Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Montage XTR schijfremmen?

aukiebaukie
Forum-lid

aukiebaukie 07 sep 2006 13:22

Heb vorig jaar een set overjarige schijfremmen gekocht (Shimano XTR) en wil deze zelf op mijn MTB monteren. Daarvoor moeten de leidingen van zowel de voor- als achterrem worden ingekort. Ter informatie, er zaten Hayes schijfremmen op dus alle voorbereidingen aan het frame en voorvork zijn getroffen.
Mijn fietsenmaker zegt dat de montage van schijfremmen en het inkorten van de leidingen zo nauwkeurig luistert dat dit bijna niet zelf is te doen. Heeft één van jullie ervaring met de montage van schijfremmen? Zo ja, is het inderdaad af te raden om hier zelf mee aan de slag te gaan? Tips?
Thx!
Ps. De Hayes HFX-9 schijfremmen zijn te koop

thijsje
Forum-lid

thijsje 07 sep 2006 20:21

Kun je gewoon zelf doen hoor, kabels zijn simpel in te kort m.b.v. een hobbbymesje... In het begin zal er nog een klein beetje lucht in de leidingen zitten, maar wanneer het spul allemaal weer netjes is aangesloten is een paar keer remmen genoeg om dit eruit te krijgen.

Even wat dingen om op te letten:

- Raak NOOIT(!!) de remhendel aan als je slang niet is aangekoppeld, daarmee verlies je olie.

- Je kunt het systeem vergelijken met een rietje vol met cola, zolang je je vinger erop houdt blijft de cola erin zitten. Dit geld dus aan beide kanten, zolang ze afgesloten blijven kun je er gewoon mee werken.

- Zorg er voor dat je de manual van wat Shimano schijfremmen even hebt bestudeert, dan weet je in ieder geval wat je tegenkomt: http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 565044.pdf

- Haal voorzichtig de slang los, en zorg dat je de remleiding op de goede lengte inkort, dus let op dat het stuur nog voldoende draairuimte overhoudt.

- Gebruik een scherp mesje voor het inkorten van de remleidingen

- Zorg dat je een doekje klaar hebt liggen voor als het gaat lekken, kan een rotzootje geven.

- Neem de tijd, het is relatief breekbaar materiaal waar je mee bezig bent.

aukiebaukie
Forum-lid

aukiebaukie 08 sep 2006 10:56

Thanks Thijsje voor je uitgebreide reactie. Ik had inderdaad al de manual doorgelezen. Daar wordt meerdere malen melding gemaakt van aanhaalmomenten en ik vroeg me af of het noodzakelijk is om een torquesleutel aan te schaffen of dat dit ook op gevoel kan.
Ook de montage van de remklauw op het frame en voorvoork luister nauw. Is dit een kwestie van passen en meten net zolang totdat de remschijf zonder aanlopen door de remklauw loopt?

Plaats reactie