Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

nieuwe ketting smeren?

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 15 aug 2006 17:58

Is het nodig om een nieuwe ketting (gemonteerd op mijn nieuwe fiets) te smeren, of is deze vanaf de fabriek al gesmeerd? Ik vind hem namelijk niet zo lekker lopen.

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 15 aug 2006 18:53

ik zou 'm maar smeren, kan natuurlijk nooit kwaad.
heb hier ook wel eens gelezen dat kettingen vanuit de fabriek vooral gesmeerd worden om mooi te blinken en niet te oxideren. En NIET om lekker te fietsen.

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 15 aug 2006 23:10

Als ik een nieuwe ketting op mn fiets leg leg ik die eerst even in de Finishline ontvetter om die troep die ze er in de fabriek op doen af te halen. Als ie dan mooi zuiver is gaat ie de fiets en wordt ie met ProLink-olie gesmeerd
Science of Performance!

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 15 aug 2006 23:48

Als je een goede FM hebt zou de ketting met het juistje smeermiddel gesmeerd moeten zijn. Maar bij twijfel zou ik ook voor de optie volledig ontvetten en opnieuw invetten gaan.
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 30 aug 2006 11:27

Een nieuwe ketting zit toch af fabriek perfect in het vet? Die kun je er volgens mij zo omleggen en fietsen maar.
 
Gisteren nieuwe Dura Ace ketting omgelegd en die loopt echt perfect hoor. Zonder extra smering.
 
Is er iemand die hier meer over kan vertellen (Sharkman? TS?)
 
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2006 13:07

Dat vet wat ze erin de fabriek om doen is om te voorkomen dat je ketting in de magazijnen bij de groothandels en de winkels gaat liggen oxideren (roesten). Het zit er meestal vreselijk dik op en trekt veel vuil aan.
Het beste haal je op z'n minst met een doek zoveel mogelijk van die rotzooi eraf en dan gewoon eventje met een echt smeermiddel de ketting smeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 30 aug 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Augustus 2006


Het beste haal je op z'n minst met een doek zoveel mogelijk van die rotzooi eraf en dan gewoon eventje met een echt smeermiddel de ketting smeren.

Dank je. Heb ik inmiddels gedaan, en inderdaad merkbare verbetering.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 aug 2006 01:26

Nog even over het volledig ontvetten van de ketting. In het Duitse blad tour stond eens een verhaal waarbij dit sterk werd afgeraden. de ontvetter is veel te agressief voor het vet in de lagers. Als er restjes achterblijven heb je hier nog lang last van omdat het ook het nieuwe vet aantast. Dan indien gewenst beter gewoon een doek gebruiken.
Als de ketting niet lekker loopt kan een beetje bijsmeren natuurlijk prima helpen. Dat zal je toch regelmatig moeten doen om een soepel lopende ketting te houden.

michiel05
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 apr 2005 00:48

michiel05 02 sep 2006 16:50

Zelf heb ik laatst een 105 ketting uit de verpakking op mn fiets gelegd, en een havle dag na een ritje door de regen, stond de roest op de ketting. Daarna onmiddellijk mn ketting ontvet en zelf gesmeerd; een stuk beter. 
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!! 

bruud
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jan 2006 10:10

bruud 02 sep 2006 17:28

Ketting wordt vanuit de fabriek voorzien van conserveringsolie. Dus verwijderen die zooi en smeren!

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 03 sep 2006 00:53

Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006


Zelf heb ik laatst een 105 ketting uit de verpakking op mn fiets gelegd, en een havle dag na een ritje door de regen, stond de roest op de ketting. Daarna onmiddellijk mn ketting ontvet en zelf gesmeerd; een stuk beter. 
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!! 


Als je biologische ontvetter gebruikt, moet je dus je ketting inspuiten. En daarna met warm water afspoelen, voor de zekerheid kan je hem dan met een haarfohn droogblazen. En dan met een goed smeermiddeltje insmeren en goed indraaien.
 

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 03 sep 2006 12:15

Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006


Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!! 

Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?

Plaats reactie