Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke suplementen

angel
Forum-lid

angel 29 aug 2006 16:08

Hoi, welke suplementen gebruiken jullie voor tijdens en na de training?
pil , poeder , vloeistof
om beter te rijden en beter te recupereren (herstellen)
Alvast bedankt

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 01 sep 2006 13:55

als ik zaterdags getraind heb gebruik ik na afloop meestal bier! Voor de training heb ik wel genoeg aan 10 boterhammen!

bartho
Forum-lid

bartho 01 sep 2006 14:40

In de aanloop naar een wedstrijd of langere tocht pannekoeken of lasagne. Om te herstellen even rekken en daarna plat op bed en de ogen dicht...
oftewel: als je het persé wilt gebruiken ga dan langs bij een goede sportarts/ voedingsdeskundige zodat je geschikt spul krijgt... Een normale voeding in combinatie met voldoende rust is het beste voor de doorsnee fietser. Tenzij je prof bent en elke dag 6 cols over moet, maar dan is die medische begeleiding vast ook wel geregeld... Je gaat van die supplementen echt niet opeens 5 km in het uur harder bergop rijden...

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 04 sep 2006 12:11

Toch is het als normale wielrenner die wedstrijden rijd of hele zware trainingen rijd ook verstandig om niet alleen te herstellen met een boterham.
Ik gebruik na een zware cyclo of wedstrijd een koolhydraat rijke drank. Verder is rust heel belangrijk. Veel eten en goed drinken, je verliest meer vocht dan je hebt gedronken tijdens de inspanning.
Verder als aanvullig gebruik ik de sportvitamines van de Kruidvat.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

go4sporty
Forum-lid

go4sporty 04 okt 2006 19:36

hey Angel...
persoonlijk gebruik ik tijdens de inspanning gewoon een sportdrankje poeder uit een doos met water... gewoon om het energieniveau een beetje op peil te houden ... samen met elke 30 kilometer ongeveer een vloeibare koolhydraatrijke gel (te koop in die spuitzakjes) aangezien je tijdens een inspanning (duurtraining) om zo weinig mogelijk prestatie niveau te verliezen per kilogram lichaamsgewicht één gram koolhydraat per uur moet binnenkrijgen (ik weeg 70 kilo dus op een uur moet ik 70 gram koolhydraat binnekrijgen)
Het spreekt vanzelf als je traint om vetten te verbranden je niet van die gels hoeft te nemen anders blijf je gewoon op je suikers rijden. en ga je dus geen vetten verbranden.
Na een training en dan in het bijzonder een krachttraining drink ik altijd een eiwitshake (ook te verkrijgen in poedervorm mixen met halfvolle melk) Dit is om je spieren te laten herstellen..
Als ik een zware (been)week heb gehad want ik combineer Spinningles geven met een job in de horeca.. dus dat kan al wel is voorvallen dan gebruik ik extra magnesium in mijn shake om de verzuring en die zware benen sneller en beter te laten verdwijnen.
over creatine... (ik ben er voorstander van, mits een gecontroleerd en verstandig gebruik)  Hoofddoel van creatine is je spieren en extra push te geven om harder en zwaarder te kunnen trainen (creatine heeft alleen effect tijdens een krachttraining en niet tijdens duurtraining) het verhoogt de spierexplosiviteit zeg maar. Doordat je zwaarder kan trainen heb je dus ook een groter trainingseffect. Nu heel belangrijk is hoe je het gebruikt Je begint met een laadfase van 1 week 25gr./dag (10gr. voor je training en dan 3x5gr. verspreid over de dag)  na deze week komt de onderhoudsfase 10gr./dag voor de training gedurende max. 3 weken... that's it. Hierna is het belangrijk om een periode van onthouding in te lassen (aangeraden word even lang dus 4 weken) Waarom...?  Creatine is eigenlijk een lichaamseigenstof die word aangemaakt in de lever nu door die periode van onthouding ga je je lichaam eigenlijk stimuleren om zelf meer creatine aan te maken op voorwaarde dat je hetzelfde trainigsniveau aanhoud als tijdens de laad-en onderhoudsfase.
Stop je niet met het gebruik van creatine of ga je er telang mee door zou de natuurlijke aanmaak in je lever wel eens kunnen stoppen en das ni de bedoeling natuurlijk.. 
Ik ben er een voorstander van omdat ik vind dat het werkt... ik woog vroeger slechts 64 kilo voor 1m80 (hetgeen veel te wijnig is )... ik ben op 2 jaar tijd Bijna 7kilo bijgekomen en mijn vetpercentage is gedaald Ik weeg nu dus 70 kilo en heb een BMI van 21 ideaal dus mijn vetpercentage schommelt tssn de 6 tot 8,5 %  (lekker scherp dus ;-)
maar voor je ermee begint ga eens langs bij een sportarts ofzo

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 04 okt 2006 22:56

Van creatine wordt je inderdaad zwaarder.  je lichaam gaat meer vocht vasthouden.  Dat is m.i. dan ook het enige merkbare effect van creatine.
Ik verwijs ook naar de bijdragen van Jan W.F. op dit forum, hier wordt m.b.v. wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat creatine niks doet voor wielrenners, het zou zelfs schadelijk zijn.

Plaats reactie