Giant speeder projectje
Geplaatst: 07 jan 2011 22:53
Ik heb een poosje terug besloten toch maar een fixie of singlespeed te gaan maken van mijn oude Giant Speeder racefiets. Ik zag trouwens ergens in dit forum nog iemand met dezelfde fiets in dezelfde kleuren. Toevallig
Het was niet direct mijn bedoeling de fiets single speed te gaan maken, want ik gebruikte hem gewoon als racefiets en reed er dagelijks mee naar mijn werk. Maar kwam er op een gegeven moment een boggel in het wiel, en een poosje later kwam ik er achter dat er wat spaken waren gesprongen.
De fiets heeft toen een paar weken in de schuur gestaan met een hoop sneeuw en ijs erop, en was behoorlijk begonnen te roesten aan de onderdelen. Ik heb hem toen maar eens uit elkaar gehaald om de boel goed schoon te maken.
Verder had ik het plan het wiel helemaal opnieuw te gaan spaken, zodat deze er weer mooi uit zou gaan zien. Dus ik bij de fietsenmaker 32 spaken opgehaald. Vervolgens alle oude spaken eruit gehaald, en ben toen de vel gaan schoonmaken.
Op dat moment kwam ik erachter dat er ook een scheurtje in de velg zat... Dit had ik nog niet eerder gezien omdat de velg gewoon hardstikke vies en zwart was. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom de spaken begonnen te springen.
Toen had ik dus op een gegeven moment zoiets van tja, dan moet ik dus ook nog een velg etc gaan halen. Ik wilde eigenlijk niet veel geld gaan investeren in deze fiets en andere onderdelen waren toch ook al niet zo lekker meer.
Toen besloten om binnenkort gewoon voor een nieuwe racefiets te gaan kijken via de fietsregeling op het werk, en van deze fiets een fixed te gaan maken gewoon voor de lol van het bouwen opzich, en ook om er straks op te gaan fietsen natuurlijk.
Gisteren dus onderstaande wielset besteld bij bike-mailorder.de. Heb wel even zitten denken om iets met mijn oude naaf te gaan bouwen zelf, maar voor 125 euro een nieuwe baan wielset is ook niet verkeerd, en ziet er ook mooi strak uit straks denk ik.
En een 17 tands krans van novatec:
En verder natuurlijk nog een lockring, en een nieuwe ketting. De oude ketting is namelijk niet echt in goede staat meer.
Ik heb vast even de overbodige kettingbladen eraf gehaald. Ik moet nog even andere schroefjes kopen om het blad vast te zetten want deze zijn te groot nu. Het kettingblad vertoont wel wat roest, maar dat is maar wat aanslag dat je er zo af poetst.
Het stuur wil ik op deze bekende manier doen. Een stuk eraf zagen, en nog even een leuke nieuwe tape erom plakken. Weet nog niet wat voor kleur tape het word, als het maar goedkoop is eerst.
Doosje met de oude onderdelen, de binnenband ga ik nog weer gebruiken straks, en de voorrem waarschijnlijk ook wel, al mogen daar wel even nieuwe remblokjes op.
Dit zijn nog de resten van de versnellings hendels die op de onderbuis zaten. Ik denk dat ik de uitsteeksels gewoon even afzaag, en de rest voorlopig laat zitten aangezien ik de fiets eerst toch nog niet van een nieuwe laag verf ga voorzien.
Dit zijn de dropouts (hoe heet dat ook alweer in het nederlands?) Ik hoop dat ik een beetje goed uitkom straks qua kettingspanning, maar ik denk dat ik genoeg ruimte heb om eventueel nog wat weg te zagen mocht het nodig zijn.
Kan ik dit rode deel bijvoorbeeld gewoon weg boren / zagen en veilen als ik wil? Zonder dat het al teveel ten koste van stevigheid gaat?
Heb tot nu toe 153 euro uitgegeven aan nieuwe onderdelen. Wat daar nog bij komt is misschien een nieuwe tape om het stuur en misschien dat ik nog een half link nodig heb om de ketting op juiste spanning te krijgen, maar dat weet ik niet.
Verder kan ik op dit moment nog niet zoveel doen, ik denk dat ik eind volgende week mijn bestelling met de wielen e.d. binnen krijg, en dan zal ik de fiets volgend weekend gaan afmaken, en ik zal hier de foto's e.d. toevoegen natuurlijk. Zat nog wel te denken aan een nieuw kleurtje op de fiets, maar ik vind hem eigenlijk wel mooi zoals hij nu is, en wil het ook niet veel duurder maken.
Tips, ideeën en reacties welkom
Het was niet direct mijn bedoeling de fiets single speed te gaan maken, want ik gebruikte hem gewoon als racefiets en reed er dagelijks mee naar mijn werk. Maar kwam er op een gegeven moment een boggel in het wiel, en een poosje later kwam ik er achter dat er wat spaken waren gesprongen.
De fiets heeft toen een paar weken in de schuur gestaan met een hoop sneeuw en ijs erop, en was behoorlijk begonnen te roesten aan de onderdelen. Ik heb hem toen maar eens uit elkaar gehaald om de boel goed schoon te maken.
Verder had ik het plan het wiel helemaal opnieuw te gaan spaken, zodat deze er weer mooi uit zou gaan zien. Dus ik bij de fietsenmaker 32 spaken opgehaald. Vervolgens alle oude spaken eruit gehaald, en ben toen de vel gaan schoonmaken.
Op dat moment kwam ik erachter dat er ook een scheurtje in de velg zat... Dit had ik nog niet eerder gezien omdat de velg gewoon hardstikke vies en zwart was. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom de spaken begonnen te springen.
Toen had ik dus op een gegeven moment zoiets van tja, dan moet ik dus ook nog een velg etc gaan halen. Ik wilde eigenlijk niet veel geld gaan investeren in deze fiets en andere onderdelen waren toch ook al niet zo lekker meer.
Toen besloten om binnenkort gewoon voor een nieuwe racefiets te gaan kijken via de fietsregeling op het werk, en van deze fiets een fixed te gaan maken gewoon voor de lol van het bouwen opzich, en ook om er straks op te gaan fietsen natuurlijk.
Gisteren dus onderstaande wielset besteld bij bike-mailorder.de. Heb wel even zitten denken om iets met mijn oude naaf te gaan bouwen zelf, maar voor 125 euro een nieuwe baan wielset is ook niet verkeerd, en ziet er ook mooi strak uit straks denk ik.
En een 17 tands krans van novatec:
En verder natuurlijk nog een lockring, en een nieuwe ketting. De oude ketting is namelijk niet echt in goede staat meer.
Ik heb vast even de overbodige kettingbladen eraf gehaald. Ik moet nog even andere schroefjes kopen om het blad vast te zetten want deze zijn te groot nu. Het kettingblad vertoont wel wat roest, maar dat is maar wat aanslag dat je er zo af poetst.
Het stuur wil ik op deze bekende manier doen. Een stuk eraf zagen, en nog even een leuke nieuwe tape erom plakken. Weet nog niet wat voor kleur tape het word, als het maar goedkoop is eerst.
Doosje met de oude onderdelen, de binnenband ga ik nog weer gebruiken straks, en de voorrem waarschijnlijk ook wel, al mogen daar wel even nieuwe remblokjes op.
Dit zijn nog de resten van de versnellings hendels die op de onderbuis zaten. Ik denk dat ik de uitsteeksels gewoon even afzaag, en de rest voorlopig laat zitten aangezien ik de fiets eerst toch nog niet van een nieuwe laag verf ga voorzien.
Dit zijn de dropouts (hoe heet dat ook alweer in het nederlands?) Ik hoop dat ik een beetje goed uitkom straks qua kettingspanning, maar ik denk dat ik genoeg ruimte heb om eventueel nog wat weg te zagen mocht het nodig zijn.
Kan ik dit rode deel bijvoorbeeld gewoon weg boren / zagen en veilen als ik wil? Zonder dat het al teveel ten koste van stevigheid gaat?
Heb tot nu toe 153 euro uitgegeven aan nieuwe onderdelen. Wat daar nog bij komt is misschien een nieuwe tape om het stuur en misschien dat ik nog een half link nodig heb om de ketting op juiste spanning te krijgen, maar dat weet ik niet.
Verder kan ik op dit moment nog niet zoveel doen, ik denk dat ik eind volgende week mijn bestelling met de wielen e.d. binnen krijg, en dan zal ik de fiets volgend weekend gaan afmaken, en ik zal hier de foto's e.d. toevoegen natuurlijk. Zat nog wel te denken aan een nieuw kleurtje op de fiets, maar ik vind hem eigenlijk wel mooi zoals hij nu is, en wil het ook niet veel duurder maken.
Tips, ideeën en reacties welkom