Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

42 i.p.v 39

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 20 aug 2006 17:07

 
   Hallo,
 Ik heb een Stevens Aspin sinds Januarie dit jaar,een fijne fiets,rij er zo'n 3x (40, 40 en 1x 75km)per week op. De groep die erop gemonteerd is Shimano Ultegra Triple, schakelt prima geen probleem. Voorbladen zijn 30, 39 en 52.  Achterbladen(10x),zijn 12,13,14,15,16,17,19, 21,23 en 25.     10 speed, dus. Collega (rijdt al heel lang) zei tegen mij, dat ik het middelste blad voor(dus de 39), moet vervangen voor een 42. Wat is wijsheid en is het wel mogelijk(technisch),m.a.w is een 42 niet voor  een 9 of 8 speed(achter) Ultegra? Hij raadt me aan om met 42-17 te beginnen, later naar 42-15. Iemand een idee??
 B.V dank,
  yboli

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 20 aug 2006 17:25

waarom zou dat moeten? Ga het eerst met deze tandwielen proberen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2006 18:24

Je collega heeft niet zoveel meer opgestoken na de jaren 80 volgens mij. Laat die 39 er lekker op zitten, met nu 35 euro uitgeven aan een 42 schiet je helemaal niets op.
Ga je ook vooral niet fixeren dat je met 42-17 moet rijden, zorg liever dat je met meer dan 100 omwentelingen per minuut trapt en dat je ook eens rustig fietst.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 20 aug 2006 19:22

Beetje raar dat 'ie je slechts één verzet aanraad. Waar zijn die 29 anderen dan voor, moet je hem maar eens vragen. Zeker als beginnende fietser is die 39 echt een fijn blad, met die 42 ga je waarschijnlijk alleen maar je knieën slopen.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 20 aug 2006 20:01

Quoten: Origineel geplaatst door WouterF op 20 Augustus 2006

Zeker als beginnende fietser is die 39 echt een fijn blad, met die 42 ga je waarschijnlijk alleen maar je knieën slopen.


Dat is nou ook weer een beetje te kort door de bocht, een 42 is prima bruikbaar natuurlijk.
Maar om nou de 39 te vervangen... 39/16 komt ongeveer op hetzelfde neer, dus gewoon laten zitten.

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 20 aug 2006 20:46

 
  Hey,hallo,
 Tof, die snelle reacties,anders zou ik echt een 42 gekocht hebben. Maar 39-16 komt dus overeen met 42-17, nou dan laat ik 't zo. Niet eens zozeer om die € 32, maar óok 't sleutelen. (fm heeft 't wellicht  druk). Wel adviseerde hij me om op souplesse te rijden, inderdaad zo'n 100r/m,  zonder te "wippen". Dus een trapfrequentie teller aanschaffen en laten monteren, is een goed  plan? Snelheid is dan toch niet echt van belang?   Wel souplesse en hartslag(h.meter heb ik wel)?  Maar met een frequentie van 100r/m, op verzet 39-16, heb je natuurlijk wel een bepaalde snelheid, hoe hard, dat weet (nog) niet.
 bedankt voor de bruikbare tips!
 yboli

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 20 aug 2006 20:52

 
  Sorry,vergeten.
  Nee, hij raadt dus aan, om met 42-17(39-16,dus),warm te rijden, daarna  naar 42-15(39-14?).   Het is niet zo dat ie maar 1 verzet aanraadde.
 yboli

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 20 aug 2006 23:11

100 rpm met 39/16 is ongeveer 31 km/h, met 39/14 ongeveer 35 km/h.
Ik zou het eerder gevoel en/of hartslag als basis nemen. Met flinke tegenwind gebruik je misschien heel andere versnellingen (en met wind mee). Ook zul je misschien wel verschillende trainingen willen doen...
Gewoon schakelen naar behoefte.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 aug 2006 01:18

Zorg dat je lekker blijft rouleren met je trappers, zodra je het het gevoel krijgt dat je kracht moet zetten schakel je lichter. Welke tandjes dat dan zijn doet er niet toe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 aug 2006 10:55

Met een moderne cassette (dus oplopend vanaf 12) en een triple crankstel (iets grotere Q-factor) kan je ook met een 39 binnenblad op het binnenblad een verzet rijden dat mooi aansluit op de verzetten die je op het buitenblad rijdt zonder dat je een rare kettinglijn krijgt.
Dat je 'eerst moet inrijden op de 42-17 en daarna naar de 42-15' is natuurlijk dikke flauwekul, dat geldt misschien voor die fietsmaat maar kan voor jou net weer ff anders zijn. Train gewoon aan de hand van hartslag en schakel een zodanig verzet dat je bij duurtrainingen rond 100-110 rpm zit
En de intensiteit verschilt natuurlijk per soort training...
Ik rij zelf trouwens met een 53-42 met 13-23 cassette, en dan is een 42 binnenblad wel weer prettig. (vind ik iig)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 21 aug 2006 14:25

 
   Hallo!
 Perfect, al deze tips! Zelf lag ik er gisteravond(Zondag 20 Aug.)erg vroeg in  omdat ik er midden in de nacht weer uit moest(03.45), maar ben dan ook  weer vroeg thuis,wel vaak verrot, dat wel. Ja,ga het zeker uitproberen,morgen(vrij) ook als 't regent, maar is het  handig om een trapfrequentie meter te kopen??     Of niet nodig? Het afgelopen week een hartslagmeter gekocht , een Polar FS1. (€ 49,95). Vanavond even monteren en instellen. Waarschijnlijk had ik beter die duurdere versie kunnen kopen, die heeft er  een trapfrequentie meter bij zitten, maar ja, achteraf gepraat.
 mazzel!
 yboli

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 21 aug 2006 14:29

  Vergeet ik weer wat!
  Wat is "Q-faktor" ??  yboli

Plaats reactie