herrie crank bij aanzetten
Ik heb sinds een drietal maanden een nieuwe fiets in mijn bezit met een Campa Record groep. Frame en onderdelen besteld en laten afmonteren bij dezelfde shop. Na een maand kreeg ik last van het volgende.
Soms hoor ik wanneer ik bij het aanzetten een harde tik van de crank komen; net alsof er een steen tegenaan wordt gegooid. Ik voel het ook. Ik heb de fiets ene paar dagen terug laten nakijken door de fm waar ik hem heb gekocht en zij zeiden me: was een kwestie van aandraaien, dat komt wel vaker voor. Echter na twee dagen zat de tik/kraak er weer in.
Omdat ik graag door wil blijven trainen vroeg ik mij af of iemand weet wat de tik/kraak is? Liefst zou ik zelf de reparatie doen, want dan ben ik mijn fiets ene paar dagen kwijt.
Soms hoor ik wanneer ik bij het aanzetten een harde tik van de crank komen; net alsof er een steen tegenaan wordt gegooid. Ik voel het ook. Ik heb de fiets ene paar dagen terug laten nakijken door de fm waar ik hem heb gekocht en zij zeiden me: was een kwestie van aandraaien, dat komt wel vaker voor. Echter na twee dagen zat de tik/kraak er weer in.
Omdat ik graag door wil blijven trainen vroeg ik mij af of iemand weet wat de tik/kraak is? Liefst zou ik zelf de reparatie doen, want dan ben ik mijn fiets ene paar dagen kwijt.
heb je de pedalen al eens los gedraaid, schroefdraad schoon maken er weer terug monteren met een beetje vet ertussen ?
Daar lag hetzelfde probleem bij een fietsmaatje van mij. Heb ook eerst crank en as eruit gehaald en los... daarmee was het niet weg.
Bleek dus dat de pedalen niet helemaal goed genoeg zaten.
NU... nergens last van..
Dus missschien ook bij jou.
Daar lag hetzelfde probleem bij een fietsmaatje van mij. Heb ook eerst crank en as eruit gehaald en los... daarmee was het niet weg.
Bleek dus dat de pedalen niet helemaal goed genoeg zaten.
NU... nergens last van..
Dus missschien ook bij jou.
Je hebt niet toevallig Look-pedalen he?
Het kan ook goed aan je trapas liggen. Als die niet goed zit, kraakt het ook. Net zolang terug gaan naar je fm tot het goed is.
Ik zou niet zelf gaan prutsen als je er geen verstand van hebt. Je maakt zomaar iets kapot en dan kun je fluiten naar je garantie!
Het kan ook goed aan je trapas liggen. Als die niet goed zit, kraakt het ook. Net zolang terug gaan naar je fm tot het goed is.
Ik zou niet zelf gaan prutsen als je er geen verstand van hebt. Je maakt zomaar iets kapot en dan kun je fluiten naar je garantie!
Ik heb look KEO's ja. Die kraakten in het begin wel, maar dat is nu weg. Het is een enkele harde kraak die ik af en toe hoor wanneer ik stevig aanzet. Het lijkt/voelt alsof ik de trapas 'recht/scheef' trap, maar ik weet niet of dit kan? De bouten van de kettingbladen zijn het iig niet.
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 07 September 2006
bij mij is zo'n kraak eruit gegaan na het aanspannen van het bracket (campa chorus). Het monocoque carbon frame werkt als een klankkast zodat de minste kraak een enorme herrie maakt.
Bij mij is nu het bracket aangespannen door een andere fm. Het ging 90 km goed. Ik hoor en voel nu ongeveer eenmaal per 50 km iets verschuiven bij mijn crank; soms links soms rechts. Het is net of ik iets heel hard 'scheef' trap. Moeilijk uit te leggen maar het klinkt niet ok iig: een harde 'pang'.
Wellicht toch maar een keer helemaal uit elkaar laten halen? Of is dit typisch campa?
bij mij is zo'n kraak eruit gegaan na het aanspannen van het bracket (campa chorus). Het monocoque carbon frame werkt als een klankkast zodat de minste kraak een enorme herrie maakt.
Bij mij is nu het bracket aangespannen door een andere fm. Het ging 90 km goed. Ik hoor en voel nu ongeveer eenmaal per 50 km iets verschuiven bij mijn crank; soms links soms rechts. Het is net of ik iets heel hard 'scheef' trap. Moeilijk uit te leggen maar het klinkt niet ok iig: een harde 'pang'.
Wellicht toch maar een keer helemaal uit elkaar laten halen? Of is dit typisch campa?
Vandaag met een mechanicien gepraat en hij vertelde me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de alu brackethuls niet goed verlijmd is met het frame (ik heb een carbonnen Kuota frame). Dit zou een euvel zijn waar Kuota vaker last van heeft. Wellicht iemand hier info over?
ik heb het gehad bij een Bianchi 928, op een geven moment dacht ik dat mijn as versleten was, goed kegeken, niks, daarna dat mijn tandbladen los zaten ook niet. En toen vlak voor de start van een wedstrijd kwam ik erachter dat het me bracketbus was waar speling op zat. Nooit ermee voor naar Salden gaan, die hebben het bij mij ook geprobeerd met simpele "2 componentenlijm" en dan moest het 24uur uitharden. dat gedaan was immers €60 zo uit me hoofd. toen ik er weer op reed gelijk bij de eerste trap weer los. naar mijn locale fm gegaan en die zag gelijk dat het niet meer te maken was. Frame opgestuurd en een gloednieuwe gehad!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik heb zoiets ook gehad met een stalen frame. Kon bij mij dus niet in de bus in het bracket zitten. Staar je hier dus niet blind op.
De montage van het bracket zelf speelt ook een rol, net als cranks en pedalen, zelfs zadel en/of zadelpen kan zaken beïnvloeden
De montage van het bracket zelf speelt ook een rol, net als cranks en pedalen, zelfs zadel en/of zadelpen kan zaken beïnvloeden
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders