Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Remmen

brugje
Forum-lid

brugje 09 sep 2006 14:00

Hallo,
Sinds kort heb ik naast mijn racefiets ook een gebruikte mountainbike aangeschaft, waarvan de remmen vervangen moeten worden. er zitten nu van een of ander voor mij onbekend merk v-brakes op.

Mijn vraag : is het beter om ze te vervangen door goede v-brakes, b.v. schimano xt of kan ik beter magura hydrolische velgremmen monteren??
Wie kan mij adviseren???

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 09 sep 2006 14:31

Quoten: Origineel geplaatst door Brugje op 09 September 2006

Hallo,
Sinds kort heb ik naast mijn racefiets ook een gebruikte mountainbike aangeschaft, waarvan de remmen vervangen moeten worden. er zitten nu van een of ander voor mij onbekend merk v-brakes op.

Mijn vraag : is het beter om ze te vervangen door goede v-brakes, b.v. schimano xt of kan ik beter magura hydrolische velgremmen monteren??
Wie kan mij adviseren???

Hydraulische remmen zijn makkelijk in onderhoud en zijn erg krachtig. Magura HS33 kom je op uit waarschijnlijk. Ik heb ze zelf ook, bevallen prima.
Goede v-brakes is ook een optie, bijvoorbeeld shimano XT, maar Avid is bijvoorbeeld ook een goed merk (Avid SD7 of SD SL, zijn ook ook nog lekker licht).

lambiek
Forum-lid

lambiek 09 sep 2006 20:31

Ook ik rijd met magura hs33. bevallen mij al jaren erg goed. Ik heb zelfs vorig jaar voor mijn nieuwe maountainbike nog gekozen voor hs33 velgremmen in plaats van schijfremmen. Goed te doseren en remmen heeeel hard als het nodig is. Makkelijk in onderhoud.

aronrene
Forum-lid

aronrene 09 sep 2006 21:49

Heb op een van mijn fietsen sinds 2001 HS 33 remmen, tot nu toe op het vervangen van een remblokje geen onderhoud aan gehad.
visit: http://www.singletrail.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 12 sep 2006 22:12

Bij mij precies hetzelfde
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2006 20:30

Absoluut de HS33, met 1 klein voorbehoud: als je ook naar de Ardennen gaat zou ik de montage van schijven overwegen.
Less is bore

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 13 sep 2006 20:43

Heb je wel eens in de ardennen gereden?

Nou met hs33 kun je daar prima uit de voeten hoor,

Schijven zijn er niet nodig maar het is geen overbodige luxe maar met de hs33 heb je echt power zat,

En nog wat,

ik ben er van overtuigd dat de hs33 gewoon 1 vd beste remmen ter wereld zijn,

mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 17 sep 2006 21:10

Even plus en min punten van de schijfjes en v-brakes en hydrolisch:
Schijf:

+Veel rempower
+Ziet er strakker uit(mijn mening)
-nderhoud
-Prijs(een beetje remmen kost gauw 200 euro)

V-brakes:
+Heel gemmakelijk in onderhoud
+Niet zo duur
-Minder rempower
-Afstellen(als ze niet goed afgestelt staan slip je erg snel dus gaan je bande naar de zeik en minder je minder snel snelheid)

Hydrolische remmen:
+gemmakelijk onderhoud
+levensduur
-Is niet veel keuze
-Looks(vind zelf niet geweldig uitzien)

fransz
Forum-lid

fransz 17 sep 2006 21:22

Is het niet beter eerst eens wat te vertellen wat je met je fiets gaat doen.
Ik blijf erbij dat goede v-brakes meer dan voldoende zijn in Nederland en een groot deel van België.
V-brakes geven ook weinig onderhoud, makkelijk alles zelf te doen, goedkoop.

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 17 sep 2006 22:01

Quote: Origineel geplaatst door fransz op 17 September 2006
Is het niet beter eerst eens wat te vertellen wat je met je fiets gaat doen.Ik blijf erbij dat goede v-brakes meer dan voldoende zijn in Nederland en een groot deel van België.V-brakes geven ook weinig onderhoud, makkelijk alles zelf te doen, goedkoop.

Mee eens,

Maar als hij niet goed afgesteld is dan vind ik die dingen zeer irritant (vooral het geluid en het is nog eens snelheids remmend ook Dus zwaarder)

En een goeie set v-brakes (XT/XTR niveau) kost evenveel of Meer dan hs33 en dan is de keuze bij mij snel gemaakt,

mvg tom

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 sep 2006 23:05

Xt v-brakes hebben nog een niet te onderschatten voordeel. Je hebt absoluut geen dier die voor je het pad oversteekt. Oja je ze hebben ook een niet te onderschatten nadeel ze piepen (nee dat is niet goed af te stellen) ik heb na een afdaling in de ardennen al eens 10 minuten last gehad van een suis in mijn oren van dat gepiep. Maar remkracht heb ik nog nooit probleem mee gehad

tomracertje
Forum-lid

tomracertje 18 sep 2006 09:35

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 17 September 2006
Xt v-brakes hebben nog een niet te onderschatten voordeel. Je hebt absoluut geen dier die voor je het pad oversteekt. Oja je ze hebben ook een niet te onderschatten nadeel ze piepen (nee dat is niet goed af te stellen) ik heb na een afdaling in de ardennen al eens 10 minuten last gehad van een suis in mijn oren van dat gepiep. Maar remkracht heb ik nog nooit probleem mee gehad

Hmm zelf nooit last van gehad,
dan lopen ze iets aan eventjes afstellen en dat zou het moeten verhelpen,

evntueel nieuwe remblokjes?

Plaats reactie