Nu Ksyrium Elite... Straks?
Ik heb onder mijn CR1 Team nu Ksyrium Elites zitten, maar heb het gevoel dat de velgen niet geheel mijn gewicht kunnen verwerken (95kg). Vooral in bochten waarbij je lastwissels hebt (is dit de juiste fiets term?). Bijvoorbeeld een snelle links, rechts lijkt het alsof de achtervelg wat moeite heeft bij te blijven, ik kan het niet goed omschrijven. Zijn er zowiezo "testjes" die je kan doen om te zien of de velg "past"?
Nu heb ik natuurlijk al wat zitten zoeken op het forum, en het lijkt dat de "grens" voor Ksyrium Elites rond de 80kg zit (?). Dan kom je dus op het punt of je andere velgen moet/kunt kopen. Na het zoeken komen er drie opties steeds terug:
Easton Vista
Easton Circuit
Handgespaakt
Mis ik hier nog een goede 4de optie? En is de Circuit 2x zo goed als de Vista?
Nu heb ik natuurlijk al wat zitten zoeken op het forum, en het lijkt dat de "grens" voor Ksyrium Elites rond de 80kg zit (?). Dan kom je dus op het punt of je andere velgen moet/kunt kopen. Na het zoeken komen er drie opties steeds terug:
Easton Vista
Easton Circuit
Handgespaakt
Mis ik hier nog een goede 4de optie? En is de Circuit 2x zo goed als de Vista?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik weeg 92 kg en heb een aantal weken terug mijn Ksyrium elite naar Eurus 2006 "ge-upgraded".
Alhoewel de Elite door mijn FM als redelijk stijf wiel werd omschreven zijn de Eurussen toch wel van een andere categorie. Met aanzetten na elke bocht merk je duidelijk verschil, je hebt het idee dat elke kracht die je op de pedalen zet direct in voorwaarste aandrijving word omgezet. Als ik in een groepje fiets moet ik me nu voor mijn gevoel een beetje inhouden na een bocht om niet tegen mijn voorliggers op te rijden.
De ksyriums veerden wat door wat zich ook uitte doordat de spaakmagneet tegen de zender aantikte bij het staan op de trappers. Voordat ik de Eurussen had had ik niet het idee dat er iets niet goed was met de Ksyriums maar ik merk duidelijk verschil.
Daarnaast draaien de naven van de Eurussen gewoon een stuk lichter.
Alhoewel de Elite door mijn FM als redelijk stijf wiel werd omschreven zijn de Eurussen toch wel van een andere categorie. Met aanzetten na elke bocht merk je duidelijk verschil, je hebt het idee dat elke kracht die je op de pedalen zet direct in voorwaarste aandrijving word omgezet. Als ik in een groepje fiets moet ik me nu voor mijn gevoel een beetje inhouden na een bocht om niet tegen mijn voorliggers op te rijden.
De ksyriums veerden wat door wat zich ook uitte doordat de spaakmagneet tegen de zender aantikte bij het staan op de trappers. Voordat ik de Eurussen had had ik niet het idee dat er iets niet goed was met de Ksyriums maar ik merk duidelijk verschil.
Daarnaast draaien de naven van de Eurussen gewoon een stuk lichter.
Eurus is inderdaad een uitstekende wielset. Deze set is geschikt tot 90 à 95 KG, da's dus krap aan. Beetje afvallen dus
Ksyrium Elite zijn inderdaad geen knalstrakke wielen, maar doordat ze niet superstijf zijn, en dus wat kunnen flexen, kunnen ze wel erg veel hebben...
En de lagers van deze set zijn met de hand nastelbaar, en dat is ook zeker heel af en toe nodig om de set zo licht mogelijk te laten lopen. Het freewheel loopt inderdaad niet erg licht, maar dat heeft te maken met de rubberen ring tussen de body en de rechterflens.
En de lagers van deze set zijn met de hand nastelbaar, en dat is ook zeker heel af en toe nodig om de set zo licht mogelijk te laten lopen. Het freewheel loopt inderdaad niet erg licht, maar dat heeft te maken met de rubberen ring tussen de body en de rechterflens.
Ik heb inmiddels mijn Ksyrium Elite set vervangen door Easton Circuit. Knalstrakke wielen in vergelijking tot de Elite, bovendien lopen ze perfect. En die wielen zijn in vergelijking tot Easton Vista SL nauwelijks duurder.....
In afdalingen afgelopen zondag gaven bij 75 km/u de wielen absoluut geen krimp. Heel anders dus dan de Elite, alhoewel ik een set had uit de probleemserie met loslopende spaken, en is dus wellicht niet geheel representatief.
In afdalingen afgelopen zondag gaven bij 75 km/u de wielen absoluut geen krimp. Heel anders dus dan de Elite, alhoewel ik een set had uit de probleemserie met loslopende spaken, en is dus wellicht niet geheel representatief.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quoten: Origineel geplaatst door 20veetee op 06 September 2006
Dank voor de antwoorden...Niklas,waar heb jij de Easton Circuits gekocht? Lange levertijd (Campa of Shimano body?)
Ik mag geen reclame maken, maar zoek even op marktplaats naar Easton Circuit: kost nog geen €340, ik had de shimano body. Ik heb ze afgelopen vrijdag (in Dussen) zelf opgehaald; het is een gewone fietsenwinkel met een zeer vriendelijke en volgens mij vakkundige eigenaar.
Dank voor de antwoorden...Niklas,waar heb jij de Easton Circuits gekocht? Lange levertijd (Campa of Shimano body?)
Ik mag geen reclame maken, maar zoek even op marktplaats naar Easton Circuit: kost nog geen €340, ik had de shimano body. Ik heb ze afgelopen vrijdag (in Dussen) zelf opgehaald; het is een gewone fietsenwinkel met een zeer vriendelijke en volgens mij vakkundige eigenaar.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quoten: Origineel geplaatst door 20veetee op 06 September 2006
Niklas,dank! Gevonden, ga morgen direct bellen! Hopelijk heeft hij ook de Campa wielen...
hij had afgelopen vrijdag 9 sets shimano en 1 set campa body.
Ik zou hem trouwens gewoon nu mailen (info@defietsenmaker.nl), hij is ook actief op Ebay en dus vaak online.
Niklas,dank! Gevonden, ga morgen direct bellen! Hopelijk heeft hij ook de Campa wielen...
hij had afgelopen vrijdag 9 sets shimano en 1 set campa body.
Ik zou hem trouwens gewoon nu mailen (info@defietsenmaker.nl), hij is ook actief op Ebay en dus vaak online.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Vrijdag wielen opgehaalt, zaterdag geen tijd gehad (natuurlijk) en zondag dan tot de conclusie komen dat je binnenbanden nodig hebt met een hoger ventiel dan in de Ksyrium Elites
Na enig zoeken toch nog een binneband gevonden met een extra (?) hoog ventiel zodat in elk geval het achterwiel in de fiets kon. (Want de casette had ik natuurlijk al bij de winkel laten over zetten)
Dus zo een rondje met voor een Ksyrium Elite en achter een Easton Circuit. Ik zal later ook even een foto maken, de Ksyrium Elite ziet er toch mooier uit heb ik het idee.
Na enig zoeken toch nog een binneband gevonden met een extra (?) hoog ventiel zodat in elk geval het achterwiel in de fiets kon. (Want de casette had ik natuurlijk al bij de winkel laten over zetten)
Dus zo een rondje met voor een Ksyrium Elite en achter een Easton Circuit. Ik zal later ook even een foto maken, de Ksyrium Elite ziet er toch mooier uit heb ik het idee.