Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Klopt dit

pete
Forum-lid

pete 12 sep 2006 18:55

Hallo iederen,
Ik ben van plan om een mountainbike aan te schaffen, een Cube LTD1 model 2005. Ik twijfel alleen tussen de maten 18" en 20", mijn racefiets is maat 58. Ik wil de fiets voornamenlijk gebruiken om in de winter op te fietsen, in het donker of met regen. Een enkele keer zal ik hem gebruiken om te mountainbiken op onverharde wegen.
Volgens de verkoper is het zo, dat naarmate het frame groter is, de fiets comfortabeler wordt en meer geschikt voor fietsen op de weg. Voornamenlijk zou dit komen omdat dan het hoogteverschil tussen zadel en stuur kleiner wordt.
Is dit zo, en wat is dan het effect van het langer worden van de afstand tussen zadel en stuur bij een groteren fiets

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 12 sep 2006 22:18

Da's nou nog eens B*llSH*T

Is niet zo

Als je op een te grote fiets rij moet je veel meer buigen om bij je stuur te komen en dat geld ook voor je benen om bij de pedalen te komen,

Is dus totale onzin wat die verkoper zegt

Het ligt eraan als je nog volop in de groei bent kun je een maat wel comprimeren met kleinere stuurpen en dat soort dingetjes maar niet meer in de groei zeker niet te groot kopen dan eerder te klein en dan een lange zadelpen en een lange stuurpen,

Mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,

brabobiker
Forum-lid

brabobiker 13 sep 2006 00:25

wat een onzin ik zou daar geen fiets kopen bij hem
het is zelfs zo dat een mountainbike kleiner genomen wordt dan je normaal genomen een fiets pakt omdat je door middel van een hoge zadelpen en stuurinstelling de ideale zit kunt maken om zeer wendbaar te zijn in het bos
en het woord mountainbike zegt al genoeg want als je over de weg zou gaan fietsen kun je beter een hybride nemen
heeft die fietsenmaker allen de grote maat nog.?

thijsje
Forum-lid

thijsje 13 sep 2006 01:31

Korter frame is wendbaarder. Wat de goede frame-maat voor jou is hangt af van de verhouding binnenbeenlengte/romplengte. Heb je een relatief lang bovenlichaam --> waarschijnlijk 20". Heb je relatief lange benen --> waarschijnlijk 18".

IMHO is de bovenbuislengte belangrijker dan de zitbuislengte, waarschijnlijk zul je op een 20" uitkomen omdat Cube's relatief kort zijn.

Let op met uitspraken over wendbaarheid en lengte van het frame, dit is niet alleen sterk afhankelijk van je lichaamsmaten, maar ook van gebruiksdoel en persoonlijke voorkeur. Ik lees dat de gebruiker niet zit te wachten op een super wendbare fiets, maar liever een om op een goede manier kilometers te maken, ik zou zeggen dat een iets langer frame daar beter bij past.

Doe a.u.b. een beetje rustig aan met het afkraken van een verkoper.

Plaats reactie