Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

mavic open pro 28 gts

jelle279
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2005 16:13

jelle279 08 jan 2011 13:09

Ik wil graag een lichte betrouwbare wielset laten samenstellen. Ik heb zelf 28 gaats ultegra (6600 ) naven ( voor en achter ). Ik was aan het denken aan zwarte mavic open pro velgen met zwarte dt comp spaken en alu nippels. Wil dus ook achter 28 spaken ipv de gebruikelijke 32 of 26 spaken. Zou dit stevig genoeg voor mij zijn, mijn gewicht schommelt tussen 77 ( zomer ) en 82 kg ( winter )? Ik rij nu met aksium wielen ( 20v en 24 a ) Ik ben geen wedstrijdrijder.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2011 14:28

Licht gaat het sowieso niet worden met die Ultegra naven, die zijn namelijk gewoon zwaar. Daarom zou ik geen aluminium nippels nemen, de besparing is minimaal en het komt niet ten goede van de betrouwbaarheid. Voor de rest lijkt 't me een prima plan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

forcewheelz
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 12:11

forcewheelz 09 jan 2011 01:42

Als de wielen goed gespaakt worden, dus juiste spaakspanning, en vooral GELIJKE spaakspanning waarbij de wielen goed gestressed worden tijdens het bouwen moet dit geen problemen opleveren.
Al ben ik het niet helemaal eens met Amclassic-fan wat betreft de nippels.... als het wiel goed gespaakt wordt moet dit geen problemem opleveren. Genoeg goede MTB'ers die ook alu-nippels gebruiken, dus die kunnen wel wat aan.

PM me als je wilt dat ik ze voor je spaak ;-)

Groet.
Need good, tight wheels? Drop me a line!

Set-up:
Race: Specialized Roubaix Pro, SRAM Red/Force, ZIPP 404 / Dura Ace-Mavic handbuilt
MTB: IdWorx SM, Sram X-0, Mavic Crossmax / XT-Mavic handbuilt
Flickr: http://tinyurl.com/6hgfea6" onclick="window.open(this.href);return false;

jelle279
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2005 16:13

jelle279 09 jan 2011 11:09

@Amclassic: klopt, licht wordt het met ultegra naven niet maar dat hoeft ook niet ben zelf ook niet superlicht, ik denk tot de wielset zoals ik deze hierboven beschrijf toch zeker niet boven de 1900 gram gaat? belangrijk voor mij is dat deze degelijker is dan mijn huidige wielset ( aksium modeljaar 2009 ) zonder dat het gewicht omhoogschiet zoals bij handgebouwde degelijke wielen zoals rigida dp 18 of dt swiss 1.2.

@Forcewheelz: vanwege de kwaliteit van het spaken wil ik mijn wielset laten bouwen door mijn lokale fm die me altijd perfecte service geeft en al 30 jr wielen bouwt, een voordelig alternatief is natuurlijk roseversand maar dan heb ik natuurlijk niet de service.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 jan 2011 11:24

De service heb je zeker wel. De vraag is alleen of Bocholt dichtbij genoeg is. Je kunt overigens bij problemen met je wielen, ze gewoon opsturen naar Roseversand. Maar dan ben je ze wel lang kwijt. Maar....als dergelijke wielen goed gespaakt zijn, zul je geen service meer nodig hebben.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 jan 2011 20:26

wheelbuilder: Ernie Frieke.

Plaats reactie