tijdelijk alternatief voor Ultegra 53/39
Ik rijd met Ultegra 10S (53/39*12/25). Perfect voor de Vlaamse wegen en de Ardense bulten. Eén à twee keer per jaar trek ik echter naar Frankrijk voor een fietsvakantie of een cyclo. De standaardcombinatie is me dan te zwaar. Een triple is geen optie, de 30 zou nauwelijks gebruikt worden. Maar wat zijn de beste, tijdelijke alternatieven? Wat is betaalbaar en compatibel met mijn Ultegra?
Ik overweeg achteraan de cassette 12/27, dat geeft een 24 en een 27 ipv een 23 en een 25. Zijn er andere cassettes mogelijk?
Een tijdelijke compact vind ik ook een te overwegen optie. Zijn er compact crankstellen die goedkoper zijn dan dat van Shimano waarvoor het braquet niet moet veranderd worden? Miche?
Of kan ik mijn 39 vervangen door een 36?
Ik overweeg achteraan de cassette 12/27, dat geeft een 24 en een 27 ipv een 23 en een 25. Zijn er andere cassettes mogelijk?
Een tijdelijke compact vind ik ook een te overwegen optie. Zijn er compact crankstellen die goedkoper zijn dan dat van Shimano waarvoor het braquet niet moet veranderd worden? Miche?
Of kan ik mijn 39 vervangen door een 36?
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij compact moet je in ieder geval je voorderailleur weer opnieuw afstellen. 36 voor past niet op je "gewone" ultegra. ventueel 38 wel maar die moet je dan van een andere fabrikant als shimano halen want die levert ze niet. Een 12/27 lijkt me de goedkoopste en simpelste oplossing. Als je daar overal mee boven komt tenminste.
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 20 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 20 Augustus 2006
Bij compact moet je in ieder geval je voorderailleur weer opnieuw afstellen.
Kan, hoeft niet altijd.
Neem aan dat je op je compact een kleiner blad voor hebt. Waarom anders een compact ? Als je dan weet dat een voorderailleur vlak boven de tandwielen moet zitten voor de juiste werking lijkt afstellen me toch wel gewenst.
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 20 Augustus 2006
Bij compact moet je in ieder geval je voorderailleur weer opnieuw afstellen.
Kan, hoeft niet altijd.
Neem aan dat je op je compact een kleiner blad voor hebt. Waarom anders een compact ? Als je dan weet dat een voorderailleur vlak boven de tandwielen moet zitten voor de juiste werking lijkt afstellen me toch wel gewenst.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Augustus 2006
En als ie het nu ook gewoon goed doet als je hem laat zitten?
Zoals bij mij het geval is. Dan hoef je hem inderdaad niet af te stellen(normaal 53, op de compact zit een 50).
Ik zou eerst even proberen te schakelen voordat je (misschien voor niets) gaat verstellen.
En als ie het nu ook gewoon goed doet als je hem laat zitten?
Zoals bij mij het geval is. Dan hoef je hem inderdaad niet af te stellen(normaal 53, op de compact zit een 50).
Ik zou eerst even proberen te schakelen voordat je (misschien voor niets) gaat verstellen.
Welke compacts passen op ultegra trapas? Gossamer naar ik vernam. Nog meer?
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 20 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Augustus 2006
En als ie het nu ook gewoon goed doet als je hem laat zitten?
Zoals bij mij het geval is. Dan hoef je hem inderdaad niet af te stellen(normaal 53, op de compact zit een 50).
Ik zou eerst even proberen te schakelen voordat je (misschien voor niets) gaat verstellen.
Ben een groot voorstander van de praktische insteek. Als ie het doet is het goed. Zal theoretisch wel minder schakelen omdat het niet is zoals het eigenlijk hoort. Maar als je er in de praktijk niets van merkt is het prima natuurlijk. Ik baseerde mijn verhaal op mijn praktijkervaring waarbij een 52 werd ingeruild voor een 53. Dat ging niet goed zonder bijstellen omdat de derailleur mijn voorblad raakte. Ik denk dat het bij de overgang naar een kleiner blad sneller goed gaat.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Augustus 2006
En als ie het nu ook gewoon goed doet als je hem laat zitten?
Zoals bij mij het geval is. Dan hoef je hem inderdaad niet af te stellen(normaal 53, op de compact zit een 50).
Ik zou eerst even proberen te schakelen voordat je (misschien voor niets) gaat verstellen.
Ben een groot voorstander van de praktische insteek. Als ie het doet is het goed. Zal theoretisch wel minder schakelen omdat het niet is zoals het eigenlijk hoort. Maar als je er in de praktijk niets van merkt is het prima natuurlijk. Ik baseerde mijn verhaal op mijn praktijkervaring waarbij een 52 werd ingeruild voor een 53. Dat ging niet goed zonder bijstellen omdat de derailleur mijn voorblad raakte. Ik denk dat het bij de overgang naar een kleiner blad sneller goed gaat.
Nu in de roseversand-catalogus: de nieuwe FC-R600 Shimanocompact voor slechts 78€. De FC-R700 kost op de meeste plaatsen meer dan het dubbele. Wat is het verschil tussen beiden?
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Veruit de goedkoopste en simpelste optie:
Gebruik gewoon je huidige crankstel en 12-25 cassette maar zet een '28' achter je cassette en haal de '13' of '14' er tussenuit
Losse kransjes voor 10S heb je b.v. van Miche.
Gebruik gewoon je huidige crankstel en 12-25 cassette maar zet een '28' achter je cassette en haal de '13' of '14' er tussenuit
Losse kransjes voor 10S heb je b.v. van Miche.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Inderdaad. Je hebt van Miche zelfs kransjes van 29. De meeste fietsenmakers verkopen zo'n kransje voor een euro of 10.
Zo zie je maar weer: er zijn echt talloze configuraties mogelijk, ook zonder triple.
Zo zie je maar weer: er zijn echt talloze configuraties mogelijk, ook zonder triple.