Essent: hoogstaand getreiter
Geplaatst: 30 aug 2006 20:51
Ik heb in 2005 elektriciteit veranderd van Electrabel naar Essent ("Het doet ons plezier dat u voor Essent hebt gekozen.") Zij zijn mijn leverancier vanaf 1-7-05.
Gas heb ik opgezegd, maar blijkbaar heb ik de kleine lettertjes niet goed gelezen: ik moest ten vroegste 2 maand en ten laatste 1 maand voor het einde van het contract opzeggen, anders kwam er weer een jaar bij. Ik heb te vroeg opgezegd, maar ik begreep het niet en ze wilden mij bij het loket van Electrabel in de post ook geen uitleg geven. Ze hielden mij aan het lijntje.
Omdat ik steeds vreemdere antwoorden kreeg van Electrabel ("Zou u ons eens een goede reden willen geven om het gas af te sluiten.") heb ik gedacht: "Ik verander voor gas naar Essent en dan zeg ik het op."
Ik heb dan een contract voor gas tarief A (koken en/of warm water) naar Essent gestuurd. Daarna zeiden zij dat zij niets hadden gekregen. Ik heb het nog eens opgestuurd. Daarna deden zij weer raar. Dan heb ik het nog eens aangetekend opgestuurd. Dan vroegen zij weer allerlei bijkomstigheden, zoals de volmacht om de einddatum van het vorige contract op te vragen, terwijl alle volmachten op het contract stonden.
Toen ik van Electrabel het bericht kreeg dat zij mij met spijt zagen gaan (ik ben vanaf 1-7-06 voor gas bij Essent), heb ik aan Essent gevraagd om mij een kopie van het gascontract op te sturen, want ik wist niet welke van de drie nu ging beschouwd worden als hét contract. Toen kreeg ik als antwoord: een kopie van het elektriciteitscontract met de vermelding "Het gascontract zal telefonsich bevestigd geweest zijn." Maar ik heb daar nooit naar gebeld en ik heb het ook niet aangevraagd via de website.
Alles wijst er op dat de drie contracten gezamenlijk verloren zijn gegaan, aangetekend of niet.
Daarna kwam de voorschotfactuur toe. Ze hebben mij gefactureerd voor tarief B (verwarmen). De jaarlijkse vergoeding is drie keer zo hoog en ze rekenen een hoog voorschot aan. Er komt ook een vaste distributieterm bij die ik niet had verwacht. Het is drie keer zo duur als Electrabel, want mijn verbruik is nul, ik betaal uitsluitend abonnement en vaste kosten.
Ik heb de volgende dag een aangetekende brief gestuurd om een kopie van het gascontract te vragen, om het gascontract op te zeggen, en om te vragen dat ze de factuur zouden herzien omdat het tarief A moet zijn.
Sindsdien reageren zij op niets meer. Ik heb het nog vijf keer gevraagd via de website en e-mail. Ik heb er nooit naar gebeld want ik heb gelezen van mensen die er slecht zijn mee uitgespeeld (ze nemen de gesprekken op, knippen en plakken de bandjes tot een welluidende compositie en gebruiken dan dit "bewijs" voor het gerecht).
Nu is mijn standpunt veranderd: als de kleine lettertjes voor mij gelden dan gelden ze ook voor Essent. Dus als zij geen contract kunnen tonen, dan wil ik mijn geld terug. Als zij wel een contract kunnen tonen, dan wil ik een kopie, dan wil ik dat ze bevestigen dat mijn opzeg goed is gedaan, en dan wil ik dat het wordt toegepast (dus een herziening van de factuur).
Het probleem is nu: zij reageren op totaal niets. Er zit blijkbaar niets anders op dan naar het vredegerecht te gaan.
Wat zijn mijn kansen als ik met deze eisen naar het vredegerecht trek?
Ik woon in Dendermonde (België). Moet ik dan naar het vredegerecht van Dendermonde of dat van Borgerhout (Essent België is in Borgerhout)?
Gas heb ik opgezegd, maar blijkbaar heb ik de kleine lettertjes niet goed gelezen: ik moest ten vroegste 2 maand en ten laatste 1 maand voor het einde van het contract opzeggen, anders kwam er weer een jaar bij. Ik heb te vroeg opgezegd, maar ik begreep het niet en ze wilden mij bij het loket van Electrabel in de post ook geen uitleg geven. Ze hielden mij aan het lijntje.
Omdat ik steeds vreemdere antwoorden kreeg van Electrabel ("Zou u ons eens een goede reden willen geven om het gas af te sluiten.") heb ik gedacht: "Ik verander voor gas naar Essent en dan zeg ik het op."
Ik heb dan een contract voor gas tarief A (koken en/of warm water) naar Essent gestuurd. Daarna zeiden zij dat zij niets hadden gekregen. Ik heb het nog eens opgestuurd. Daarna deden zij weer raar. Dan heb ik het nog eens aangetekend opgestuurd. Dan vroegen zij weer allerlei bijkomstigheden, zoals de volmacht om de einddatum van het vorige contract op te vragen, terwijl alle volmachten op het contract stonden.
Toen ik van Electrabel het bericht kreeg dat zij mij met spijt zagen gaan (ik ben vanaf 1-7-06 voor gas bij Essent), heb ik aan Essent gevraagd om mij een kopie van het gascontract op te sturen, want ik wist niet welke van de drie nu ging beschouwd worden als hét contract. Toen kreeg ik als antwoord: een kopie van het elektriciteitscontract met de vermelding "Het gascontract zal telefonsich bevestigd geweest zijn." Maar ik heb daar nooit naar gebeld en ik heb het ook niet aangevraagd via de website.
Alles wijst er op dat de drie contracten gezamenlijk verloren zijn gegaan, aangetekend of niet.
Daarna kwam de voorschotfactuur toe. Ze hebben mij gefactureerd voor tarief B (verwarmen). De jaarlijkse vergoeding is drie keer zo hoog en ze rekenen een hoog voorschot aan. Er komt ook een vaste distributieterm bij die ik niet had verwacht. Het is drie keer zo duur als Electrabel, want mijn verbruik is nul, ik betaal uitsluitend abonnement en vaste kosten.
Ik heb de volgende dag een aangetekende brief gestuurd om een kopie van het gascontract te vragen, om het gascontract op te zeggen, en om te vragen dat ze de factuur zouden herzien omdat het tarief A moet zijn.
Sindsdien reageren zij op niets meer. Ik heb het nog vijf keer gevraagd via de website en e-mail. Ik heb er nooit naar gebeld want ik heb gelezen van mensen die er slecht zijn mee uitgespeeld (ze nemen de gesprekken op, knippen en plakken de bandjes tot een welluidende compositie en gebruiken dan dit "bewijs" voor het gerecht).
Nu is mijn standpunt veranderd: als de kleine lettertjes voor mij gelden dan gelden ze ook voor Essent. Dus als zij geen contract kunnen tonen, dan wil ik mijn geld terug. Als zij wel een contract kunnen tonen, dan wil ik een kopie, dan wil ik dat ze bevestigen dat mijn opzeg goed is gedaan, en dan wil ik dat het wordt toegepast (dus een herziening van de factuur).
Het probleem is nu: zij reageren op totaal niets. Er zit blijkbaar niets anders op dan naar het vredegerecht te gaan.
Wat zijn mijn kansen als ik met deze eisen naar het vredegerecht trek?
Ik woon in Dendermonde (België). Moet ik dan naar het vredegerecht van Dendermonde of dat van Borgerhout (Essent België is in Borgerhout)?