nieuwe ketting smeren?
-
- Forum-lid
Als ik een nieuwe ketting op mn fiets leg leg ik die eerst even in de Finishline ontvetter om die troep die ze er in de fabriek op doen af te halen. Als ie dan mooi zuiver is gaat ie de fiets en wordt ie met ProLink-olie gesmeerd
Science of Performance!
Als je een goede FM hebt zou de ketting met het juistje smeermiddel gesmeerd moeten zijn. Maar bij twijfel zou ik ook voor de optie volledig ontvetten en opnieuw invetten gaan.
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Een nieuwe ketting zit toch af fabriek perfect in het vet? Die kun je er volgens mij zo omleggen en fietsen maar.
Gisteren nieuwe Dura Ace ketting omgelegd en die loopt echt perfect hoor. Zonder extra smering.
Is er iemand die hier meer over kan vertellen (Sharkman? TS?)
Gisteren nieuwe Dura Ace ketting omgelegd en die loopt echt perfect hoor. Zonder extra smering.
Is er iemand die hier meer over kan vertellen (Sharkman? TS?)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat vet wat ze erin de fabriek om doen is om te voorkomen dat je ketting in de magazijnen bij de groothandels en de winkels gaat liggen oxideren (roesten). Het zit er meestal vreselijk dik op en trekt veel vuil aan.
Het beste haal je op z'n minst met een doek zoveel mogelijk van die rotzooi eraf en dan gewoon eventje met een echt smeermiddel de ketting smeren.
Het beste haal je op z'n minst met een doek zoveel mogelijk van die rotzooi eraf en dan gewoon eventje met een echt smeermiddel de ketting smeren.
-
- Forum-lid
Nog even over het volledig ontvetten van de ketting. In het Duitse blad tour stond eens een verhaal waarbij dit sterk werd afgeraden. de ontvetter is veel te agressief voor het vet in de lagers. Als er restjes achterblijven heb je hier nog lang last van omdat het ook het nieuwe vet aantast. Dan indien gewenst beter gewoon een doek gebruiken.
Als de ketting niet lekker loopt kan een beetje bijsmeren natuurlijk prima helpen. Dat zal je toch regelmatig moeten doen om een soepel lopende ketting te houden.
Als de ketting niet lekker loopt kan een beetje bijsmeren natuurlijk prima helpen. Dat zal je toch regelmatig moeten doen om een soepel lopende ketting te houden.
Zelf heb ik laatst een 105 ketting uit de verpakking op mn fiets gelegd, en een havle dag na een ritje door de regen, stond de roest op de ketting. Daarna onmiddellijk mn ketting ontvet en zelf gesmeerd; een stuk beter.
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
Had trouwens Cyclon biologisch afbreekbare ontvetter gebruikt (bij gebrek aan beter) maar dat spul verdampt niet en blijft dus (ook na 1e smering) in de schakels achter waardoor meerdere malen smeren nodig bleek; een afrader!!
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Zelf heb ik laatst een 105 ketting uit de verpakking op mn fiets gelegd, en een havle dag na een ritje door de regen, stond de roest op de ketting. Daarna onmiddellijk mn ketting ontvet en zelf gesmeerd; een stuk beter.
Als je biologische ontvetter gebruikt, moet je dus je ketting inspuiten. En daarna met warm water afspoelen, voor de zekerheid kan je hem dan met een haarfohn droogblazen. En dan met een goed smeermiddeltje insmeren en goed indraaien.
Als je biologische ontvetter gebruikt, moet je dus je ketting inspuiten. En daarna met warm water afspoelen, voor de zekerheid kan je hem dan met een haarfohn droogblazen. En dan met een goed smeermiddeltje insmeren en goed indraaien.
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Michiel05 op 02 September 2006
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?
Ik gebruik ook vaak Cyclon Bio-net. Welke zou jij me dan adviseren?