IJzig koud de winter in!! MTB project
Geplaatst: 24 aug 2006 00:17
Hallo iedereen,
Omdat het wegseizoen (voor mij) bijna is afgelopen ( dit weekend de laatste wedstrijd) begin ik stilletjesaan aan de opbouw van mijn MTB. Het topic heet 'ijzig koud de winter in' omdat ik nogal veel in contact sta met ijs omdat ik ijshockey speel ( dit seizoen begint ook bijna) en omdat mijn MTB er een beetje op zal afgestemd worden (hierover later meer). Dus, ik heb mijn MTB een tweetal jaar geleden gekregen van mijn ouders voor Kerstmis en ik ben er totnogtoe heel tevreden van, het gaat om een Minerva Carbon Act die volledig is opgebouwd uit carbon buizen die verbonden zijn door carbon lugs (het is eigenlijk het zelfde frame als Empella presenteert) en weegt een 1400gram wat niet echt licht is maar wel zeer mooi naar mijn mening. Na twee jaar vond ik het tijd om hem een andere look te geven door wat ander materiaal te kopen en mijn naam op de schuine buis te laten verven in plaats van Minerva, ik moest dus op zoek gaan naar een airbrusher en ik heb er ook een gevonden en wel in Australië, het gaat om Rolf Ruiter die echt al fantastische werken heeft afgeleverd ( color=#006699http://www.customairairbrushing.com.au/ ) en werd geadviseerd door een weightweenie. Het frame is momenteel nog in zijn handen maar ik ben ervan overtuigd dat hij er een ijzigkoud frame van gaat maken! Zo zag het frame eruit toen hij de doos in ging om naar Australië te reizen:
Als groep (shifters, derailleurs, remmen, crank) heb ik alles XTR op het crankstel na dat een XT is. Ik rij met achteraan schijfrem (XTR) en vooraan een Magura HS33 velgrem, een beetje raar? Wel, ik en mijn pa vonden het wel een leuk experiment om eens na te gaan of dit zou werken en na wat aanpassingen (verandering reservoir) werkt het perfect! Ik heb het uiteraard niet alleen gedaan om te experimenteren maar ook omdat toen ik vorig jaar de shifters en de schijremmen kocht, geen geld meer had om een vork te kopen die voorzien was van schijfremnokken (ik rij met een stijve voorvork, vorig jaar van 4za en dit jaar een Pace) dus daarom ook de aanpassing en ik ben er heel tevreden over.
Zoals hierboven te zien rij ik met Xpedo pedalen die hun werk zeer goed doen en die ook redelijk licht zijn en trouwens ook niet zo duur, je moet ze wel goed vast zetten want anders kan je jezelf er al eens 'uit trekken'. Ik ben ook van plan om te gaan rijden met twee kettingbladen in plaats van drie, we vijlen de bevestigingspunten van het derde kettingblad wat weg zodat we nog wat gewicht winnen, een carbon buitenblad is misschien ook nog een idee.
Op rollend vlak heb ik een paar Mavic Crossmax SL wielen met achteraan voorzien van een schijf en vooraan van een ceramische velgrand met een paar Michelin XCR Muds eromheen gedraaid. De Michelins bieden een uitstekende grip in de modder en zelfs in los zand rollen ze nog zeer goed, ze zijn wel niet ultralicht maar op dat vlak heb ik liever wat meer 'vertrouwen dan lichtheid. Voorlopig zit er een XT cassette op de body maar daar komt verandering in, hij wordt vervangen door een Dura Ace 9 speed cassette.
De cockpit bestaat uit een Ritchey WCS 4Axis stuurpen (90mm) met een BBB Fibertop stuur dat vrij licht is (105gram) maar het is wel geen oversised stuur dus ik zal shims moeten gebruiken om het stuur en de stuurpen met elkaar te doen passen. Er hangen nog een paar Ritchey WCS bar ends (100gram en dus redelijk zwaar, ze worden nog wel eens verangen) aan en voor het comfort heb ik gekozen voor Ritchey WCS grips. Ook heb ik gisteren een Ritchey WCS Carbon zadelpen gekocht van Casran die er eentje had liggen.
Zoals ik al eerder zei rij ik met een stijve voorvork omdat in ons landje een verende voorvork bijna overbodig is en omdat het dan ook nog eens een 600gram lichter is dan een zeer goede verende voorvork. Ik heb net een nieuwe Pace RC31 gekocht en die zal zijn werk waarschijnlijk prima verrichten.
Voor de rest moet ik nog enkele kleine dingetjes bestellen zoals blauwe nokons, Extralite zadelpenklem, Tune speedneedle zadel en nog een paar kleine dingetjes. Ik houd jullie daar nog van op de hoogte!
Tot de volgende!
Omdat het wegseizoen (voor mij) bijna is afgelopen ( dit weekend de laatste wedstrijd) begin ik stilletjesaan aan de opbouw van mijn MTB. Het topic heet 'ijzig koud de winter in' omdat ik nogal veel in contact sta met ijs omdat ik ijshockey speel ( dit seizoen begint ook bijna) en omdat mijn MTB er een beetje op zal afgestemd worden (hierover later meer). Dus, ik heb mijn MTB een tweetal jaar geleden gekregen van mijn ouders voor Kerstmis en ik ben er totnogtoe heel tevreden van, het gaat om een Minerva Carbon Act die volledig is opgebouwd uit carbon buizen die verbonden zijn door carbon lugs (het is eigenlijk het zelfde frame als Empella presenteert) en weegt een 1400gram wat niet echt licht is maar wel zeer mooi naar mijn mening. Na twee jaar vond ik het tijd om hem een andere look te geven door wat ander materiaal te kopen en mijn naam op de schuine buis te laten verven in plaats van Minerva, ik moest dus op zoek gaan naar een airbrusher en ik heb er ook een gevonden en wel in Australië, het gaat om Rolf Ruiter die echt al fantastische werken heeft afgeleverd ( color=#006699http://www.customairairbrushing.com.au/ ) en werd geadviseerd door een weightweenie. Het frame is momenteel nog in zijn handen maar ik ben ervan overtuigd dat hij er een ijzigkoud frame van gaat maken! Zo zag het frame eruit toen hij de doos in ging om naar Australië te reizen:
Als groep (shifters, derailleurs, remmen, crank) heb ik alles XTR op het crankstel na dat een XT is. Ik rij met achteraan schijfrem (XTR) en vooraan een Magura HS33 velgrem, een beetje raar? Wel, ik en mijn pa vonden het wel een leuk experiment om eens na te gaan of dit zou werken en na wat aanpassingen (verandering reservoir) werkt het perfect! Ik heb het uiteraard niet alleen gedaan om te experimenteren maar ook omdat toen ik vorig jaar de shifters en de schijremmen kocht, geen geld meer had om een vork te kopen die voorzien was van schijfremnokken (ik rij met een stijve voorvork, vorig jaar van 4za en dit jaar een Pace) dus daarom ook de aanpassing en ik ben er heel tevreden over.
Zoals hierboven te zien rij ik met Xpedo pedalen die hun werk zeer goed doen en die ook redelijk licht zijn en trouwens ook niet zo duur, je moet ze wel goed vast zetten want anders kan je jezelf er al eens 'uit trekken'. Ik ben ook van plan om te gaan rijden met twee kettingbladen in plaats van drie, we vijlen de bevestigingspunten van het derde kettingblad wat weg zodat we nog wat gewicht winnen, een carbon buitenblad is misschien ook nog een idee.
Op rollend vlak heb ik een paar Mavic Crossmax SL wielen met achteraan voorzien van een schijf en vooraan van een ceramische velgrand met een paar Michelin XCR Muds eromheen gedraaid. De Michelins bieden een uitstekende grip in de modder en zelfs in los zand rollen ze nog zeer goed, ze zijn wel niet ultralicht maar op dat vlak heb ik liever wat meer 'vertrouwen dan lichtheid. Voorlopig zit er een XT cassette op de body maar daar komt verandering in, hij wordt vervangen door een Dura Ace 9 speed cassette.
De cockpit bestaat uit een Ritchey WCS 4Axis stuurpen (90mm) met een BBB Fibertop stuur dat vrij licht is (105gram) maar het is wel geen oversised stuur dus ik zal shims moeten gebruiken om het stuur en de stuurpen met elkaar te doen passen. Er hangen nog een paar Ritchey WCS bar ends (100gram en dus redelijk zwaar, ze worden nog wel eens verangen) aan en voor het comfort heb ik gekozen voor Ritchey WCS grips. Ook heb ik gisteren een Ritchey WCS Carbon zadelpen gekocht van Casran die er eentje had liggen.
Zoals ik al eerder zei rij ik met een stijve voorvork omdat in ons landje een verende voorvork bijna overbodig is en omdat het dan ook nog eens een 600gram lichter is dan een zeer goede verende voorvork. Ik heb net een nieuwe Pace RC31 gekocht en die zal zijn werk waarschijnlijk prima verrichten.
Voor de rest moet ik nog enkele kleine dingetjes bestellen zoals blauwe nokons, Extralite zadelpenklem, Tune speedneedle zadel en nog een paar kleine dingetjes. Ik houd jullie daar nog van op de hoogte!
Tot de volgende!