IJzig koud de winter in!! MTB project
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Hallo iedereen,
Omdat het wegseizoen (voor mij) bijna is afgelopen ( dit weekend de laatste wedstrijd) begin ik stilletjesaan aan de opbouw van mijn MTB. Het topic heet 'ijzig koud de winter in' omdat ik nogal veel in contact sta met ijs omdat ik ijshockey speel ( dit seizoen begint ook bijna) en omdat mijn MTB er een beetje op zal afgestemd worden (hierover later meer). Dus, ik heb mijn MTB een tweetal jaar geleden gekregen van mijn ouders voor Kerstmis en ik ben er totnogtoe heel tevreden van, het gaat om een Minerva Carbon Act die volledig is opgebouwd uit carbon buizen die verbonden zijn door carbon lugs (het is eigenlijk het zelfde frame als Empella presenteert) en weegt een 1400gram wat niet echt licht is maar wel zeer mooi naar mijn mening. Na twee jaar vond ik het tijd om hem een andere look te geven door wat ander materiaal te kopen en mijn naam op de schuine buis te laten verven in plaats van Minerva, ik moest dus op zoek gaan naar een airbrusher en ik heb er ook een gevonden en wel in Australië, het gaat om Rolf Ruiter die echt al fantastische werken heeft afgeleverd ( color=#006699http://www.customairairbrushing.com.au/ ) en werd geadviseerd door een weightweenie. Het frame is momenteel nog in zijn handen maar ik ben ervan overtuigd dat hij er een ijzigkoud frame van gaat maken! Zo zag het frame eruit toen hij de doos in ging om naar Australië te reizen:
Als groep (shifters, derailleurs, remmen, crank) heb ik alles XTR op het crankstel na dat een XT is. Ik rij met achteraan schijfrem (XTR) en vooraan een Magura HS33 velgrem, een beetje raar? Wel, ik en mijn pa vonden het wel een leuk experiment om eens na te gaan of dit zou werken en na wat aanpassingen (verandering reservoir) werkt het perfect! Ik heb het uiteraard niet alleen gedaan om te experimenteren maar ook omdat toen ik vorig jaar de shifters en de schijremmen kocht, geen geld meer had om een vork te kopen die voorzien was van schijfremnokken (ik rij met een stijve voorvork, vorig jaar van 4za en dit jaar een Pace) dus daarom ook de aanpassing en ik ben er heel tevreden over.
Zoals hierboven te zien rij ik met Xpedo pedalen die hun werk zeer goed doen en die ook redelijk licht zijn en trouwens ook niet zo duur, je moet ze wel goed vast zetten want anders kan je jezelf er al eens 'uit trekken'. Ik ben ook van plan om te gaan rijden met twee kettingbladen in plaats van drie, we vijlen de bevestigingspunten van het derde kettingblad wat weg zodat we nog wat gewicht winnen, een carbon buitenblad is misschien ook nog een idee.
Op rollend vlak heb ik een paar Mavic Crossmax SL wielen met achteraan voorzien van een schijf en vooraan van een ceramische velgrand met een paar Michelin XCR Muds eromheen gedraaid. De Michelins bieden een uitstekende grip in de modder en zelfs in los zand rollen ze nog zeer goed, ze zijn wel niet ultralicht maar op dat vlak heb ik liever wat meer 'vertrouwen dan lichtheid. Voorlopig zit er een XT cassette op de body maar daar komt verandering in, hij wordt vervangen door een Dura Ace 9 speed cassette.
De cockpit bestaat uit een Ritchey WCS 4Axis stuurpen (90mm) met een BBB Fibertop stuur dat vrij licht is (105gram) maar het is wel geen oversised stuur dus ik zal shims moeten gebruiken om het stuur en de stuurpen met elkaar te doen passen. Er hangen nog een paar Ritchey WCS bar ends (100gram en dus redelijk zwaar, ze worden nog wel eens verangen) aan en voor het comfort heb ik gekozen voor Ritchey WCS grips. Ook heb ik gisteren een Ritchey WCS Carbon zadelpen gekocht van Casran die er eentje had liggen.
Zoals ik al eerder zei rij ik met een stijve voorvork omdat in ons landje een verende voorvork bijna overbodig is en omdat het dan ook nog eens een 600gram lichter is dan een zeer goede verende voorvork. Ik heb net een nieuwe Pace RC31 gekocht en die zal zijn werk waarschijnlijk prima verrichten.
Voor de rest moet ik nog enkele kleine dingetjes bestellen zoals blauwe nokons, Extralite zadelpenklem, Tune speedneedle zadel en nog een paar kleine dingetjes. Ik houd jullie daar nog van op de hoogte!
Tot de volgende!
Omdat het wegseizoen (voor mij) bijna is afgelopen ( dit weekend de laatste wedstrijd) begin ik stilletjesaan aan de opbouw van mijn MTB. Het topic heet 'ijzig koud de winter in' omdat ik nogal veel in contact sta met ijs omdat ik ijshockey speel ( dit seizoen begint ook bijna) en omdat mijn MTB er een beetje op zal afgestemd worden (hierover later meer). Dus, ik heb mijn MTB een tweetal jaar geleden gekregen van mijn ouders voor Kerstmis en ik ben er totnogtoe heel tevreden van, het gaat om een Minerva Carbon Act die volledig is opgebouwd uit carbon buizen die verbonden zijn door carbon lugs (het is eigenlijk het zelfde frame als Empella presenteert) en weegt een 1400gram wat niet echt licht is maar wel zeer mooi naar mijn mening. Na twee jaar vond ik het tijd om hem een andere look te geven door wat ander materiaal te kopen en mijn naam op de schuine buis te laten verven in plaats van Minerva, ik moest dus op zoek gaan naar een airbrusher en ik heb er ook een gevonden en wel in Australië, het gaat om Rolf Ruiter die echt al fantastische werken heeft afgeleverd ( color=#006699http://www.customairairbrushing.com.au/ ) en werd geadviseerd door een weightweenie. Het frame is momenteel nog in zijn handen maar ik ben ervan overtuigd dat hij er een ijzigkoud frame van gaat maken! Zo zag het frame eruit toen hij de doos in ging om naar Australië te reizen:
Als groep (shifters, derailleurs, remmen, crank) heb ik alles XTR op het crankstel na dat een XT is. Ik rij met achteraan schijfrem (XTR) en vooraan een Magura HS33 velgrem, een beetje raar? Wel, ik en mijn pa vonden het wel een leuk experiment om eens na te gaan of dit zou werken en na wat aanpassingen (verandering reservoir) werkt het perfect! Ik heb het uiteraard niet alleen gedaan om te experimenteren maar ook omdat toen ik vorig jaar de shifters en de schijremmen kocht, geen geld meer had om een vork te kopen die voorzien was van schijfremnokken (ik rij met een stijve voorvork, vorig jaar van 4za en dit jaar een Pace) dus daarom ook de aanpassing en ik ben er heel tevreden over.
Zoals hierboven te zien rij ik met Xpedo pedalen die hun werk zeer goed doen en die ook redelijk licht zijn en trouwens ook niet zo duur, je moet ze wel goed vast zetten want anders kan je jezelf er al eens 'uit trekken'. Ik ben ook van plan om te gaan rijden met twee kettingbladen in plaats van drie, we vijlen de bevestigingspunten van het derde kettingblad wat weg zodat we nog wat gewicht winnen, een carbon buitenblad is misschien ook nog een idee.
Op rollend vlak heb ik een paar Mavic Crossmax SL wielen met achteraan voorzien van een schijf en vooraan van een ceramische velgrand met een paar Michelin XCR Muds eromheen gedraaid. De Michelins bieden een uitstekende grip in de modder en zelfs in los zand rollen ze nog zeer goed, ze zijn wel niet ultralicht maar op dat vlak heb ik liever wat meer 'vertrouwen dan lichtheid. Voorlopig zit er een XT cassette op de body maar daar komt verandering in, hij wordt vervangen door een Dura Ace 9 speed cassette.
De cockpit bestaat uit een Ritchey WCS 4Axis stuurpen (90mm) met een BBB Fibertop stuur dat vrij licht is (105gram) maar het is wel geen oversised stuur dus ik zal shims moeten gebruiken om het stuur en de stuurpen met elkaar te doen passen. Er hangen nog een paar Ritchey WCS bar ends (100gram en dus redelijk zwaar, ze worden nog wel eens verangen) aan en voor het comfort heb ik gekozen voor Ritchey WCS grips. Ook heb ik gisteren een Ritchey WCS Carbon zadelpen gekocht van Casran die er eentje had liggen.
Zoals ik al eerder zei rij ik met een stijve voorvork omdat in ons landje een verende voorvork bijna overbodig is en omdat het dan ook nog eens een 600gram lichter is dan een zeer goede verende voorvork. Ik heb net een nieuwe Pace RC31 gekocht en die zal zijn werk waarschijnlijk prima verrichten.
Voor de rest moet ik nog enkele kleine dingetjes bestellen zoals blauwe nokons, Extralite zadelpenklem, Tune speedneedle zadel en nog een paar kleine dingetjes. Ik houd jullie daar nog van op de hoogte!
Tot de volgende!
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Oh ja, nog een klein dingetje waarover ik jullie nog niks verteld heb is het kilometertellertje die niet om de vork geplaatst is maar wel aan de binnenkant van de Magura rem om het een beetje ordelijker te maken, dus geen bindbandjes!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 29 jun 2006 22:21
mooie mtb gaat dat worden bohopelijk word dit weer niet zo een discussie als dat over je wegfietsspeel je ijshockey terwijl je wielrenner benten waarom je nu al stopt met het seizoen snap ik ook niet echt Grtzzz
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Quoten: Origineel geplaatst door dijlespurter op 23 Augustus 2006
mooie mtb gaat dat worden bohopelijk word dit weer niet zo een discussie als dat over je wegfietsspeel je ijshockey terwijl je wielrenner benten waarom je nu al stopt met het seizoen snap ik ook niet echt Grtzzz
Wel, ik sta al op schaatsen sinds ik drie jaar oud was en begon met het spelen van wedstrijden op mijn zesde, het ijshockeyseizoen loopt van half september tot april en dat valt dan nog redelijk te combineren met het wielrennen, ik moet me wel voorbreiden met minder trainingen en later beginnen met wedstrijden maar eens de vakantie daar is begint de vorm dan ook te komen, ik stop dan ook eind augustus om nog een beetje te rusten en dan fris te kunnen beginnen aan het ijshockeyseizoen!
mooie mtb gaat dat worden bohopelijk word dit weer niet zo een discussie als dat over je wegfietsspeel je ijshockey terwijl je wielrenner benten waarom je nu al stopt met het seizoen snap ik ook niet echt Grtzzz
Wel, ik sta al op schaatsen sinds ik drie jaar oud was en begon met het spelen van wedstrijden op mijn zesde, het ijshockeyseizoen loopt van half september tot april en dat valt dan nog redelijk te combineren met het wielrennen, ik moet me wel voorbreiden met minder trainingen en later beginnen met wedstrijden maar eens de vakantie daar is begint de vorm dan ook te komen, ik stop dan ook eind augustus om nog een beetje te rusten en dan fris te kunnen beginnen aan het ijshockeyseizoen!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waarom zou je van een XT HT2 crankstel de Granny af gaan halen? Als je met 2x9 wilt gaan rijden doe het dan goed en koop een echt dubbel mtb crankstel of koop een crankstel voor vierkante as. Bij die laatste haal je de 22 eraf en kan je een kortere trapas monteren. De Q-factor van de XT HT2 crankstellen is echt vreselijk groot
Waarom gaan kloten met een voorrem? Je geeft enorme bedragen uit en dan kan er geen 300 euro meer vanaf voor een voorvorkje? Als je voorrem er een keer mee ophoud dan kan dat een flinke ziekenhuisrekening opleveren
Met een stijve voorvork ben je op de echte mtb parcoursen echt langzamer dan met een verende vork. Enkel op die cyclocross parcoursjes ben je sneller met een niet-verende voorvork.
Je moet wel 1e rijden met die Xpedo's voordat je er commentaar op geeft. Ze zien er mooi uit als ze nieuw zijn, ze zijn licht alleen rij je ze zo aan gort. In de modder zijn ze helemaal zo versleten.
Waarom gaan kloten met een voorrem? Je geeft enorme bedragen uit en dan kan er geen 300 euro meer vanaf voor een voorvorkje? Als je voorrem er een keer mee ophoud dan kan dat een flinke ziekenhuisrekening opleveren
Met een stijve voorvork ben je op de echte mtb parcoursen echt langzamer dan met een verende vork. Enkel op die cyclocross parcoursjes ben je sneller met een niet-verende voorvork.
Je moet wel 1e rijden met die Xpedo's voordat je er commentaar op geeft. Ze zien er mooi uit als ze nieuw zijn, ze zijn licht alleen rij je ze zo aan gort. In de modder zijn ze helemaal zo versleten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Waarom gaan kloten met een voorrem? Je geeft enorme bedragen uit en dan kan er geen 300 euro meer vanaf voor een voorvorkje? Als je voorrem er een keer mee ophoud dan kan dat een flinke ziekenhuisrekening opleveren
Met een stijve voorvork ben je op de echte mtb parcoursen echt langzamer dan met een verende vork. Enkel op die cyclocross parcoursjes ben je sneller met een niet-verende voorvork.
Je moet niet altijd denken dat iets dat zelf gemaakt is ook sneller kapot gaat!!! ECHTE mtb parcoursen liggen bij ons niet echt aan de deur hoor!! Hopelijk is een cyclocross parcoursJE niet te moeilijk voor je!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
Ik denk dat dit een hele mooie fiets gaat worden. De opmerking dat je met een geveerde vork sneller zou zijn betwijfel ik. In Nederland ben ik ervan overtuigd dat je met een vaste vork sneller bent, in ieder geval op zandgronden. Ikzelf ben van een fully teruggegaan naar een hardtail en overweeg nu ook om een vaste vork te monteren. Bovendien gaat er niks boven de looks van de Pace. (zeker in combinatie met jouw frame). Het enig wat in mijn ogen mooier kan, is het crankstel. Ik zou eerder kiezen voor een Race-Face of wellicht een Ritchey. Hoe dan ook, ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat!
Geinig dat je die remmen hebt omgewisseld, ik snap alleen de keuze voor die HS33 vooraan niet, dan zou ik die liever achteraan hebben zodat je vooraan extra remkracht hebt... Maar zeker een leuk projectje!
Heb je nog wat foto's/tekeningen/documentjes van die 'verbouwing', ben namelijk erg benieuwd hoe je het hebt gedaan!
Over die geveerde voorvork: uiteindelijk ben je minder vermoeid en daardoor sneller, verder heb je meer controle en meer comfort. Ik kan je zo enkele wedstrijden opnoemen waar je sneller bent met een geveerde voorvork.
Mij zie je niet zo snel met een vaste voorvork rijden, tenzij ik een superlichte fiets zou willen opbouwen, maar dat wordt dit niet anders had je wel met v-brakes gereden of Magura Marta SL/Avid Juicy Ultimate.
Heb je nog wat foto's/tekeningen/documentjes van die 'verbouwing', ben namelijk erg benieuwd hoe je het hebt gedaan!
Over die geveerde voorvork: uiteindelijk ben je minder vermoeid en daardoor sneller, verder heb je meer controle en meer comfort. Ik kan je zo enkele wedstrijden opnoemen waar je sneller bent met een geveerde voorvork.
Mij zie je niet zo snel met een vaste voorvork rijden, tenzij ik een superlichte fiets zou willen opbouwen, maar dat wordt dit niet anders had je wel met v-brakes gereden of Magura Marta SL/Avid Juicy Ultimate.
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
dit wordt een mean bike, alleen jammer van die hs33, die vaste voorvork en die shims op je voorbouw (lijkt mij gevaarlijk)pace is qua looks echt top, ik hoop dat je niet te veel wortrels treft.
qua looks overtref je waarschijnlijk iedereen mzzl
qua looks overtref je waarschijnlijk iedereen mzzl
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)
-
- Forum-lid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47
Hallo iedereen,
Nja de HS33 vooraan is echt gedaan omdat ik voorig jaar echt geen geld meer kon uitgeven en we hebben het dan maar op een handige manier opgelost. De eerste keer dat ik ermee op pad trok had ik er ook wel mijn twijfels bij maar eenmaal terug thuis was ik er helemaal van overtuigd! De HS33 biedt net genoeg kracht en is zoals velen wel zullen weten zeer goed te verdelen waardoor ik veel gevoel heb in de voorrem. Ik denk ook dat een schijfrem misschien wat veel kracht zou uitwerken op een stijve voorvork doordat er gewoon meer kracht vanuit gaat maar dat doet er niet toe ik ben heel terveden met de HS33!!
Ik heb vandaag nog bericht gehad uit Australië van Rolf die mij kon vertellen dat het frame helemaal opgeschuurd is en dat het klaar staat om een likje verf te krijgen! Ook heeft hij een tekeningetje doorgestuurd van hoe mijn naam er zal uitzien op de schijne buis, echt ijzig!!
Nja de HS33 vooraan is echt gedaan omdat ik voorig jaar echt geen geld meer kon uitgeven en we hebben het dan maar op een handige manier opgelost. De eerste keer dat ik ermee op pad trok had ik er ook wel mijn twijfels bij maar eenmaal terug thuis was ik er helemaal van overtuigd! De HS33 biedt net genoeg kracht en is zoals velen wel zullen weten zeer goed te verdelen waardoor ik veel gevoel heb in de voorrem. Ik denk ook dat een schijfrem misschien wat veel kracht zou uitwerken op een stijve voorvork doordat er gewoon meer kracht vanuit gaat maar dat doet er niet toe ik ben heel terveden met de HS33!!
Ik heb vandaag nog bericht gehad uit Australië van Rolf die mij kon vertellen dat het frame helemaal opgeschuurd is en dat het klaar staat om een likje verf te krijgen! Ook heeft hij een tekeningetje doorgestuurd van hoe mijn naam er zal uitzien op de schijne buis, echt ijzig!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
show pics als je hem klaar heb
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)