Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

speedplay - kanteling in voet

jeek
Forum-lid

jeek 14 aug 2006 15:00

Ik rij sinds een paar maand met speedplay zero's en ervaar in mijn linker voet een kantelende beweging. Horizontale speling is ok en prima instelbaar maar ik kan mijn voet ook ietwat verticaal kantelen.
Het lijkt erop alsof dat bij mijn rechtervoet ook mogelijk is maar daar heb ik er geen last van.

Komt iemand dit bekend voor?
Experiment with your bike to get the best biking experience!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 aug 2006 16:45

Ja.
Naar mijn mening is de as van Speedplay pedalen gewoon te lang, waardoor het plaatje te ver naar buiten onder je voet staat waardoor je gaat proneren.

SPD-R pedalen hadden dit ook heel sterk (met name problematisch als het plaatje een beetje begon te slijten)

Wat mij betreft gewoon een ontwerpfout.
De assen van mijn SPD-SL's hadden van mij ook wel een paar mm korter gemogen trouwens.

Op speciale bestelling levert Speedplay trouwens kortere assen, zodat je het plaatje meer naar binnen onder je schoen kan zetten.
Bijkomend voordeel is dat de constructie lichter en stijver wordt en je meer 'cornering clearance' hebt
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

6:13freak
Forum-lid

6:13freak 16 aug 2006 15:59

Ik heb, na jarenlang probleemloos gebruik van no name pedalen nu hetzelfde gevoel bij (alleen) mijn rechtervoet bij mijn Look Keo's. De as is hiervan idd een stuk langer dan de van mijn oude pedalen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2006 16:26

Ja, maf dat fabrikanten dat doen.
Als je b.v. kijkt naar de bevestiging van het ijzer onder een schaatsschoen zie je dat het ijzer qua L-R positie zo'n beetje tussen je grote teen en 'wijs'teen in zit.
Daar zit dus het centre of pressure.
Ik zie weinig reden om aan te nemen dat dit voor fietsen anders zou zijn, maar toch zit bij veel pedalen het plaatje veel verder naar buiten tov de voet. Bij SPD-R zit zelfs het gehele plaatje buiten dat centre of pressure!

Ik heb trouwens wel eens foto's gezien van Egg Beaters waarvan de as gewoon een stukje afgedraaid was om dichter bij de crank te zitten. Bij mijn PD-6610's zou ook wel ruimte zijn om er wat af te draaien.
Iemand hier die toevallig een draaibank heeft staan?

Et voila: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=78008

jeek
Forum-lid

jeek 16 aug 2006 17:06

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 Augustus 2006
tussen je grote teen en 'wijs'teen in zit.Daar zit dus het centre of pressure.Ik zie weinig reden om aan te nemen dat dit voor fietsen anders zou zijn, maar toch zit bij veel pedalen het plaatje veel verder naar buiten tov de voet.

Ik begrijp het nog niet, moet dan niet het plaatje verder naar de binnenkant van de schoen ipv de as korter..?

Anyway, ik zal vanavond eens kijken wat de ruimte is voor het schuiven met de plaatjes onder de schoen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2006 17:15

Om het kantelen van je voet te voorkomen moet je schoenplaatje meer naar binnen tov je schoen.
En om te zorgen dat je dan niet heel ver van je cranks af zit met je voeten zou de as eigenlijk ook korter moeten.

sharkman
Forum-lid

sharkman 16 aug 2006 23:29

Vraag me af hoe jullie de platen van de speedplays af hebben gesteld, beschadig nu de zijkant van mijn cranks al (met het plaatje helemaal aan de binnenkant van de zool) en zou ze niet nog dichter bij de cranks willen hebben. Ik denk dat er een probleem in de combinatie crank-pedaal zit. Bij campa-speedplay is de q faktor zeer laag en heb ik nog nooit over problemen gehoord. Bij FSA en THM heb ik incidenteel wel over klachten gehoord.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2006 23:34

Mss verschil t per merk schoenen?

jeek
Forum-lid

jeek 16 aug 2006 23:50

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 16 Augustus 2006

Vraag me af hoe jullie de platen van de speedplays af hebben gesteld, beschadig nu de zijkant van mijn cranks al (met het plaatje helemaal aan de binnenkant van de zool) en zou ze niet nog dichter bij de cranks willen hebben. Ik denk dat er een probleem in de combinatie crank-pedaal zit. Bij campa-speedplay is de q faktor zeer laag en heb ik nog nooit over problemen gehoord. Bij FSA en THM heb ik incidenteel wel over klachten gehoord.

Sidi iron met FSA carbon pro elite isis met speedplay zero titanium
Plaatje van linkervoet kon inderdaad nog dichter naar crank. Na zaterdag (de Reichswaldtocht van WV Ede) weet ik meer hoe dat bevalt qua pronatie danwel crank beschadeging.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2006 23:55

Quoten: Origineel geplaatst door JeeK op 16 Augustus 2006

Plaatje van linkervoet kon inderdaad nog dichter naar crank. Na zaterdag (de Reichswaldtocht van WV Ede) weet ik meer hoe dat bevalt qua pronatie danwel crank beschadeging.

Ho stop wacht! Nou zitten we ff langs elkaar heen te praten geloof ik
TOV de crank kan je het plaatje helemaal niet zijwaarts verstellen natuurlijk. Heb je t plaatje tov je schoen naar buiten (dus schoen dichter bij crank) of naar binnen (schoen verder van crank) gezet?

jeek
Forum-lid

jeek 21 aug 2006 13:35

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 Augustus 2006
]TOV de crank kan je het plaatje helemaal niet zijwaarts verstellen natuurlijk. Heb je t plaatje tov je schoen naar buiten (dus schoen dichter bij crank) of naar binnen (schoen verder van crank) gezet?

Je hebt natuurlijk gelijk!
Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met de schoen heel dicht bij de crank, kanteling was weg! Maar schoen kwam toch af en toe tegen de crank aan en heb de schoen weer ietwat verder van de crank af gezet. Kanteling bleef weg, deze positie gaf ook prima gevoel qua kracht overbrenging.

Overigens - off topic - prachtige tocht die Reichswaldtocht van wv Ede!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 aug 2006 14:33

Heb je mij nog gezien? Ik reed in forumkleding met 2 andere die in WvEde kleren reden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie