Pagina 1 van 1
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 18 aug 2006 23:11
door mardijk
Goedendag,
Ik probeer al de hele avond om mijn ahead-balhoofd spelingvrij te krijgen. Zoals in dit forum uitgelegd, heb ik de stuurvoorbouw losgedraaid en probeer ik met de schroef van het kapje het geheel strak te krijgen. alleen hoe hard ik ook drai , er blijft speling tussen de tussenringen...Alsof het kapje helemaal niet de diverse onderdelen samendrukt (wat eenvoudig gezegd toch het principe moet zijn.). Hoe kan dit nou? en hoe los ik dit nu op?
dank voor de tips!
mario
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 18 aug 2006 23:21
door andre
niet forceren! Het lijkt erop dat je voorvorkbuis te lang is om ver genoeg de boel aan te kunnen trekken..Als je het kapje eraf haalt moet je dat kunnen zien..
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 18 aug 2006 23:42
door mardijk
Ik heb even gekeken en ik zie dat de buis (met het kapje erop waar het schroefdraad in zit) ongeveer 1 mm. onder de bovenste spacerrng zit. het lijkt inderdaad dat de dop, die het geheel bij elkaar moet drukken, gewoon te weinig ruimte heeft. Ik vind het alleen zo vreemd dat de fiets bij aankoop gewoon wel spelingvrij was. En nu een keer losgemaakt, lukt het niet meer door te weinig ruimte/te lange stuurpen...
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 19 aug 2006 00:33
door mardijk
even een extra spacertje ertussen gedaan (geleend van mijn mountainbike) en inderdaad, hierdoor verkort je als het ware de voorvorkbuis een beetje en nu krijg ik het balhoofd wel goed afgesteld. Nu dan maar naar de fietsenmaker om de buis iets in te korten...
INieder geval bedankt voor de tip, want die klopte dus gewoon!
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 19 aug 2006 21:49
door niklas2
Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 19 aug 2006 22:32
door trekmadone
Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 19 Augustus 2006
Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien
Lees je eigen post nog eens (wellicht twee keer) aandachtig door!
Geen goede tip.
Slechts de lengte van de vorkbuis is van invloed op wel of geen speling. Het komt er in het kort op neer dat de lengte van de vorkbuis een aantal mm korter moet zijn dan de bovenzijde van de stuurpen (of spacer indien men deze bovenop de stuurpen plaatst). Hierdoor verkrijg je een ruimte tussen topcap en bovenkant vorkbuis om balhoofd spelingvrij te maken. Hoe diep de "starnut" in de vorkbuis geslagen zit heeft hierop geen enkele invloed. Uiteraard houdt men in het algemeen een diepte van ca 2 cm aan zodat de bout/schroef genoeg "vlees" heeft.
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 19 aug 2006 23:14
door niklas2
Quoten: Origineel geplaatst door TrekMadone op 19 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 19 Augustus 2006
Het kan zijn dat je door de topcap erg hard aan te draaien, de "nut" waar je de topcap in vastdraait, naar boven hebt getrokken (is mij nl ook ooit eens overkomen). Hierdoor kun je de topcap onvoldoende aandraaien.
Check dit even door (heel voorzichtig) de "nut" naar beneden te slaan, bijv door een dikke schroevendraaier op zijn kop (dus met het handvat naar beneden) in de stuurbuis te doen en er voorzichtig een klap op te geven. Bij mij werkte dit goed: hierna had ik wel voldoende ruimte om de topcap goed aan te draaien
Lees je eigen post nog eens (wellicht twee keer) aandachtig door!
Geen goede tip.
Slechts de lengte van de vorkbuis is van invloed op wel of geen speling. Het komt er in het kort op neer dat de lengte van de vorkbuis een aantal mm korter moet zijn dan de bovenzijde van de stuurpen (of spacer indien men deze bovenop de stuurpen plaatst). Hierdoor verkrijg je een ruimte tussen topcap en bovenkant vorkbuis om balhoofd spelingvrij te maken. Hoe diep de "starnut" in de vorkbuis geslagen zit heeft hierop geen enkele invloed. Uiteraard houdt men in het algemeen een diepte van ca 2 cm aan zodat de bout/schroef genoeg "vlees" heeft.
Ben bang dat ik het niet met je eens ben. Ik heb nl ooit eens mijn starnut dusdanig ver naar boven aangetrokken dat ie echt onvoldoende "vlees" bood. Daar gaat dt in mijn geval over.
Ik hield toen ook een stukje (ogenschijnlijk) vorkbuis over dat niet werd afgedekt door vulringen. Het leek er dus op dat mijn vorkbuis gegroeid was tov eerder (toen er geen ruimte over was en de vulringen wel voldoende waren om alles strak en vooral spelingvrij vast te zetten). Uiteraard was er van groei van de vorkbuis geen sprake, wel was er nog een alu binnenring die over de vorkbuis heen gaat, die nu naar boven uitstak. Het naar beneden slaan (nogmaals: zeer voorzichtig) heeft toen wel degelijk geholpen.
krijg balhoofd niet zonder speling
Geplaatst: 20 aug 2006 16:34
door sharkman
Dat met die starnut is mogelijk (maar gebeurd slechts zelden). In dit geval is de pijp gewoon te lang t.o.v. de stuurnok/bovenste spacer, 5 mm voor afstelling is wel een goede afstand, een extra spacer lost dit probleem inderdaad ook op.