Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Eggbeaters of andere

casran
Forum-lid HC

casran 24 aug 2006 23:12

Hoi,
Welke MTB-pedaal moet ik kiezen? Ik heb de kans om een setje CrankBrothers Eggbeater four ti te kopen. Lijken me hele mooie pedaaltjes!
Op dit forum vond ik niet meer dan deze vermelding:
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 03 September 2005

Heb ook Eggbeaters (chrome) en die bevallen perfect op de MTB. Zou ze niet zo snel op de racer zetten, het platform is vrij klein en de pedalen drukken een deuk in de (tegenwoordig vaak) carbon zool. Maar voor de weg heeft Cranksbros idd weer andere producten.

Wouter, is dit dan echt een probleem in combinatie met carbon zolen? Kan iemand me hierover adviseren en me deze pedalen aanbevelen of afraden? Zijn ze duurzaam, of kies ik daarvoor beter een goedkopere versie? Verdragen ze goed modderige parcoursen in het veld?
En bovenal, zijn er betere alternatieven? Suggesties?
Dit zijn ze trouwens:

Bedankt alvast!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2006 23:19

Ik zit met dezelfde vraag; welke pedalen voor off road....
Het nadeel van deze is het kleine contactoppervlak. Daar hoor ik meer mensen over, zeker met de carbon zolen. Voor mij hebben deze dus afgedaan en kijk ik meer naar de Time ATAC types. Hebben een zeer goede reputatie op het gebied van inklikken in de modder en hebben een groter contactoppervlak.
Less is bore

bo11gevers
Forum-lid

bo11gevers 24 aug 2006 23:20

Hallo Casran,
Ja hoor de Eggbeaters zijn een prima keuze ook vele profs gebruiken ze mede door hun lage gewicht, je kan ook overwegen om naar de Candy's te gaan die hebben een groter platform maar ze zijn wel wat zwaarder maar je kan je kan ook hun kleurenschema aanpassen.

casran
Forum-lid HC

casran 24 aug 2006 23:33

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 24 Augustus 2006

Het nadeel van deze is het kleine contactoppervlak. Daar hoor ik meer mensen over, zeker met de carbon zolen. ...

Met een knalstijve carbonzool moet dat kleine contactoppervlak toch juist minder een probleem zijn dan met een minder harde zool? Of redeneer ik verkeerd?
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2006 23:36

Dat weet ik dus ook niet Pieter. Ik heb zelf de Sidi Genius 5, toch zeker geen instapmodel. Eigenlijk zou ik het moeten proberen, maar dat vind ik ook nogal wat. De huiver is bij mij een beetje te groot. Voor korte CX of ATB wedstrijdjes lijkt het mij geen probleem, maar voor marathon/lange toertochten wel...
Less is bore

flipper
Forum-lid

flipper 24 aug 2006 23:46

Logischerwijs zou de keiharde carbonzool de kracht beter verdelen waardoor het kleine oppervlak minder effect heeft.

casran
Forum-lid HC

casran 25 aug 2006 02:08

Ik vind ze er in ieder geval prachtig uit zien:

En de werkelijke gewichten zijn zo goed als identiek aan het opgegeven gewicht:

Behoorlijk overtuigend dus. Ik hoor ook niets dan positieve feedback over deze pedaaltjes.

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 25 aug 2006 02:39

Weet niet echt of dat eerste echt een probleem is Pieter. Denk dat er meestal wel deuken onstaan (ook in mijn MTB schoenen) maar zonder dat er echt iets kapot gaat. Nog heel tevreden over de Eggbeaters, alleen loopt een van de assen al wat rauw, de lagering schijnt ook wat gevoeliger te zijn. De nieuwe 4/ti heeft trouwens een kortere as dan de oudere modellen geloof ik, die van mij zijn behoorlijk lang en dat fiets je best wijdbeens, helemaal met die HT II XT cranks van me. Moet je mss even nakijken, of die as standaard korter is of dat je dat moet aangeven.

casran
Forum-lid HC

casran 25 aug 2006 11:09

Damn, iemand verkocht deze nieuw aan 300€... 'k was net te laat.

six13freak
Forum-lid

six13freak 26 aug 2006 00:12

Wel de moeite waard vind ik om op het volgende paar te wachten. Ik heb ze op mijn atb (weliswaar niet de ti) en ze bevallen erg goed. Ook in zeer modderige omstandigheden nog goed in te klikken (naar voren, achteren of naar beneden)! Omdat ze zo goed bevielen heb ik ze ook een tijdje op mijn racefiets gehad maar daar vond ik het platform en de grondspeling (in de bocht) te klein. Op de atb hiermee nooit problemen ondervonden.  De deukjes in mijn carbon zolen neem ik graag voor lief. Wel moet je ervoor zorgen dat je de schoenplaatjes op de juiste hoogte onder je schoen monteert, zodat het contact tussen schoen en de klutser optimaal is, maar hiervoor worden standaard verhogingsplaatjes meegeleverd.

thijsje
Forum-lid

thijsje 26 aug 2006 00:31

Superpedalen! Licht, altijd en overal inklikken, en simpel!

casran
Forum-lid HC

casran 26 aug 2006 00:49

Bedankt voor de feedback, Six13 Freak en Thijsje!

Plaats reactie