Hoe merk je het verschil tussen bepaalde wielen. Ik bedoel, waarom fietst het ene type wel lekker voor jouw en het andere niet?!
Ik ben pas begonnen met wielrennen en ik lees hier veel over wielen maar tis me nog niet duidelijk hoe je zoiets 'meet'. Misschien dat jullie het is kunnen uitleggen. Weet ik waar ik in de toekomst op moet letten als ik eens andere/betere wielen zou willen.
Verschil in wielen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Wat je zou kunnen helpen is goed de diverse topics lezen op dit forum en dit doorvertalen naar je eigen situatie / omstandigheden.
Ik bedoel dingen als budget, kilometrage, gewicht berijder, gebruik ( wedstrijden, toeren ) e.d.
Ik bedoel dingen als budget, kilometrage, gewicht berijder, gebruik ( wedstrijden, toeren ) e.d.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
bedankt voor je snelle reactie.
maar hoe voel je dat het ene type wiel beter is voor jouw tijdens het fietsen? kun je daar iets over vertellen?
maar hoe voel je dat het ene type wiel beter is voor jouw tijdens het fietsen? kun je daar iets over vertellen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Sommige wielen zijn te slap en die voel je in snelle bochten en tijdens het sprinten meegeven.
Sommige wielen zijn aerodynamisch doordat ze een hoge velg hebben en weinig spaken.
Sommige velgen van dik 500 euro scheuren bijna altijd naar verloop van tijd (Zipp).
Een Campa Record of Chorus naaf blijft 10k km's zonder problemen doordraaien. Sommige goedkope naven (of hele lichte zonder goede afdichting) zijn al veel eerder versleten.
Van Ksyrium elite's is dit jaar een enorme serie geweest waar de spaken los bleven komen.
Als je uit een systeem wiel met afwijkende spaken een spaak in de bergen breekt dan zit je met een groot probleem omdat je zo'n spaak dan maar ergens moet zien te vinden terwijl je in een handgespaakt wiel zo'n beetje iedere spaak wel kunt zetten.
Sommige wielen zijn aerodynamisch doordat ze een hoge velg hebben en weinig spaken.
Sommige velgen van dik 500 euro scheuren bijna altijd naar verloop van tijd (Zipp).
Een Campa Record of Chorus naaf blijft 10k km's zonder problemen doordraaien. Sommige goedkope naven (of hele lichte zonder goede afdichting) zijn al veel eerder versleten.
Van Ksyrium elite's is dit jaar een enorme serie geweest waar de spaken los bleven komen.
Als je uit een systeem wiel met afwijkende spaken een spaak in de bergen breekt dan zit je met een groot probleem omdat je zo'n spaak dan maar ergens moet zien te vinden terwijl je in een handgespaakt wiel zo'n beetje iedere spaak wel kunt zetten.
Het 'gevoel' dat mensen bij een wiel hebben is volgens mij ook een groot deel een kwestie van Expectations en Placebo-effect
Als je 800 euro aan een set wielen uitgeeft dan 'moeten' ze wel lekker voelen, stel je voor dat je geen verschil voelt met je oude set, dan heb je al dat geld voor niks uitgegeven
Zelfde verhaal volgens mij wat betreft 'comfort' van aerowielen vs traditionele wielen etc. Iedereen roept dat aerowielen 'keihard' zijn en 32-spaaks Open Pro's 'comfortabel', terwijl metingen laten zien dat de verticale stijfheid van een aerowiel met weinig spaken helemaal niet hoger is, eerder zelfs lager dan die van een traditioneel wiel.
Als je 800 euro aan een set wielen uitgeeft dan 'moeten' ze wel lekker voelen, stel je voor dat je geen verschil voelt met je oude set, dan heb je al dat geld voor niks uitgegeven
Zelfde verhaal volgens mij wat betreft 'comfort' van aerowielen vs traditionele wielen etc. Iedereen roept dat aerowielen 'keihard' zijn en 32-spaaks Open Pro's 'comfortabel', terwijl metingen laten zien dat de verticale stijfheid van een aerowiel met weinig spaken helemaal niet hoger is, eerder zelfs lager dan die van een traditioneel wiel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Ok nu komt er duidelijkheid...
Je kunt het dus vooral merken met het aanzetten na bv bochten of in de bochten zelf (?). En duurder is niet altijd beter als ik het goed begrijp?! Scepticus volgens mij sla jij hiermee dan de spijker op z'n kop. Denk ook dat mensen vooral geneigd zijn om te zeggen dat hun 1000 euro wielen (of een ander onderdeel) heel goed zijn omdat ze er zoveel voor neergeteld hebben.
Ik merkte een week terug dat mijn achterwiel tegen de rem aanliep wanneer ik kracht begon te zetten. De FM heeft de spaken wat strakker gezet en het probleem is verholpen. Ik dacht: ohoh dat worden nieuwe wielen, ik ben er te zwaar voor. Verder rijden ze wel lekker denk ik, ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet niet beter (eerste fiets).
Bedankt, ik zal het topic 'wielen' blijven lezen om meer info te verzamelen.
Je kunt het dus vooral merken met het aanzetten na bv bochten of in de bochten zelf (?). En duurder is niet altijd beter als ik het goed begrijp?! Scepticus volgens mij sla jij hiermee dan de spijker op z'n kop. Denk ook dat mensen vooral geneigd zijn om te zeggen dat hun 1000 euro wielen (of een ander onderdeel) heel goed zijn omdat ze er zoveel voor neergeteld hebben.
Ik merkte een week terug dat mijn achterwiel tegen de rem aanliep wanneer ik kracht begon te zetten. De FM heeft de spaken wat strakker gezet en het probleem is verholpen. Ik dacht: ohoh dat worden nieuwe wielen, ik ben er te zwaar voor. Verder rijden ze wel lekker denk ik, ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet niet beter (eerste fiets).
Bedankt, ik zal het topic 'wielen' blijven lezen om meer info te verzamelen.
En er zitten ook versschillen tussen qua aerodynamica
http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... 090#861602
http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... 090#861602
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"