Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Laten uitmeten bij BioRacer

dijlespurter
Forum-lid

dijlespurter 28 aug 2006 17:24

http://www.crcbikeposition.behier ben ik bij geweestredelijk goed vind ikGaan heel veel renners naartoede meeste mensen noemen het "bij piron"

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 28 aug 2006 17:54

Er heeft in Fiets eens een reportage gestaan over de verschillende meetsystemen die er in omloop zijn. Wat bleek ?  Elk systeem had verschillende uitkomsten, zelfs qua zadelhoogte.  De verschillen liepen soms wel op tot enkele cm. 
Er wordt tegenwoordig nogal vlug gezegd dat je je MOET laten opmeten met een of ander  super de luxe meetsysteem.  Deze doen echter niets anders dan bepaalde parameters(beenlengte, bovenbeenlengte, armlengte.....) zo nauwkeurig mogelijk opmeten.  Dan voeren ze de gevonden maten in in een computerprogammaatje.  Elk meetsysteem heeft echter zijn eigen formules om je zitpositie te bepalen.
Welk systeem is nu het goede?  Niemand die het weet.
In de reportage in Fiets liet men ook een ervaren FM op het blote oog iemand zijn zitpositie bepalen en hij zat niet eens ver uit de buurt van de meest geavanceerde systemen.
Geen enkel meetsysteem houdt bvb rekening met iets als de soepelheid van je onderrug.  Daardoor kan je al gauw enkele cm. dieper of minder diep komen te zitten.
Deze meetsystemen geven je waarden voor je zitpositie tot op de mm.  nderling zijn er al verschillen van meerdere cm.  Het is dan wel behoorlijk pretentieus om dan te zeggen :  Dit is DE zitpositie.
Volgens mij zijn ze niet meer dan een algemene leidraad van waaruit je kan vertrekken om je persoonlijke ideale zitpositie te bepalen.
Trouwens als je een nieuw frame zoekt, hoef je toch niet op een cm. of mm. te kijken, zeker niet bij een slooping frame.  Ik denk trouwens niet dat de meeste (carbon)frames nog per cm. oplopend te verkrijgen zijn.  Je kan de gewenste positie toch wel bereiken door de juiste stuurpen en zadelpen.
Ik vind dat je wat mag experimenteren met verschillende zitposities.  Als je klakkeloos de positie overneemt die een meetsysteem je aanraadt, moet je maar hopen dat je lichaam zich aanpast.
Ik denk trouwens dat het daarmee ook wel meevalt.  Veel is toch ook een kwestie van gewenning. 
Als je een echt zware inspanning aan het leveren bent op de fiets, gaat bijna iedereen meer naar voren schuiven op zijn zadel.  Dit zijn toch vlug enkele cm.  Wat ben je dan nog met die meting tot op de mm?

daveke
Forum-lid

daveke 28 aug 2006 19:06

Hoe ver ligt Maaseik van jou af? Ander is meetcentrum Bullen misschien een goede optie. Die man heeft verstand van zaken en heeft o.a. wat mannen van Lampre-Caffita destijds opgemeten en Vinokourov is ook bij hem geweest voor zijn positie.
Science of Performance!

luna
Forum-lid

luna 28 aug 2006 20:05

ik heb mezelf ook op laten meten bij meetcentrum bullen in kinrooi, nadat ik steeds blessures had. en ik moet zeggen dat het erg veel geholpen heeft.
en een paar centimeter maakt wel degelijk een groot verschil.

fitseflitser
Forum-lid

fitseflitser 28 aug 2006 21:06

Ik ben bij Jo Geurts in Echt (NL, Limburg) geweest. Bevalt prima.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

theriddler
Forum-lid

theriddler 28 aug 2006 21:38

weet iemand een plek in zuid-holland
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 28 aug 2006 23:00

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 28 Augustus 2006

Gerrit Plieger in Meerkerk heeft een zogenaamde verstelbare pasfiets staan.Is volgens mij geen officieel meetsysteem, maar wel een oud renner met jarenlange ervaring die je goed op de fiets kan zetten.

Er komen al jaren veel renners, amateurs en schaatsers hun fietsen kopen.
http://www.pliegersport.nl/
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 29 aug 2006 00:10

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 28 Augustus 2006

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 28 Augustus 2006

Gerrit Plieger in Meerkerk heeft een zogenaamde verstelbare pasfiets staan.Is volgens mij geen officieel meetsysteem, maar wel een oud renner met jarenlange ervaring die je goed op de fiets kan zetten.

Er komen al jaren veel renners, amateurs en schaatsers hun fietsen kopen.
http://www.pliegersport.nl/

Ik ben een aantal jaren geleden ook bij Gerrit geweest, en hij heeft mij een fiets aangemeten. Een jaar later was ik op de bikemotion beurs in Utrecht, en ben toen opgemeten via een computerprogramma. Thuis mijn fiets vergeleken met de computeruitslag. En wat bleek, mijn positie was bijna hetzelfde. Deze man weet dus echt wel wat van racefietsen.

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 29 aug 2006 00:11

alleen jammer dat ze van internet en e-mail nooit gehoord hebben verwacht dus geen reaktie als je het op die manier probeert. !!!
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 29 aug 2006 01:53

Quoten: Origineel geplaatst door dijkjes op 28 Augustus 2006

alleen jammer dat ze van internet en e-mail nooit gehoord hebben verwacht dus geen reaktie als je het op die manier probeert. !!!

Gaat ook goed hé, via internet of e-mail op een pasfiets gaan zitten.

mikesbike
Forum-lid

mikesbike 29 aug 2006 10:54

Quote: Origineel geplaatst door The Riddler op 28 Augustus 2006

DeKo van Louis de Koning in Zuidland (effe achter Rotterdam).
heeft de pasfiets, software en meetsystemen van Veltec, Cyclefit staan
Niet zeuren maar rijden

Plaats reactie