Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

krijg balhoofd niet zonder speling

mardijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2006 23:04

mardijk 18 aug 2006 23:11

Goedendag,
Ik probeer al de hele avond om mijn ahead-balhoofd spelingvrij te krijgen. Zoals in dit forum uitgelegd, heb ik de stuurvoorbouw losgedraaid en probeer ik met de schroef van het kapje het geheel strak te krijgen. alleen hoe hard ik ook drai , er blijft speling tussen de tussenringen...Alsof het kapje helemaal niet de diverse onderdelen samendrukt (wat eenvoudig gezegd toch het principe moet zijn.). Hoe kan dit nou? en hoe los ik dit nu op?
 
dank voor de tips!
 
mario
 
mariostorckrijder

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 18 aug 2006 23:21

niet forceren! Het lijkt erop dat je voorvorkbuis te lang is om ver genoeg de boel aan te kunnen trekken..Als je het kapje eraf haalt moet je dat kunnen zien..

mardijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2006 23:04

mardijk 18 aug 2006 23:42

Ik heb even gekeken en ik zie dat de buis (met het kapje erop waar het schroefdraad in zit)  ongeveer 1 mm. onder de bovenste spacerrng zit. het lijkt inderdaad dat de dop, die het geheel bij elkaar moet drukken, gewoon te weinig ruimte heeft. Ik vind het alleen zo vreemd dat de fiets bij aankoop gewoon wel spelingvrij was. En nu een keer losgemaakt, lukt het niet meer door te weinig ruimte/te lange stuurpen...
 
mariostorckrijder

mardijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2006 23:04

mardijk 19 aug 2006 00:33

even een extra spacertje ertussen gedaan (geleend van mijn mountainbike) en inderdaad, hierdoor verkort je als het ware de voorvorkbuis een beetje en nu krijg ik het balhoofd wel goed afgesteld. Nu dan maar naar de fietsenmaker om de buis iets in te korten...
 
INieder geval bedankt voor de tip, want die klopte dus gewoon!
 
mariostorckrijder

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 19 aug 2006 21:49

Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

trekmadone
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 okt 2005 03:00

trekmadone 19 aug 2006 22:32

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 19 Augustus 2006


Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien


Lees je eigen post nog eens (wellicht twee keer) aandachtig door!
Geen goede tip.
Slechts de lengte van de vorkbuis is van invloed op wel of geen speling. Het komt er in het kort op neer dat de lengte van de vorkbuis een aantal mm korter moet zijn dan de bovenzijde van de stuurpen (of spacer indien men deze bovenop de stuurpen plaatst). Hierdoor verkrijg je een ruimte tussen topcap en bovenkant vorkbuis om balhoofd spelingvrij te maken. Hoe diep de "starnut" in de vorkbuis geslagen zit heeft hierop geen enkele invloed. Uiteraard houdt men in het algemeen een diepte van ca 2 cm aan zodat de bout/schroef genoeg "vlees" heeft.
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 19 aug 2006 23:14

Quoten: Origineel geplaatst door TrekMadone op 19 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 19 Augustus 2006


Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien


Lees je eigen post nog eens (wellicht twee keer) aandachtig door!
Geen goede tip.
Slechts de lengte van de vorkbuis is van invloed op wel of geen speling. Het komt er in het kort op neer dat de lengte van de vorkbuis een aantal mm korter moet zijn dan de bovenzijde van de stuurpen (of spacer indien men deze bovenop de stuurpen plaatst). Hierdoor verkrijg je een ruimte tussen topcap en bovenkant vorkbuis om balhoofd spelingvrij te maken. Hoe diep de "starnut" in de vorkbuis geslagen zit heeft hierop geen enkele invloed. Uiteraard houdt men in het algemeen een diepte van ca 2 cm aan zodat de bout/schroef genoeg "vlees" heeft.


Ben bang dat ik het niet met je eens ben. Ik heb nl ooit eens mijn starnut dusdanig ver naar boven aangetrokken dat ie echt onvoldoende "vlees" bood. Daar gaat dt in mijn geval over.
Ik hield toen ook een stukje (ogenschijnlijk) vorkbuis over dat niet werd afgedekt door vulringen. Het leek er dus op dat mijn vorkbuis gegroeid was tov eerder (toen er geen ruimte over was en de vulringen wel voldoende waren om alles strak en vooral spelingvrij vast te zetten). Uiteraard was er van groei van de vorkbuis geen sprake, wel was er nog een alu binnenring die over de vorkbuis heen gaat, die nu naar boven uitstak. Het naar beneden slaan (nogmaals: zeer voorzichtig) heeft toen wel degelijk geholpen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 aug 2006 16:34

Dat met die starnut is mogelijk (maar gebeurd slechts zelden). In dit geval is de pijp gewoon te lang t.o.v. de stuurnok/bovenste spacer, 5 mm voor afstelling is wel een goede afstand, een extra spacer lost dit probleem inderdaad ook op.

Plaats reactie