Nieuwe cassette?
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Hallo,
Heb even wat advies nodig ofwel jullie kijk op mijn nou ja niet echt een probleem. Ik fiets nog niet zo heel lang dus spaar me een beetje als het een domme vraag is.
De volgende cassette zit op mijn fiets die ik onlangs aangeschaft heb: 13-26. Ik fiets meestal 39-15, rpm tussen de 90 en 100. Soms wil ik een tandje zwaarder dus naar de 14 maar dan loopt de ketting iets tegen het grote blad aan, een 53. Dat is irritant dus schakel ik naar het grote blad maar dat kan soms net een tikje te zwaar zijn of een tandje lichter en het loopt niet zo mooi en lekker meer. Is het nog te volgen?
Ten eerste: is het normaal wanneer ik 39-14 wil fietsen dat de ketting dan het grote blad iets raakt? (13-26 cassette)
Is het verstandiger om een andere cassette aan te schaffen (en ketting dus)waarbij ik wel 39-14 kan fietsen? bv een 12-25 of iets anders?
Ik hoor graag jullie kijk hierop en/of advies.
alvast bedankt.
Heb even wat advies nodig ofwel jullie kijk op mijn nou ja niet echt een probleem. Ik fiets nog niet zo heel lang dus spaar me een beetje als het een domme vraag is.
De volgende cassette zit op mijn fiets die ik onlangs aangeschaft heb: 13-26. Ik fiets meestal 39-15, rpm tussen de 90 en 100. Soms wil ik een tandje zwaarder dus naar de 14 maar dan loopt de ketting iets tegen het grote blad aan, een 53. Dat is irritant dus schakel ik naar het grote blad maar dat kan soms net een tikje te zwaar zijn of een tandje lichter en het loopt niet zo mooi en lekker meer. Is het nog te volgen?
Ten eerste: is het normaal wanneer ik 39-14 wil fietsen dat de ketting dan het grote blad iets raakt? (13-26 cassette)
Is het verstandiger om een andere cassette aan te schaffen (en ketting dus)waarbij ik wel 39-14 kan fietsen? bv een 12-25 of iets anders?
Ik hoor graag jullie kijk hierop en/of advies.
alvast bedankt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
Na 39/15 komt 53/19. Dit kun je beter schakelen als 39/14.
39/15= 2,6
39/14= 2,78
53/19= 2,79
Mocht het nog harder gaan, dan ga je achter gewoon naar de 18, 17,16 enz.
39/15= 2,6
39/14= 2,78
53/19= 2,79
Mocht het nog harder gaan, dan ga je achter gewoon naar de 18, 17,16 enz.
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Hey, dankje voor je antwoordt. Ik zal eens wat beter opletten wat ik schakel als ik met de 53 fiets. Zal het deze week eens proberen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 21 Augustus 2006
Na 39/15 komt 53/19. Dit kun je beter schakelen als 39/14.
39/15= 2,6
39/14= 2,78
53/19= 2,79
Mocht het nog harder gaan, dan ga je achter gewoon naar de 18, 17,16 enz.
Weet een beetje fietser dit eigenlijk uit z'n hoofd? Ik heb thuis een excelbetandje gemaakt naar voorbeeld van een of andere website, maar kan het nooit onthouden. En om nu een printje op m'n stuur te plakken is ook zo wat. Ik schakel dus gewoon maar op gevoel, als ik te klein achter kom, naar het grote blad en dan achter ook weer een paar groter. Zie wel waar ik dan uit kom.
Na 39/15 komt 53/19. Dit kun je beter schakelen als 39/14.
39/15= 2,6
39/14= 2,78
53/19= 2,79
Mocht het nog harder gaan, dan ga je achter gewoon naar de 18, 17,16 enz.
Weet een beetje fietser dit eigenlijk uit z'n hoofd? Ik heb thuis een excelbetandje gemaakt naar voorbeeld van een of andere website, maar kan het nooit onthouden. En om nu een printje op m'n stuur te plakken is ook zo wat. Ik schakel dus gewoon maar op gevoel, als ik te klein achter kom, naar het grote blad en dan achter ook weer een paar groter. Zie wel waar ik dan uit kom.
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
Ikzelf heb ook zo een leuk excell bestandje gemaakt waar niet enkel de afstand per pedaalomwenteling in staat voor de verschillende overbrengingen, maar waar ook voor het aantal pedaalomwentelingen per minuut de snelheden bijstaan. Tijdens het fietsen opletten waar je te kort komt kan je in zo een bestand leuk een oplossing voor vinden.
Zo zou je vb. je 53 kunnen vervangen door een 50 ofwel je 39 door een 42 en alzo een beter verzet kunnen vinden.
Het is maar een idee eh, geen richtlijn.
Zo zou je vb. je 53 kunnen vervangen door een 50 ofwel je 39 door een 42 en alzo een beter verzet kunnen vinden.
Het is maar een idee eh, geen richtlijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
ik heb inderdaad ook gelijk de snelheid erbij staan, want afstand per pedaalomwenteling zegt mij zo ook niets
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 23 Augustus 2006
Volgens mij loopt je ketting tegen de derailleurkooi aan en niet tegen het grote kettingblad. Dit aanlopen kun je bijstellen door je derailleurkabel iets strakker te trimmen.
Nee, de ketting loopt toch echt tegen het grote blad aan, heel iets maar. Om precies te zijn loopt de ketting tegen de onderkant van het grote blad aan. Het is echt maar heel iets.
Volgens mij loopt je ketting tegen de derailleurkooi aan en niet tegen het grote kettingblad. Dit aanlopen kun je bijstellen door je derailleurkabel iets strakker te trimmen.
Nee, de ketting loopt toch echt tegen het grote blad aan, heel iets maar. Om precies te zijn loopt de ketting tegen de onderkant van het grote blad aan. Het is echt maar heel iets.
Ik heb ook ooit zo'n bestandje gemaakt voor mijn triple met 12-25 (9sp) en kwam daar tot een heel makkelijke conclusie. Als ik de 4 grootste achterkransje schakel met met kleinste voorblad, de 5 middelste achter met de middelste voor en de 5 kleinste achter met de grootste voor ik steeds het verzet met een constant percentage (+/- 7 a 8) zwaarder maak. Ik onthoudt dus alleen op welke achterkransjes ik van voorblad moet verwisselen, lichter is dat na het op 2 na kleinste en zwaarder na het op 2 na grootste (ervan uitgaande dat je het middenblad rijdt). Na wisselen van voorblad (of tijdens schakel je achter 1 kransje terug en that's it.
Volgens mij is het met een double vrij eenvoudig, op het middelste kransje moet voor alletwee de bladen perfect lopen. Met het grote blad voor zou je denk ik nog 2 kransjes lichter moeten kunnen schakelen dan het middelste en met je kleine blad voor zou je 2 kransjes zwaarder moeten kunnen. Maar reken het 's avonds uit en bepaal je 'schakelstrategie'. Als je dat weet kun je de derailleur hierop afstemmen.
Maar dit is slechts hoe ik het doe, wellicht heeft iemand anders iets beters?
Volgens mij is het met een double vrij eenvoudig, op het middelste kransje moet voor alletwee de bladen perfect lopen. Met het grote blad voor zou je denk ik nog 2 kransjes lichter moeten kunnen schakelen dan het middelste en met je kleine blad voor zou je 2 kransjes zwaarder moeten kunnen. Maar reken het 's avonds uit en bepaal je 'schakelstrategie'. Als je dat weet kun je de derailleur hierop afstemmen.
Maar dit is slechts hoe ik het doe, wellicht heeft iemand anders iets beters?
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
Quoten: Origineel geplaatst door Schapje op 23 Augustus 2006
Ik heb ook ooit zo'n bestandje gemaakt voor mijn triple met 12-25 (9sp) en kwam daar tot een heel makkelijke conclusie. Als ik de 4 grootste achterkransje schakel met met kleinste voorblad, de 5 middelste achter met de middelste voor en de 5 kleinste achter met de grootste voor ik steeds het verzet met een constant percentage (+/- 7 a 8) zwaarder maak. Ik onthoudt dus alleen op welke achterkransjes ik van voorblad moet verwisselen, lichter is dat na het op 2 na kleinste en zwaarder na het op 2 na grootste (ervan uitgaande dat je het middenblad rijdt). Na wisselen van voorblad (of tijdens schakel je achter 1 kransje terug en that's it.
Volgens mij is het met een double vrij eenvoudig, op het middelste kransje moet voor alletwee de bladen perfect lopen. Met het grote blad voor zou je denk ik nog 2 kransjes lichter moeten kunnen schakelen dan het middelste en met je kleine blad voor zou je 2 kransjes zwaarder moeten kunnen. Maar reken het 's avonds uit en bepaal je 'schakelstrategie'. Als je dat weet kun je de derailleur hierop afstemmen.
Maar dit is slechts hoe ik het doe, wellicht heeft iemand anders iets beters?
Inderdaad, bij een double zitten de voorbladen niet precies in het midden van de cassette. Hierdoor kan je met je kleine voorblad de bovenste 8 (bij 10 speed), en met je grote voorblad de onderste 7 kransjes schakelen. Als je dan voor een verschil van 14 tandjes hebt, maakt het niet uit welke standaard cassette je achter hebt zitten. Daar zijn ze natuurlijk op gemaakt, en ze zijn natuurlijk niet helemaal gek bij shimano en campagnolo.
Ik heb ook ooit zo'n bestandje gemaakt voor mijn triple met 12-25 (9sp) en kwam daar tot een heel makkelijke conclusie. Als ik de 4 grootste achterkransje schakel met met kleinste voorblad, de 5 middelste achter met de middelste voor en de 5 kleinste achter met de grootste voor ik steeds het verzet met een constant percentage (+/- 7 a 8) zwaarder maak. Ik onthoudt dus alleen op welke achterkransjes ik van voorblad moet verwisselen, lichter is dat na het op 2 na kleinste en zwaarder na het op 2 na grootste (ervan uitgaande dat je het middenblad rijdt). Na wisselen van voorblad (of tijdens schakel je achter 1 kransje terug en that's it.
Volgens mij is het met een double vrij eenvoudig, op het middelste kransje moet voor alletwee de bladen perfect lopen. Met het grote blad voor zou je denk ik nog 2 kransjes lichter moeten kunnen schakelen dan het middelste en met je kleine blad voor zou je 2 kransjes zwaarder moeten kunnen. Maar reken het 's avonds uit en bepaal je 'schakelstrategie'. Als je dat weet kun je de derailleur hierop afstemmen.
Maar dit is slechts hoe ik het doe, wellicht heeft iemand anders iets beters?
Inderdaad, bij een double zitten de voorbladen niet precies in het midden van de cassette. Hierdoor kan je met je kleine voorblad de bovenste 8 (bij 10 speed), en met je grote voorblad de onderste 7 kransjes schakelen. Als je dan voor een verschil van 14 tandjes hebt, maakt het niet uit welke standaard cassette je achter hebt zitten. Daar zijn ze natuurlijk op gemaakt, en ze zijn natuurlijk niet helemaal gek bij shimano en campagnolo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 23 Augustus 2006
Inderdaad, bij een double zitten de voorbladen niet precies in het midden van de cassette. Hierdoor kan je met je kleine voorblad de bovenste 8 (bij 10 speed), en met je grote voorblad de onderste 7 kransjes schakelen. Als je dan voor een verschil van 14 tandjes hebt, maakt het niet uit welke standaard cassette je achter hebt zitten. Daar zijn ze natuurlijk op gemaakt, en ze zijn natuurlijk niet helemaal gek bij shimano en campagnolo.
Dus als ik het goed begrijp is er niets mis bij mijn fiets. Het komt er dus op neer dat wanneer ik eigenlijk 39-14 wil fietsen (maar daar 'ratelt' het dus en het is daar niet voor gemaakt) ik dus naar het grote blad moet 53 en daar 19 of evt naar 17 schakel!?
Inderdaad, bij een double zitten de voorbladen niet precies in het midden van de cassette. Hierdoor kan je met je kleine voorblad de bovenste 8 (bij 10 speed), en met je grote voorblad de onderste 7 kransjes schakelen. Als je dan voor een verschil van 14 tandjes hebt, maakt het niet uit welke standaard cassette je achter hebt zitten. Daar zijn ze natuurlijk op gemaakt, en ze zijn natuurlijk niet helemaal gek bij shimano en campagnolo.
Dus als ik het goed begrijp is er niets mis bij mijn fiets. Het komt er dus op neer dat wanneer ik eigenlijk 39-14 wil fietsen (maar daar 'ratelt' het dus en het is daar niet voor gemaakt) ik dus naar het grote blad moet 53 en daar 19 of evt naar 17 schakel!?
Quoten: Origineel geplaatst door Soilworker op 23 Augustus 2006
Dus als ik het goed begrijp is er niets mis bij mijn fiets. Het komt er dus op neer dat wanneer ik eigenlijk 39-14 wil fietsen (maar daar 'ratelt' het dus en het is daar niet voor gemaakt) ik dus naar het grote blad moet 53 en daar 19 of evt naar 17 schakel!?
Precies. En als je de 39-14 veel gebruikt en niet dubbel wilt schakelen zal je naar een cassette die begint met 12,13,14 moeten overschakelen. Dan kun je t/m de 14 gewoon op het kleine blad blijven.
Dus als ik het goed begrijp is er niets mis bij mijn fiets. Het komt er dus op neer dat wanneer ik eigenlijk 39-14 wil fietsen (maar daar 'ratelt' het dus en het is daar niet voor gemaakt) ik dus naar het grote blad moet 53 en daar 19 of evt naar 17 schakel!?
Precies. En als je de 39-14 veel gebruikt en niet dubbel wilt schakelen zal je naar een cassette die begint met 12,13,14 moeten overschakelen. Dan kun je t/m de 14 gewoon op het kleine blad blijven.