Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD-pedalen

josderacer
Forum-lid

josderacer 26 aug 2006 19:03

hallo,

ik had een vraagje over SPD-pedalen. Ik heb kortgeleden passende schoenen gekocht met van die plaatjes die er in vallen, die je er dus zelf op moeten schroeven. Nou had ik 2 vragen, ten eerste, zitten ze erg los, ik kan mn schoen ruim heen en weet bewegen en ik kan zowel door naar buiten als door naar binnen te draaien uitklikken. Dus mijn 1e vraag is hoe krijg ik ze vaster.
tweede vraag is wat de beste positie is om ze te plaatsen, je hebt 20 mm verschil en dat is toch best veel. Is dit gewoon een gevoelskwestie??

BVD voor de hulp,Jos

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 26 aug 2006 23:43

Ik geloof dat er verschillende soorten plaatjes bestaan van SPD, met speling en zonder speling.  Ik denk dat jij de plaatjes met speling hebt.
De bal van je voet zou in theorie net boven de pedaalas moeten staan.  Hier geldt natuurlijk ook weer je persoonlijke voorkeur.  Ik zou eens wat posities uittesten.

primo
Forum-lid

primo 27 aug 2006 01:03

ik rij ook met spd pedalen en ik kan via een schroef  op de pedalen de speling regelen van men schoenen in de klikpedalen. 

trebla
Forum-lid

trebla 28 aug 2006 00:48

Jij hebt dus pedalen met enige zijdelingse speling. Heb ik ook en rijden zeer komfortabel. Als je een wat duurdere uitvoering hebt kan je je pedaal enigzins verstellen en de speling minder maken. Ook het inklikken kan je varieren maar heb normaal 5 klikjes. In de bergen doe ik er 3 bij en kan dan ook nog lekker trekken.

Plaats reactie