cassette zou monteren als waarmee je nu rijdt, 50/13 = 3,84 rijden. Met een dubbel rij je ietsjes zwaarder, namelijk 52 (of 53) /13 = 4. Met een compact rij je dus lichter op het buitenblad en niet zwaarder!
Voor het binnenblad geldt precies het omgekeerde. Met een 34 binnenblad rij je lichter dan met een 39 binnenblad.
Het lijkt me in jouw geval veel raadzamer van cassette (en eventueel van binnenvoorblad) te wisselen. Ik begrijp dat je nu met een 13-28 cassette rijdt. Dat is absoluut geen mooi "verloop" (de overgang tussen de versnellingen is groot) en op 't vlakke heb je hier eigenlijk weinig aan (hogere versnellingen, bijvoorbeeld 28 gebruik je immers niet). Je zou er beter aan doen op 't vlakke een "polderverzet" te zetten, bijvoorbeeld een 11-23 cassette. In combinatie met een iets groter binnenvoorblad (42 wordt veel gebruikt) heb je dan echt een heerlijk, gelijkmatig verzet voor op 't vlakke. Zwaar genoeg voor wedstrijden en door het 42 blad kun je op je binnenblad ook lichtere verzetten rijden.
In de bergen monteer je je 39 blad weer i.c.m. de "klimcassette", de 13-28 die je al hebt.
Wil je echt helemaal nooit meer wisselen van cassettes e.d. koop dan een triple met voorbladen 52/42/30 met als cassette 11-23. Dan rij je het hele seizoen op je twee voorbladen en in de bergen gebruik je kleinste voorblad. Maar goed, triples en wedstrijdrijders is voorlopig vloeken in de kerk...
Om je vraag te beantwoorden: met een compact zou je, indien je dezelfde cassette zou monteren als waarmee je nu rijdt, 50/13 = 3,84 rijden. Met een dubbel rij je ietsjes zwaarder, namelijk 52 (of 53) /13 = 4. Met een compact rij je dus lichter op het buitenblad en niet zwaarder!
Voor het binnenblad geldt precies het omgekeerde. Met een 34 binnenblad rij je lichter dan met een 39 binnenblad.
Het lijkt me in jouw geval veel raadzamer van cassette (en eventueel van binnenvoorblad) te wisselen. Ik begrijp dat je nu met een 13-28 cassette rijdt. Dat is absoluut geen mooi "verloop" (de overgang tussen de versnellingen is groot) en op 't vlakke heb je hier eigenlijk weinig aan (hogere versnellingen, bijvoorbeeld 28 gebruik je immers niet). Je zou er beter aan doen op 't vlakke een "polderverzet" te zetten, bijvoorbeeld een 11-23 cassette. In combinatie met een iets groter binnenvoorblad (42 wordt veel gebruikt) heb je dan echt een heerlijk, gelijkmatig verzet voor op 't vlakke. Zwaar genoeg voor wedstrijden en door het 42 blad kun je op je binnenblad ook lichtere verzetten rijden.
In de bergen monteer je je 39 blad weer i.c.m. de "klimcassette", de 13-28 die je al hebt.
Wil je echt helemaal nooit meer wisselen van cassettes e.d. koop dan een triple met voorbladen 52/42/30 met als cassette 11-23. Dan rij je het hele seizoen op je twee voorbladen en in de bergen gebruik je kleinste voorblad. Maar goed, triples en wedstrijdrijders is voorlopig vloeken in de kerk...