Afgelopen zaterdag mocht ik, onderweg van Utrecht naar Swifterbant, bij Almere ineens niet verder fietsen over het fietspad i.v.m. een Triatlon-wedstrijd. Of ik even terug kon naar de de brug bij Huizen en dan langs de Hoge Vaart. Nou ben ik de beroerdste niet en ik stelde voor om gewoon maar even 5 minuten te wachten tot iedereen voorbij was, maar dat ging niet op, want ze kwamen meerdere keren daarlangs en het duurde de gehele morgen. Vreemd was dat de weg deels was afgezet, de wedstrijd ging daar over de weg, maar dat het fietspad ook was afgezet. Na enige onderhandeling en onder voorbehoud dat ik evt. verderop alsnog teruggestuurd kon worden mocht ik verder. (heb ook geen triatleet meer gezien onderweg, die waren net allemaal voorbijgekomen) Pas bij de 20e kruising werd ik weer staande gehouden en door een militair vermanend toegesproken dat ik tegen de richting in reed. Daarna kon ik verder en was ik het gehele parcours voorbij.
Onderweg heb ik meerder dingen bedacht om toch door te kunnen als ze me tegen wilden houden:
-over de weg fietsen, auto's mochten namelijk wel in noordelijke richting
-fietsen gaat harder dan hardlopen, dus gewoon heel hard voorbij die verkeersregelaars fietsen
-onderhandelen (openbare weg) en desnoods een boete ontvangen en dan alsnog hard wegfietsen
Mijn vraag is echter nu:
Mag dit zomaar? Een vergunning zullen ze best hebben, maar een boete kunnen ze mij volgens mij niet geven als ik toch doorfiets. (Overigens wilde ik in geen geval de wedstrijd verstoren, als ik ze in de verte aan zou zien komen was ik midden in de berm naast een boom gaan staan)
Wegafzetting; mag dat zomaar?
-
- Forum-lid
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
-
- Forum-lid HC
tja tijdens de tour was ook bijn ade hele dag de weg afgesloten, van het nederlandse parcours. Dus ik neem aan dat indien ze een vergunning hebben dat het wel mag, en dat er dus op dat moment alternatieve regels gelden waardoor zij, indien je het te bont maakt, je vast zullen kunnen bekeuren. Vraag is of ze dat doen, meestal zijn de verkeersregelaars wel zo coulant dat je gewoon door kan of via een kleine omweg. Zo heb ik ook al eens een stukje meegefietst met een wedstrijd daar die weg was afgesloten, werd mij verteld dat ik dan maar met de richting van de wedstrijd mee moest fietsen en dan de volgende afslag nemen.
Wanneer deze mensen een hesje dragen met daarop "verkeersregelaar " ben je wettelijk verplicht hun aanwijzingen op te volgen. Wanneer een verkeersregelaar en een getuige een overtreding waarnemen kan je zelfs achteraf een boete krijgen wanneer zij de overtreding melden bij de politie.
Je identiteit moet dan natuurlijk wel bekend zijn, bij een auto niet zo moeilijk.
Mooie wedstrijd daar in Almere, vindt het niet erg dat ze een dag in het jaar daar de boel een keer voor afsluiten.
Je identiteit moet dan natuurlijk wel bekend zijn, bij een auto niet zo moeilijk.
Mooie wedstrijd daar in Almere, vindt het niet erg dat ze een dag in het jaar daar de boel een keer voor afsluiten.
-
- Forum-lid
ik heb met de afsluiting ook niet zo heel veel moeite (ik fiets dan wel verder over de weg) maar laten ze dan in ieder geval wat meer borden neerzetten op punten waar ik nog kan kiezen om een andere route te nemen ipv 10 km terug te fietsen.
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit