42 i.p.v 39
Hallo,
Ik heb een Stevens Aspin sinds Januarie dit jaar,een fijne fiets,rij er zo'n 3x (40, 40 en 1x 75km)per week op. De groep die erop gemonteerd is Shimano Ultegra Triple, schakelt prima geen probleem. Voorbladen zijn 30, 39 en 52. Achterbladen(10x),zijn 12,13,14,15,16,17,19, 21,23 en 25. 10 speed, dus. Collega (rijdt al heel lang) zei tegen mij, dat ik het middelste blad voor(dus de 39), moet vervangen voor een 42. Wat is wijsheid en is het wel mogelijk(technisch),m.a.w is een 42 niet voor een 9 of 8 speed(achter) Ultegra? Hij raadt me aan om met 42-17 te beginnen, later naar 42-15. Iemand een idee??
B.V dank,
yboli
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je collega heeft niet zoveel meer opgestoken na de jaren 80 volgens mij. Laat die 39 er lekker op zitten, met nu 35 euro uitgeven aan een 42 schiet je helemaal niets op.
Ga je ook vooral niet fixeren dat je met 42-17 moet rijden, zorg liever dat je met meer dan 100 omwentelingen per minuut trapt en dat je ook eens rustig fietst.
Ga je ook vooral niet fixeren dat je met 42-17 moet rijden, zorg liever dat je met meer dan 100 omwentelingen per minuut trapt en dat je ook eens rustig fietst.
Beetje raar dat 'ie je slechts één verzet aanraad. Waar zijn die 29 anderen dan voor, moet je hem maar eens vragen. Zeker als beginnende fietser is die 39 echt een fijn blad, met die 42 ga je waarschijnlijk alleen maar je knieën slopen.
Quoten: Origineel geplaatst door WouterF op 20 Augustus 2006
Zeker als beginnende fietser is die 39 echt een fijn blad, met die 42 ga je waarschijnlijk alleen maar je knieën slopen.
Dat is nou ook weer een beetje te kort door de bocht, een 42 is prima bruikbaar natuurlijk.
Maar om nou de 39 te vervangen... 39/16 komt ongeveer op hetzelfde neer, dus gewoon laten zitten.
Zeker als beginnende fietser is die 39 echt een fijn blad, met die 42 ga je waarschijnlijk alleen maar je knieën slopen.
Dat is nou ook weer een beetje te kort door de bocht, een 42 is prima bruikbaar natuurlijk.
Maar om nou de 39 te vervangen... 39/16 komt ongeveer op hetzelfde neer, dus gewoon laten zitten.
Hey,hallo,
Tof, die snelle reacties,anders zou ik echt een 42 gekocht hebben. Maar 39-16 komt dus overeen met 42-17, nou dan laat ik 't zo. Niet eens zozeer om die € 32, maar óok 't sleutelen. (fm heeft 't wellicht druk). Wel adviseerde hij me om op souplesse te rijden, inderdaad zo'n 100r/m, zonder te "wippen". Dus een trapfrequentie teller aanschaffen en laten monteren, is een goed plan? Snelheid is dan toch niet echt van belang? Wel souplesse en hartslag(h.meter heb ik wel)? Maar met een frequentie van 100r/m, op verzet 39-16, heb je natuurlijk wel een bepaalde snelheid, hoe hard, dat weet (nog) niet.
bedankt voor de bruikbare tips!
yboli
100 rpm met 39/16 is ongeveer 31 km/h, met 39/14 ongeveer 35 km/h.
Ik zou het eerder gevoel en/of hartslag als basis nemen. Met flinke tegenwind gebruik je misschien heel andere versnellingen (en met wind mee). Ook zul je misschien wel verschillende trainingen willen doen...
Gewoon schakelen naar behoefte.
Ik zou het eerder gevoel en/of hartslag als basis nemen. Met flinke tegenwind gebruik je misschien heel andere versnellingen (en met wind mee). Ook zul je misschien wel verschillende trainingen willen doen...
Gewoon schakelen naar behoefte.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Zorg dat je lekker blijft rouleren met je trappers, zodra je het het gevoel krijgt dat je kracht moet zetten schakel je lichter. Welke tandjes dat dan zijn doet er niet toe.
Met een moderne cassette (dus oplopend vanaf 12) en een triple crankstel (iets grotere Q-factor) kan je ook met een 39 binnenblad op het binnenblad een verzet rijden dat mooi aansluit op de verzetten die je op het buitenblad rijdt zonder dat je een rare kettinglijn krijgt.
Dat je 'eerst moet inrijden op de 42-17 en daarna naar de 42-15' is natuurlijk dikke flauwekul, dat geldt misschien voor die fietsmaat maar kan voor jou net weer ff anders zijn. Train gewoon aan de hand van hartslag en schakel een zodanig verzet dat je bij duurtrainingen rond 100-110 rpm zit
En de intensiteit verschilt natuurlijk per soort training...
Ik rij zelf trouwens met een 53-42 met 13-23 cassette, en dan is een 42 binnenblad wel weer prettig. (vind ik iig)
Dat je 'eerst moet inrijden op de 42-17 en daarna naar de 42-15' is natuurlijk dikke flauwekul, dat geldt misschien voor die fietsmaat maar kan voor jou net weer ff anders zijn. Train gewoon aan de hand van hartslag en schakel een zodanig verzet dat je bij duurtrainingen rond 100-110 rpm zit
En de intensiteit verschilt natuurlijk per soort training...
Ik rij zelf trouwens met een 53-42 met 13-23 cassette, en dan is een 42 binnenblad wel weer prettig. (vind ik iig)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hallo!
Perfect, al deze tips! Zelf lag ik er gisteravond(Zondag 20 Aug.)erg vroeg in omdat ik er midden in de nacht weer uit moest(03.45), maar ben dan ook weer vroeg thuis,wel vaak verrot, dat wel. Ja,ga het zeker uitproberen,morgen(vrij) ook als 't regent, maar is het handig om een trapfrequentie meter te kopen?? Of niet nodig? Het afgelopen week een hartslagmeter gekocht , een Polar FS1. (€ 49,95). Vanavond even monteren en instellen. Waarschijnlijk had ik beter die duurdere versie kunnen kopen, die heeft er een trapfrequentie meter bij zitten, maar ja, achteraf gepraat.
mazzel!
yboli