UTRECHT - De fietsersbond wil met een nationaal 'Flitsfietspadenplan' files op de autowegen bestrijden. De aanleg van snelle fietsroutes kan filerijders verleiden om de auto te laten staan en de fiets te pakken, denkt de belangenorganisatie.
De bond constateert dat in de top vijftig van files veel korte verbindingen staan, zoals Rotterdam-Delft, Zaandam-Amsterdam en Schiedam-Rotterdam. Flitsfietspaden, die snel, comfortabel en veilig zijn, bieden in die gevallen een goed alternatief. Zeker met moderne fietsen, al dan niet voorzien van een elektrisch motortje, hoeven afstanden van rond tien kilometer geen probleem te zijn, liet de Fietsersbond donderdag weten.
Het flitsfietspadenplan is een van de ideeën die de bond aandraagt voor de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen. De belangenorganisatie wil ook de studenten weer op de fiets krijgen. Na de invoering van de OV-kaart laten die het rijwiel massaal staan en maken ze ook in de stad gebruik van bus, tram en metro.
Een voorstel is om studenten gratis stalling van hun fiets aan te bieden. In ruil moeten ze dan afzien van stedelijk openbaar vervoer.
(bron: nu.nl)
plankgas...
Quoten: Origineel geplaatst door riherm1 op 17 Augustus 2006
De bond constateert dat in de top vijftig van files veel korte verbindingen staan, zoals Rotterdam-Delft, Zaandam-Amsterdam en Schiedam-Rotterdam. Flitsfietspaden, die snel, comfortabel en veilig zijn, bieden in die gevallen een goed alternatief.
(bron: nu.nl)
Erg vreemde redenatie: in de top 50 staan veel korte verbindingen, dus:
dan zal de automobilist die in deze file staat ook wel een korte afstand afleggen ter grootte van het traject waar hij/zij in de file staat.
Lijkt me enigszins bezijden de werkelijkheid; wanneer ikzelf een dergelijke korte afstand af zou moeten leggen, zou ik kiezen voor een 'binnendoor'route en niet vrijwillig in die file gaan staan.
Blijft over dat an sich het idee van flitsfietspaden geen slecht idee is. Echter, voor het autoverkeer hebben we een vergelijkbaar iets: autosnelwegen. In de praktijk blijkt dat je daar door enerzijds snelheidsbeperkingen en anderzijds files nauwelijks echt snel op vooruit kunt. Iets dergelijks kan op flitsfietspaden tijdens de spits ook plaatsvinden.
Wel eens op zondagmiddag op een ietwat smal fietspad gefietst? Nauwelijks doorheen te komen door de drukte. En dus maar beter te mijden wanneer je ontspannen op de racefiets een prettige snelhied wilt trappen.
De bond constateert dat in de top vijftig van files veel korte verbindingen staan, zoals Rotterdam-Delft, Zaandam-Amsterdam en Schiedam-Rotterdam. Flitsfietspaden, die snel, comfortabel en veilig zijn, bieden in die gevallen een goed alternatief.
(bron: nu.nl)
Erg vreemde redenatie: in de top 50 staan veel korte verbindingen, dus:
dan zal de automobilist die in deze file staat ook wel een korte afstand afleggen ter grootte van het traject waar hij/zij in de file staat.
Lijkt me enigszins bezijden de werkelijkheid; wanneer ikzelf een dergelijke korte afstand af zou moeten leggen, zou ik kiezen voor een 'binnendoor'route en niet vrijwillig in die file gaan staan.
Blijft over dat an sich het idee van flitsfietspaden geen slecht idee is. Echter, voor het autoverkeer hebben we een vergelijkbaar iets: autosnelwegen. In de praktijk blijkt dat je daar door enerzijds snelheidsbeperkingen en anderzijds files nauwelijks echt snel op vooruit kunt. Iets dergelijks kan op flitsfietspaden tijdens de spits ook plaatsvinden.
Wel eens op zondagmiddag op een ietwat smal fietspad gefietst? Nauwelijks doorheen te komen door de drukte. En dus maar beter te mijden wanneer je ontspannen op de racefiets een prettige snelhied wilt trappen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Jammer dat de ideëen te apart zijn om serieus te nemen.
Maar die 'snelle fietspaden' voor praktische verbindingen zijn an sich geen verkeerd idee denk ik. Alleen hoe moet je die realiseren?
Fietspaden breder maken lokt het naast-elkaar rijden uit en dat is niet bepaald praktisch. Fietspaden splitsen zodat je het tegenliggend verkeer op een ander pad heb, zorgt ook voor teveel naast-elkaar rijden door plezierfietsers. Aparte paden voor de snelle fietsers? Wanneer ben je een snelle fietser?
Maar die 'snelle fietspaden' voor praktische verbindingen zijn an sich geen verkeerd idee denk ik. Alleen hoe moet je die realiseren?
Fietspaden breder maken lokt het naast-elkaar rijden uit en dat is niet bepaald praktisch. Fietspaden splitsen zodat je het tegenliggend verkeer op een ander pad heb, zorgt ook voor teveel naast-elkaar rijden door plezierfietsers. Aparte paden voor de snelle fietsers? Wanneer ben je een snelle fietser?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zag er wel iets in. Probeer maar eens snel en prettig vanuit Delft naar bijv. Den Haag of Rotterdam centrum te rijden. Gaat een tijdje goed, maar daarna krijg je fietspaden met losliggende stoeptegels, stoplichten, etc. Delft-s'Gravenzande (wel goed aanfietsbaar) rij ik op de fiets (18km) net zo snel als met de auto.....
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door riherm1 op 17 Augustus 2006
De belangenorganisatie wil ook de studenten weer op de fiets krijgen. Na de invoering van de OV-kaart laten die het rijwiel massaal staan en maken ze ook in de stad gebruik van bus, tram en metro.
Een voorstel is om studenten gratis stalling van hun fiets aan te bieden. In ruil moeten ze dan afzien van stedelijk openbaar vervoer.
(bron: nu.nl)
Nou, mooi niet alle studenten dus. In de stad doe ik juist alles op de fiets en probeer uit alle macht het OV te mijden!Ik vind het onmogelijk om in de stad geen fiets te hebben.
De belangenorganisatie wil ook de studenten weer op de fiets krijgen. Na de invoering van de OV-kaart laten die het rijwiel massaal staan en maken ze ook in de stad gebruik van bus, tram en metro.
Een voorstel is om studenten gratis stalling van hun fiets aan te bieden. In ruil moeten ze dan afzien van stedelijk openbaar vervoer.
(bron: nu.nl)
Nou, mooi niet alle studenten dus. In de stad doe ik juist alles op de fiets en probeer uit alle macht het OV te mijden!Ik vind het onmogelijk om in de stad geen fiets te hebben.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox