Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil in wielen?

soilworker
Forum-lid

soilworker 09 sep 2006 22:57

Hoe merk je het verschil tussen bepaalde wielen. Ik bedoel, waarom fietst het ene type wel lekker voor jouw en het andere niet?!
Ik ben pas begonnen met wielrennen en ik lees hier veel over wielen maar tis me nog niet duidelijk hoe je zoiets 'meet'. Misschien dat jullie het is kunnen uitleggen. Weet ik waar ik in de toekomst op moet letten als ik eens andere/betere wielen zou willen.

campasuper
Forum-lid

campasuper 09 sep 2006 23:46

Wat je zou kunnen helpen is goed de diverse topics lezen op dit forum en dit doorvertalen naar je eigen situatie / omstandigheden.
Ik bedoel dingen als budget, kilometrage, gewicht berijder, gebruik ( wedstrijden, toeren ) e.d.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

soilworker
Forum-lid

soilworker 10 sep 2006 00:12

bedankt voor je snelle reactie.
maar hoe voel je dat het ene type wiel beter is voor jouw tijdens het fietsen? kun je daar iets over vertellen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 sep 2006 02:01

Sommige wielen zijn te slap en die voel je in snelle bochten en tijdens het sprinten meegeven.
Sommige wielen zijn aerodynamisch doordat ze een hoge velg hebben en weinig spaken.
Sommige velgen van dik 500 euro scheuren bijna altijd naar verloop van tijd (Zipp).
Een Campa Record of Chorus naaf blijft 10k km's zonder problemen doordraaien. Sommige goedkope naven (of hele lichte zonder goede afdichting) zijn al veel eerder versleten.
Van Ksyrium elite's is dit jaar een enorme serie geweest waar de spaken los bleven komen.
Als je uit een systeem wiel met afwijkende spaken een spaak in de bergen breekt dan zit je met een groot probleem omdat je zo'n spaak dan maar ergens moet zien te vinden terwijl je in een handgespaakt wiel zo'n beetje iedere spaak wel kunt zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2006 14:52

Het 'gevoel' dat mensen bij een wiel hebben is volgens mij ook een groot deel een kwestie van Expectations en Placebo-effect
Als je 800 euro aan een set wielen uitgeeft dan 'moeten' ze wel lekker voelen, stel je voor dat je geen verschil voelt met je oude set, dan heb je al dat geld voor niks uitgegeven
Zelfde verhaal volgens mij wat betreft 'comfort' van aerowielen vs traditionele wielen etc. Iedereen roept dat aerowielen 'keihard' zijn en 32-spaaks Open Pro's 'comfortabel', terwijl metingen laten zien dat de verticale stijfheid van een aerowiel met weinig spaken helemaal niet hoger is, eerder zelfs lager dan die van een traditioneel wiel.  
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

soilworker
Forum-lid

soilworker 10 sep 2006 15:23

Ok nu komt er duidelijkheid... 
Je kunt het dus vooral merken met het aanzetten na bv bochten of in de bochten zelf (?). En duurder is niet altijd beter als ik het goed begrijp?! Scepticus volgens mij sla jij hiermee dan de spijker op z'n kop. Denk ook dat mensen vooral geneigd zijn om te zeggen dat hun 1000 euro wielen (of een ander onderdeel) heel goed zijn omdat ze er zoveel voor neergeteld hebben.
Ik merkte een week terug dat mijn achterwiel tegen de rem aanliep wanneer ik kracht begon te zetten. De FM heeft de spaken wat strakker gezet en het probleem is verholpen. Ik dacht: ohoh dat worden nieuwe wielen, ik ben er te zwaar voor. Verder rijden ze wel lekker denk ik, ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet niet beter (eerste fiets).
Bedankt, ik zal het topic 'wielen' blijven lezen om meer info te verzamelen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2006 16:05

En er zitten ook versschillen tussen qua aerodynamica
http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... 090#861602
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie