MTB project K - adviezen & suggesties ?
Beste mtb-fanaten,
Zoals jullie weten ben ik nogal een wegfreak en tune daar graag m'n fietsjes. Op het mountainbike-vlak ben ik ietsje minder thuis, maar ik heb nu toch besloten een degelijke high end en competitie-waardige mountainbike samen te stellen... en wie weet ben ik binnenkort even gedreven met mtb'en bezig als met het weggebeuren.
Vooralsnog is m'n kennis van mtb world heel bescheiden, dus alle adviezen en suggesties zijn welkom!!
Een soortgelijke topic loopt op het internationale weight weenies forum: http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... hp?t=19839
Concreet. Wat is zeker:
- het frame: een full carbon monocoque hartail mtb frame - sponsoring- remmen -> het worden sowieso schijfremmen (heb ik echter nog geen ervaring mee)- banden: vrije keuze uit het gamma van Schwalbe (ook Michelin kan) - sponsoring- zadel: een AX-Lightness Apollo van 69gr, bestemd voor mtb gebruik (tot 85kg; zelf weeg ik 60kg)
Waarvoor heb ik jullie raad nodig:
- versnellingsgroep: even heb ik gedacht om hem af te monteren met Campagnolo materiaal, maar daarvan ga ik nu afzien. Zou ik voor een full XTR gaan? Dan wel de nieuwe XTR. Of toch SRAM onderdelen gebruiken? Het schakelsysteem van de XTR (remmetjes omlaag duwen en zo) vind ik wel tof, dus dat zou ik best wel willen. Als jullie het mij willen afraden, plze zeg waarom... Hou ook rekening met gewicht.
- wielen: ik heb 2 wielensets nodig, waarvan er eentje vaststaat, enkel in schijfrem verkrijgbaar (sponsoring). Daarnaast heb ik een ander setje nodig. Hou rekening met stevigheid, gewicht en kostprijs.
- voorvork: momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een SID World Cup. Dit zou met mijn gewicht en schijfremmen geen probleem mogen opleveren. Toch redenen om ook Fox of Pace te overwegen? Andere?Ik zag bij Salden die SID WC's aan 549€ in de aanbieding staan. Is dat een goede prijs? Of zijn het overjarige modellen?
- stuur, stuurpen, zadelpen: er zit een zadelpen bij het frame. Voor stuur en stuurpen denk ik aan een lichte combinatie van Syntace. Andere suggesties? Wat met bar ends? Zijn deze een noodzaak? Wat zijn jullie bevindingen?
- pedalen: de XTR, Eggbeaters, Time, Crank Bros Ti... ??
Zo, laat jullie ideeën maar de vrije loop. Alle suggesties zijn meer dan welkom. Laat niet na ook plaatjes of links naar websites/artikels te gebruiken: hoe meer leesvoer hoe beter.
Als jullie ook mooie aanbiedingen voor materiaal hebben of weten, en dit niet op het forum wensen te gooien, mag je 't mij steeds mailen op pieter_deneve@yahoo.com
Ik hoop dit project afgerond te hebben, ten laatste eind oktober. Maar als het vroeger kan, des te beter!
Thx!
Pieter
Zoals jullie weten ben ik nogal een wegfreak en tune daar graag m'n fietsjes. Op het mountainbike-vlak ben ik ietsje minder thuis, maar ik heb nu toch besloten een degelijke high end en competitie-waardige mountainbike samen te stellen... en wie weet ben ik binnenkort even gedreven met mtb'en bezig als met het weggebeuren.
Vooralsnog is m'n kennis van mtb world heel bescheiden, dus alle adviezen en suggesties zijn welkom!!
Een soortgelijke topic loopt op het internationale weight weenies forum: http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... hp?t=19839
Concreet. Wat is zeker:
- het frame: een full carbon monocoque hartail mtb frame - sponsoring- remmen -> het worden sowieso schijfremmen (heb ik echter nog geen ervaring mee)- banden: vrije keuze uit het gamma van Schwalbe (ook Michelin kan) - sponsoring- zadel: een AX-Lightness Apollo van 69gr, bestemd voor mtb gebruik (tot 85kg; zelf weeg ik 60kg)
Waarvoor heb ik jullie raad nodig:
- versnellingsgroep: even heb ik gedacht om hem af te monteren met Campagnolo materiaal, maar daarvan ga ik nu afzien. Zou ik voor een full XTR gaan? Dan wel de nieuwe XTR. Of toch SRAM onderdelen gebruiken? Het schakelsysteem van de XTR (remmetjes omlaag duwen en zo) vind ik wel tof, dus dat zou ik best wel willen. Als jullie het mij willen afraden, plze zeg waarom... Hou ook rekening met gewicht.
- wielen: ik heb 2 wielensets nodig, waarvan er eentje vaststaat, enkel in schijfrem verkrijgbaar (sponsoring). Daarnaast heb ik een ander setje nodig. Hou rekening met stevigheid, gewicht en kostprijs.
- voorvork: momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een SID World Cup. Dit zou met mijn gewicht en schijfremmen geen probleem mogen opleveren. Toch redenen om ook Fox of Pace te overwegen? Andere?Ik zag bij Salden die SID WC's aan 549€ in de aanbieding staan. Is dat een goede prijs? Of zijn het overjarige modellen?
- stuur, stuurpen, zadelpen: er zit een zadelpen bij het frame. Voor stuur en stuurpen denk ik aan een lichte combinatie van Syntace. Andere suggesties? Wat met bar ends? Zijn deze een noodzaak? Wat zijn jullie bevindingen?
- pedalen: de XTR, Eggbeaters, Time, Crank Bros Ti... ??
Zo, laat jullie ideeën maar de vrije loop. Alle suggesties zijn meer dan welkom. Laat niet na ook plaatjes of links naar websites/artikels te gebruiken: hoe meer leesvoer hoe beter.
Als jullie ook mooie aanbiedingen voor materiaal hebben of weten, en dit niet op het forum wensen te gooien, mag je 't mij steeds mailen op pieter_deneve@yahoo.com
Ik hoop dit project afgerond te hebben, ten laatste eind oktober. Maar als het vroeger kan, des te beter!
Thx!
Pieter
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ik zag je bericht ook al op WW, maar zo is het wat makkelijker om je wat op weg te helpen...
Ik begin bij het zadel: een bekend probleem bij carbon zadels op de MTB is dat de zijkanten afbreken, het gebeurt namelijk erg vaak dat je hier hard tegenaan stoot met je benen. Ik zou liever voor een ander redelijk licht maar gewoon stevig zadel, zoals een SLR of Aspide FX gaan. Zorgt ook nog voor wat meer comfort want MTB (zeker een wedstrijd) kan vrij ruig zijn, zo'n hard zadel is dan echt niet relaxed.
Versnellingsgroep: XTR 2007 is gewoon erg goed, net als SRAM. Ze doen weinig voor elkaar onder. Het Dual Control principe moet je van houden, de een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Kwestie van proberen, je kunt altijd nog losse RapidFire's en losse remhendels monteren. Het enige nadeel van DC (Dual Control) is dat je aan Shimano remmen vast zit.
Wielen: Ik zou gewoon gaan voor een goede handgespaakte wielset, bijvoorbeeld Stans XTR Olympic velgen, CX-Ray spaken en King/DT-swiss 240's naven. Je zou ook de nieuwe Crossmax SLR kunnen overwegen, erg gave wielen om te zien en prima bruikbaar met jouw gewicht (maar nooit zo licht als eerder genoemde set).
Voorvork: SID is leuk, maar het is gewoon een verouderde vork. Maar het feit is wel dat het een lekker lichte vork is, en van het gebrek aan stijfheid zul jij weinig merken. De starre Pace RC32 is misschien ook nog wel iets om te overwegen, zeker als je een lichte fiets wilt bouwen.
Stuur, stuurpen, zadelpen: Ga ook hier voor een degelijke combinatie, niet te licht. Syntace is gewoon super, maar ook Easton of Ritchey is goed. Een carbonnen stuur is misschien iets om te overwegen, zeker i.c.m. een starre voorvork zou ik het aanraden, voor net dat extra beetje comfort. Bar-ends is erg persoonlijk, ik kan niet zonder rijden, maar het is een kwestie van proberen. Let wel op met je stuur, niet op alle carbonnen sturen mogen bar-ends (bijv Easton EC90).
Pedalen: Mijn voorkeur gaat uit naar de Eggbeaters (SL), omdat ze lekker licht zijn en altijd en overal inklikken. Een andere te overwegen optie is Xpedo, ongeveer even zwaar als Eggbeaters, maar dan compatible met Shimano SPD plaatjes.
Remmen: Je had ze niet opgenomen in je lijstje, maar het is natuurlijk wel een superbelangrijk. Ik zou zelf gaan voor Hope mono Mini, of Avid Juicy 7 carbon. Beide remmen erg goed, zijn heerlijk doseerbaar en zien er ook nog geweldig uit (en zijn vrij licht). Alleen Magura Marta's zijn lichter, maar die remmen zijn niet helemaal uitgesloten van problemen. De eerste klachten over Hope of Avid moet ik nog tegenkomen. Standaard is een 160mm remschijf, maar 180/185 mm is iets om te overwegen voor extra remkracht en vooral extra doseerbaarheid. Waarschijnlijk niet echt nodig bij jouw gewicht.
Bottomline: een lichte MTB is erg gaaf en is ook absoluut haalbaar, maar neem niet alle comfort en stevigheid weg want MTB kent niet alleen maar mooi vlakke paadjes (huge understatement)... Dat zadel, daar ga je sowieso op terugkomen.
Ik begin bij het zadel: een bekend probleem bij carbon zadels op de MTB is dat de zijkanten afbreken, het gebeurt namelijk erg vaak dat je hier hard tegenaan stoot met je benen. Ik zou liever voor een ander redelijk licht maar gewoon stevig zadel, zoals een SLR of Aspide FX gaan. Zorgt ook nog voor wat meer comfort want MTB (zeker een wedstrijd) kan vrij ruig zijn, zo'n hard zadel is dan echt niet relaxed.
Versnellingsgroep: XTR 2007 is gewoon erg goed, net als SRAM. Ze doen weinig voor elkaar onder. Het Dual Control principe moet je van houden, de een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Kwestie van proberen, je kunt altijd nog losse RapidFire's en losse remhendels monteren. Het enige nadeel van DC (Dual Control) is dat je aan Shimano remmen vast zit.
Wielen: Ik zou gewoon gaan voor een goede handgespaakte wielset, bijvoorbeeld Stans XTR Olympic velgen, CX-Ray spaken en King/DT-swiss 240's naven. Je zou ook de nieuwe Crossmax SLR kunnen overwegen, erg gave wielen om te zien en prima bruikbaar met jouw gewicht (maar nooit zo licht als eerder genoemde set).
Voorvork: SID is leuk, maar het is gewoon een verouderde vork. Maar het feit is wel dat het een lekker lichte vork is, en van het gebrek aan stijfheid zul jij weinig merken. De starre Pace RC32 is misschien ook nog wel iets om te overwegen, zeker als je een lichte fiets wilt bouwen.
Stuur, stuurpen, zadelpen: Ga ook hier voor een degelijke combinatie, niet te licht. Syntace is gewoon super, maar ook Easton of Ritchey is goed. Een carbonnen stuur is misschien iets om te overwegen, zeker i.c.m. een starre voorvork zou ik het aanraden, voor net dat extra beetje comfort. Bar-ends is erg persoonlijk, ik kan niet zonder rijden, maar het is een kwestie van proberen. Let wel op met je stuur, niet op alle carbonnen sturen mogen bar-ends (bijv Easton EC90).
Pedalen: Mijn voorkeur gaat uit naar de Eggbeaters (SL), omdat ze lekker licht zijn en altijd en overal inklikken. Een andere te overwegen optie is Xpedo, ongeveer even zwaar als Eggbeaters, maar dan compatible met Shimano SPD plaatjes.
Remmen: Je had ze niet opgenomen in je lijstje, maar het is natuurlijk wel een superbelangrijk. Ik zou zelf gaan voor Hope mono Mini, of Avid Juicy 7 carbon. Beide remmen erg goed, zijn heerlijk doseerbaar en zien er ook nog geweldig uit (en zijn vrij licht). Alleen Magura Marta's zijn lichter, maar die remmen zijn niet helemaal uitgesloten van problemen. De eerste klachten over Hope of Avid moet ik nog tegenkomen. Standaard is een 160mm remschijf, maar 180/185 mm is iets om te overwegen voor extra remkracht en vooral extra doseerbaarheid. Waarschijnlijk niet echt nodig bij jouw gewicht.
Bottomline: een lichte MTB is erg gaaf en is ook absoluut haalbaar, maar neem niet alle comfort en stevigheid weg want MTB kent niet alleen maar mooi vlakke paadjes (huge understatement)... Dat zadel, daar ga je sowieso op terugkomen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Thijsje!
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Ik begin bij het zadel: een bekend probleem bij carbon zadels op de MTB is dat de zijkanten afbreken, het gebeurt namelijk erg vaak dat je hier hard tegenaan stoot met je benen. Ik zou liever voor een ander redelijk licht maar gewoon stevig zadel, zoals een SLR of Aspide FX gaan. Zorgt ook nog voor wat meer comfort want MTB (zeker een wedstrijd) kan vrij ruig zijn, zo'n hard zadel is dan echt niet relaxed.
Ik heb het zadel voornamelijk gekocht omdat ik er een mooie deal mee kon doen (de verkoper had er amper km's op gedaan en maakte een scherpe prijs), en ik 100 tevreden ben van deze Apollo op mijn wegfiets. Maar ik zal aandachtig zijn op de mtb of ie me daar ook ligt. Zoniet kijk ik uit naar iets anders, bv. de San Marco Rever (hebben we nog een pakje van liggen op 't werk):
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... arco_rever
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Versnellingsgroep: XTR 2007 is gewoon erg goed, net als SRAM. Ze doen weinig voor elkaar onder. Het Dual Control principe moet je van houden, de een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Kwestie van proberen, je kunt altijd nog losse RapidFire's en losse remhendels monteren. Het enige nadeel van DC (Dual Control) is dat je aan Shimano remmen vast zit.
Aha, als het puur een kwestie van persoonlijke voorkeuren is, dan kan ik vrij kiezen. Wat met de gewichten?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Wielen: Ik zou gewoon gaan voor een goede handgespaakte wielset, bijvoorbeeld Stans XTR Olympic velgen, CX-Ray spaken en King/DT-swiss 240's naven. Je zou ook de nieuwe Crossmax SLR kunnen overwegen, erg gave wielen om te zien en prima bruikbaar met jouw gewicht (maar nooit zo licht als eerder genoemde set).
Klinkt goed. Een wielensetje met Chris King naven zou ik best wel zien zitten, als het niet té duur wordt. Zijn Hope naven een goedkopere en even kwalitatieve oplossing?DT Swiss 240 is ook lekker handig: daarvoor heb ik alle benodigdheden om ze te servicen (extra bodies, snelspanners, lagers..). ventueel ooit keramisch upgraden?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Voorvork: SID is leuk, maar het is gewoon een verouderde vork. Maar het feit is wel dat het een lekker lichte vork is, en van het gebrek aan stijfheid zul jij weinig merken. De starre Pace RC32 is misschien ook nog wel iets om te overwegen, zeker als je een lichte fiets wilt bouwen.
Wat bedoel je met verouderd? Technisch gezien dan? En kan je me eens uitleggen op welk punt die dan tekort schiet?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Remmen: Je had ze niet opgenomen in je lijstje, maar het is natuurlijk wel een superbelangrijk. Ik zou zelf gaan voor Hope mono Mini, of Avid Juicy 7 carbon. Beide remmen erg goed, zijn heerlijk doseerbaar en zien er ook nog geweldig uit (en zijn vrij licht). Alleen Magura Marta's zijn lichter, maar die remmen zijn niet helemaal uitgesloten van problemen. De eerste klachten over Hope of Avid moet ik nog tegenkomen. Standaard is een 160mm remschijf, maar 180/185 mm is iets om te overwegen voor extra remkracht en vooral extra doseerbaarheid. Waarschijnlijk niet echt nodig bij jouw gewicht.
Ik had remmen niet opgenomen omdat ik dacht dat dit bij de groep kwam? Is dat niet zo? Ik moet me hierin nog behoorlijk bijscholen.
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Bottomline: een lichte MTB is erg gaaf en is ook absoluut haalbaar, maar neem niet alle comfort en stevigheid weg want MTB kent niet alleen maar mooi vlakke paadjes (huge understatement)... Dat zadel, daar ga je sowieso op terugkomen.
We'll see, ik kom er wel uit!
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Ik begin bij het zadel: een bekend probleem bij carbon zadels op de MTB is dat de zijkanten afbreken, het gebeurt namelijk erg vaak dat je hier hard tegenaan stoot met je benen. Ik zou liever voor een ander redelijk licht maar gewoon stevig zadel, zoals een SLR of Aspide FX gaan. Zorgt ook nog voor wat meer comfort want MTB (zeker een wedstrijd) kan vrij ruig zijn, zo'n hard zadel is dan echt niet relaxed.
Ik heb het zadel voornamelijk gekocht omdat ik er een mooie deal mee kon doen (de verkoper had er amper km's op gedaan en maakte een scherpe prijs), en ik 100 tevreden ben van deze Apollo op mijn wegfiets. Maar ik zal aandachtig zijn op de mtb of ie me daar ook ligt. Zoniet kijk ik uit naar iets anders, bv. de San Marco Rever (hebben we nog een pakje van liggen op 't werk):
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... arco_rever
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Versnellingsgroep: XTR 2007 is gewoon erg goed, net als SRAM. Ze doen weinig voor elkaar onder. Het Dual Control principe moet je van houden, de een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Kwestie van proberen, je kunt altijd nog losse RapidFire's en losse remhendels monteren. Het enige nadeel van DC (Dual Control) is dat je aan Shimano remmen vast zit.
Aha, als het puur een kwestie van persoonlijke voorkeuren is, dan kan ik vrij kiezen. Wat met de gewichten?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Wielen: Ik zou gewoon gaan voor een goede handgespaakte wielset, bijvoorbeeld Stans XTR Olympic velgen, CX-Ray spaken en King/DT-swiss 240's naven. Je zou ook de nieuwe Crossmax SLR kunnen overwegen, erg gave wielen om te zien en prima bruikbaar met jouw gewicht (maar nooit zo licht als eerder genoemde set).
Klinkt goed. Een wielensetje met Chris King naven zou ik best wel zien zitten, als het niet té duur wordt. Zijn Hope naven een goedkopere en even kwalitatieve oplossing?DT Swiss 240 is ook lekker handig: daarvoor heb ik alle benodigdheden om ze te servicen (extra bodies, snelspanners, lagers..). ventueel ooit keramisch upgraden?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Voorvork: SID is leuk, maar het is gewoon een verouderde vork. Maar het feit is wel dat het een lekker lichte vork is, en van het gebrek aan stijfheid zul jij weinig merken. De starre Pace RC32 is misschien ook nog wel iets om te overwegen, zeker als je een lichte fiets wilt bouwen.
Wat bedoel je met verouderd? Technisch gezien dan? En kan je me eens uitleggen op welk punt die dan tekort schiet?
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Remmen: Je had ze niet opgenomen in je lijstje, maar het is natuurlijk wel een superbelangrijk. Ik zou zelf gaan voor Hope mono Mini, of Avid Juicy 7 carbon. Beide remmen erg goed, zijn heerlijk doseerbaar en zien er ook nog geweldig uit (en zijn vrij licht). Alleen Magura Marta's zijn lichter, maar die remmen zijn niet helemaal uitgesloten van problemen. De eerste klachten over Hope of Avid moet ik nog tegenkomen. Standaard is een 160mm remschijf, maar 180/185 mm is iets om te overwegen voor extra remkracht en vooral extra doseerbaarheid. Waarschijnlijk niet echt nodig bij jouw gewicht.
Ik had remmen niet opgenomen omdat ik dacht dat dit bij de groep kwam? Is dat niet zo? Ik moet me hierin nog behoorlijk bijscholen.
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Bottomline: een lichte MTB is erg gaaf en is ook absoluut haalbaar, maar neem niet alle comfort en stevigheid weg want MTB kent niet alleen maar mooi vlakke paadjes (huge understatement)... Dat zadel, daar ga je sowieso op terugkomen.
We'll see, ik kom er wel uit!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Aha, als het puur een kwestie van persoonlijke voorkeuren is, dan kan ik vrij kiezen. Wat met de gewichten?
Gewicht maakt vrij weinig uit, in ieder geval niet genoeg om voor een bepaald systeem te kiezen omdat het lichter is. Kies beter voor het systeem dat jij fijner vindt.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Klinkt goed. Een wielensetje met Chris King naven zou ik best wel zien zitten, als het niet té duur wordt. Zijn Hope naven een goedkopere en even kwalitatieve oplossing?
DT Swiss 240 is ook lekker handig: daarvoor heb ik alle benodigdheden om ze te servicen (extra bodies, snelspanners, lagers..). ventueel ooit keramisch upgraden?
Hope naven zijn ook erg goed maar zijn nog iets zwaarder dan King. DT 240's is sowieso al een supernaaf, maar in jouw geval is het nog een betere keuze doordat je alle gereedschap in huis hebt (en ze zijn best licht).
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Wat bedoel je met verouderd? Technisch gezien dan? En kan je me eens uitleggen op welk punt die dan tekort schiet?
De SID is inwendig technisch verouderd. Tegenwoordig zijn vorken uitgerust met positieve en negatieve luchtkamers om de het wel of niet snel aanspreken van de vork te verbeteren, de rebound is beter instelbaar, en de nieuwe generaties vorken zijn over het algemeen stijver. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een Fox F80RL (geen terralogic), maar ik weeg een slordige 25 kg meer dan jij.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Ik had remmen niet opgenomen omdat ik dacht dat dit bij de groep kwam? Is dat niet zo? Ik moet me hierin nog behoorlijk bijscholen.
Nee, bij MTB is het niet zo dat dezelfde merken die de schakelcomponenten produceren ook de remmen produceren. Shimano is het enige merk dat ook de remmen zelf produceerd. SRAM komt ook in de buurt aangezien Avid van hunzelf is.
Daarom is de keuze voor wel of geen Dual-control schakelen een waar je goed over na moet denken, schijfremmen van de verschillende merken zijn namelijk niet uitwisselbaar (heeft te maken met de hoeveelheid remvloeistof die verplaatst wordt en de soort remvloeistof). Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur uit zou gaan naar losse schakelhendels (Shimano of SRAM) en een losse goede schijfrem zoals de Avid Juicy Carbon.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
We'll see, ik kom er wel uit!
Daar heb ik ook wel vertrouwen in...
Aha, als het puur een kwestie van persoonlijke voorkeuren is, dan kan ik vrij kiezen. Wat met de gewichten?
Gewicht maakt vrij weinig uit, in ieder geval niet genoeg om voor een bepaald systeem te kiezen omdat het lichter is. Kies beter voor het systeem dat jij fijner vindt.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Klinkt goed. Een wielensetje met Chris King naven zou ik best wel zien zitten, als het niet té duur wordt. Zijn Hope naven een goedkopere en even kwalitatieve oplossing?
DT Swiss 240 is ook lekker handig: daarvoor heb ik alle benodigdheden om ze te servicen (extra bodies, snelspanners, lagers..). ventueel ooit keramisch upgraden?
Hope naven zijn ook erg goed maar zijn nog iets zwaarder dan King. DT 240's is sowieso al een supernaaf, maar in jouw geval is het nog een betere keuze doordat je alle gereedschap in huis hebt (en ze zijn best licht).
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Wat bedoel je met verouderd? Technisch gezien dan? En kan je me eens uitleggen op welk punt die dan tekort schiet?
De SID is inwendig technisch verouderd. Tegenwoordig zijn vorken uitgerust met positieve en negatieve luchtkamers om de het wel of niet snel aanspreken van de vork te verbeteren, de rebound is beter instelbaar, en de nieuwe generaties vorken zijn over het algemeen stijver. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een Fox F80RL (geen terralogic), maar ik weeg een slordige 25 kg meer dan jij.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Ik had remmen niet opgenomen omdat ik dacht dat dit bij de groep kwam? Is dat niet zo? Ik moet me hierin nog behoorlijk bijscholen.
Nee, bij MTB is het niet zo dat dezelfde merken die de schakelcomponenten produceren ook de remmen produceren. Shimano is het enige merk dat ook de remmen zelf produceerd. SRAM komt ook in de buurt aangezien Avid van hunzelf is.
Daarom is de keuze voor wel of geen Dual-control schakelen een waar je goed over na moet denken, schijfremmen van de verschillende merken zijn namelijk niet uitwisselbaar (heeft te maken met de hoeveelheid remvloeistof die verplaatst wordt en de soort remvloeistof). Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur uit zou gaan naar losse schakelhendels (Shimano of SRAM) en een losse goede schijfrem zoals de Avid Juicy Carbon.
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
We'll see, ik kom er wel uit!
Daar heb ik ook wel vertrouwen in...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er zijn nog meer dingen om rekening mee te houden. nder andere Manitou levert enkel voorvorken met Postmount passing voor de remklauwen, de andere wat meer gebruikte standaard is IS2000. Er zijn wel adapters beschikbaar, maar een mooie oplossing is dat niet.
Als je zou kiezen voor XTR naven of een shimano wielset zit je altijd vast aan Shimano schijven omdat Shimano een andere bevestiging heeft dan de andere fabrikanten.
Waarom wil je eigenlijk percee met schijven gaan rijden. Met V-brakes heb je zeker met jouw gewicht meer dan voldoende remkracht en doseerbaarheid. Als je goed kan remmen zijn je banden de beperkende factor niet de remmen bij XC. Met V-brakes bespaar je toch weer heel wat gewicht. Extralite, Mrazek, Frm.
Kan je ook alvast gaan bedenken wat je aan versnellingen nodig heb. 22-34 heb je helemaal niets aan in West-europa. Kan je achter een dura-ace cassete erop leggen, bespaar je al aardig wat gewicht zoals op ww gezegd. Dat er een Canadees daar roept dat je geen echte Mtb'er bent slaat nergens op, de parcoursen hier zien er nu eenmaal wat anders uit dan daar. Een andere optie zou kunnen zijn om voor met een dubbele setup te gaan rijden met als zeer grote voordeel dat je Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. Zijn echter maar een paar fabrikanten die dubbele MTB crankstellen leveren: www.middleburn.net www.frmbike.com www.extralite.com Natuurlijk kan je ook gewoon een triple crankstel kopen voor een vierkante as en het binnenblad eraf halen en een kortere as erin steken. Ik ga zelf volgend jaar ook meer mtb'en ipv wegwedstrijden. Ik heb een middleburn met 29-42 gekocht, achter rij ik met 12-27 dura-ace of als het moeilijker parcour is met 11-34 XTR. Met 29-42 en 12-27 kan je korte slag dura ace achter-derailleur rijden .
Van het XT HT2 crankstel zou ik veruit de buurt blijven, de Q-factor is nog behoorlijk groter dan die van XTR die al fors is.
Als je een frame met een E-type derailleur krijgt, kan je niet met FRM en extralite crankstellen rijden. E-type voor-derailleurs ben ik geen fan van, zwaar, duur en slecht in te stellen.
Ik ben benieuwd met wat voor een frame je komt, hopelijk een mooie Kuota (of iets anders moois).
Als je zou kiezen voor XTR naven of een shimano wielset zit je altijd vast aan Shimano schijven omdat Shimano een andere bevestiging heeft dan de andere fabrikanten.
Waarom wil je eigenlijk percee met schijven gaan rijden. Met V-brakes heb je zeker met jouw gewicht meer dan voldoende remkracht en doseerbaarheid. Als je goed kan remmen zijn je banden de beperkende factor niet de remmen bij XC. Met V-brakes bespaar je toch weer heel wat gewicht. Extralite, Mrazek, Frm.
Kan je ook alvast gaan bedenken wat je aan versnellingen nodig heb. 22-34 heb je helemaal niets aan in West-europa. Kan je achter een dura-ace cassete erop leggen, bespaar je al aardig wat gewicht zoals op ww gezegd. Dat er een Canadees daar roept dat je geen echte Mtb'er bent slaat nergens op, de parcoursen hier zien er nu eenmaal wat anders uit dan daar. Een andere optie zou kunnen zijn om voor met een dubbele setup te gaan rijden met als zeer grote voordeel dat je Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. Zijn echter maar een paar fabrikanten die dubbele MTB crankstellen leveren: www.middleburn.net www.frmbike.com www.extralite.com Natuurlijk kan je ook gewoon een triple crankstel kopen voor een vierkante as en het binnenblad eraf halen en een kortere as erin steken. Ik ga zelf volgend jaar ook meer mtb'en ipv wegwedstrijden. Ik heb een middleburn met 29-42 gekocht, achter rij ik met 12-27 dura-ace of als het moeilijker parcour is met 11-34 XTR. Met 29-42 en 12-27 kan je korte slag dura ace achter-derailleur rijden .
Van het XT HT2 crankstel zou ik veruit de buurt blijven, de Q-factor is nog behoorlijk groter dan die van XTR die al fors is.
Als je een frame met een E-type derailleur krijgt, kan je niet met FRM en extralite crankstellen rijden. E-type voor-derailleurs ben ik geen fan van, zwaar, duur en slecht in te stellen.
Ik ben benieuwd met wat voor een frame je komt, hopelijk een mooie Kuota (of iets anders moois).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Banden heb je natuurlijk een heel assortiment van nodig. Zeker in de zomer kan je achter prima met een Racing Ralph (RR) rijden. Voor houdt een RR meestal niet echt over, dan moet het parcour niet al te moeilijk zijn. Nobby Nick (NN) is al snel een betere voorband dan een RR.
Als je echt de blits wil maken ga je er natuurlijk zoals Frischi bijrijden. Hoge carbon velgen voor tubes en dan bij Dugast mooi tubes laten maken met het profiel naar wens
Als je echt de blits wil maken ga je er natuurlijk zoals Frischi bijrijden. Hoge carbon velgen voor tubes en dan bij Dugast mooi tubes laten maken met het profiel naar wens
Even een reactie vanuit hier.
Als het je om gewicht gaat ( en dat is bij jouw altijd) kun je als schakelaars naturlijk gripshift nemen omdat dit veruit het lichtste is. De achterderailleur daar zit weinig verschil in qua gewicht enkel sram X.O carbon heeft een carbon kooi en dat is natuurlijk weer beter voor de looks. Het verschil tussen de werking van XTR en X.O is dat X.O geen vrije slag heeft. Dat wil zeggen dat als je de versteller indrukt hij meteen begint te schakellen. Bij xtr heb je dan eerst wat loze(hoe schrijf je dat) ruimte. als voorderailleur kun je altijd nog een record voorderailleur nemen enkel om gewicht te besparen.
Over de remmen: De hopes en juicy's zijn beiden super. Wwil je licht, lichter, lichtst. Wacht dan even met de aanschaf. Want de nieuwe Avid Juicy Ultimates zijn nog lichter als de carbon versie. Dit doordat er gebruik is gemaakt van o.a titanium bouten magnesium remklauwen en weet ik allemaal nog meer. Wil je echter op remgebied ( schijfremmen) snel gewicht besparen kies dan voor alu schijven (met of zonder ceramische laag) deze zijn aanzienlijk lichter alleen het kosteplaatje en de levensduur..
De Sid vork is inderdaad niet meer de jongste. Desalniettemin is het nog steeds één van de lichtste verende vorken. Qua veer gedrag denk ik zelf dat een fox beter is. Deze hebben echter geen lock-out voor op het stuur enkel op de vorkpoot. en hij weegt meer.wielen: ik zou voor dt naven gaan. Spaak die in met (zoals al eerder genoemd) olympic velgen of mavic 717 en je hebt een top setje.
Als je echt wedstrijden gaat rijden heb je meerdere sets banden nodig ( profiel ) anders kun je met een setje RR of NN altijd uit de voeten. Een combi van bijden is helemaal top.Michellens zijn ook prima alleen die nieuwe ( xcr dry e.d) worden er niet mooier op naar mate je er een tijdje meej rijd. De groenige kleur word nogal vaag.
Groeten Rob,
Als het je om gewicht gaat ( en dat is bij jouw altijd) kun je als schakelaars naturlijk gripshift nemen omdat dit veruit het lichtste is. De achterderailleur daar zit weinig verschil in qua gewicht enkel sram X.O carbon heeft een carbon kooi en dat is natuurlijk weer beter voor de looks. Het verschil tussen de werking van XTR en X.O is dat X.O geen vrije slag heeft. Dat wil zeggen dat als je de versteller indrukt hij meteen begint te schakellen. Bij xtr heb je dan eerst wat loze(hoe schrijf je dat) ruimte. als voorderailleur kun je altijd nog een record voorderailleur nemen enkel om gewicht te besparen.
Over de remmen: De hopes en juicy's zijn beiden super. Wwil je licht, lichter, lichtst. Wacht dan even met de aanschaf. Want de nieuwe Avid Juicy Ultimates zijn nog lichter als de carbon versie. Dit doordat er gebruik is gemaakt van o.a titanium bouten magnesium remklauwen en weet ik allemaal nog meer. Wil je echter op remgebied ( schijfremmen) snel gewicht besparen kies dan voor alu schijven (met of zonder ceramische laag) deze zijn aanzienlijk lichter alleen het kosteplaatje en de levensduur..
De Sid vork is inderdaad niet meer de jongste. Desalniettemin is het nog steeds één van de lichtste verende vorken. Qua veer gedrag denk ik zelf dat een fox beter is. Deze hebben echter geen lock-out voor op het stuur enkel op de vorkpoot. en hij weegt meer.wielen: ik zou voor dt naven gaan. Spaak die in met (zoals al eerder genoemd) olympic velgen of mavic 717 en je hebt een top setje.
Als je echt wedstrijden gaat rijden heb je meerdere sets banden nodig ( profiel ) anders kun je met een setje RR of NN altijd uit de voeten. Een combi van bijden is helemaal top.Michellens zijn ook prima alleen die nieuwe ( xcr dry e.d) worden er niet mooier op naar mate je er een tijdje meej rijd. De groenige kleur word nogal vaag.
Groeten Rob,
Quoten: Origineel geplaatst door Thijsje op 14 Augustus 2006
Nee, bij MTB is het niet zo dat dezelfde merken die de schakelcomponenten produceren ook de remmen produceren. Shimano is het enige merk dat ook de remmen zelf produceerd. SRAM komt ook in de buurt aangezien Avid van hunzelf is.Daarom is de keuze voor wel of geen Dual-control schakelen een waar je goed over na moet denken, schijfremmen van de verschillende merken zijn namelijk niet uitwisselbaar (heeft te maken met de hoeveelheid remvloeistof die verplaatst wordt en de soort remvloeistof). Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur uit zou gaan naar losse schakelhendels (Shimano of SRAM) en een losse goede schijfrem zoals de Avid Juicy Carbon.
Ok, dat wist ik dus al niet!
Dat betekent dus dat als ik deze neem (waarvoor dient dat rode draaiknopje trouwens)...
... ik ook meteen vast zit aan dit (en omgekeerd)?
En hetzelfde geldt dan ook als ik XTR Dual-Controls neem?
Kan ik dan ook nog die schijf vrij kiezen, of hangt die ook vast met het gekozen merk?En het betekent meteen dat als ik een experimentje doe met Campagnolo Chorus flatbar brakes ik geen schijfremmen kan nemen maar enkel V-brakes?
@ Amclassic-fan: je hebt een correct vermoeden mbt het frameset. Ik ga voor discs omdat dit frameset voor disc brakes gemaakt is, en omdat ik ook met een wedstrijdwiel zal rijden dat enkel in disc brake bestaat!
Als ik een volledige groep koop (zie bv. http://www.xx-light-bikes.de/shop/pd197 ... egoryId=18), dan zit daar echt alles bij muv. de naven? Daar zitten ook de schijfremmen en schijven bij toch?
Btw: don't shoot me voor m'n elementaire of evidente vragen.
Nee, bij MTB is het niet zo dat dezelfde merken die de schakelcomponenten produceren ook de remmen produceren. Shimano is het enige merk dat ook de remmen zelf produceerd. SRAM komt ook in de buurt aangezien Avid van hunzelf is.Daarom is de keuze voor wel of geen Dual-control schakelen een waar je goed over na moet denken, schijfremmen van de verschillende merken zijn namelijk niet uitwisselbaar (heeft te maken met de hoeveelheid remvloeistof die verplaatst wordt en de soort remvloeistof). Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur uit zou gaan naar losse schakelhendels (Shimano of SRAM) en een losse goede schijfrem zoals de Avid Juicy Carbon.
Ok, dat wist ik dus al niet!
Dat betekent dus dat als ik deze neem (waarvoor dient dat rode draaiknopje trouwens)...
... ik ook meteen vast zit aan dit (en omgekeerd)?
En hetzelfde geldt dan ook als ik XTR Dual-Controls neem?
Kan ik dan ook nog die schijf vrij kiezen, of hangt die ook vast met het gekozen merk?En het betekent meteen dat als ik een experimentje doe met Campagnolo Chorus flatbar brakes ik geen schijfremmen kan nemen maar enkel V-brakes?
@ Amclassic-fan: je hebt een correct vermoeden mbt het frameset. Ik ga voor discs omdat dit frameset voor disc brakes gemaakt is, en omdat ik ook met een wedstrijdwiel zal rijden dat enkel in disc brake bestaat!
Als ik een volledige groep koop (zie bv. http://www.xx-light-bikes.de/shop/pd197 ... egoryId=18), dan zit daar echt alles bij muv. de naven? Daar zitten ook de schijfremmen en schijven bij toch?
Btw: don't shoot me voor m'n elementaire of evidente vragen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006
Kan je ook alvast gaan bedenken wat je aan versnellingen nodig heb. 22-34 heb je helemaal niets aan in West-europa. Kan je achter een dura-ace cassete erop leggen, bespaar je al aardig wat gewicht zoals op ww gezegd. Dat er een Canadees daar roept dat je geen echte Mtb'er bent slaat nergens op, de parcoursen hier zien er nu eenmaal wat anders uit dan daar. Een andere optie zou kunnen zijn om voor met een dubbele setup te gaan rijden met als zeer grote voordeel dat je Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. Zijn echter maar een paar fabrikanten die dubbele MTB crankstellen leveren: www.middleburn.net www.frmbike.com www.extralite.com Natuurlijk kan je ook gewoon een triple crankstel kopen voor een vierkante as en het binnenblad eraf halen en een kortere as erin steken. Ik ga zelf volgend jaar ook meer mtb'en ipv wegwedstrijden. Ik heb een middleburn met 29-42 gekocht, achter rij ik met 12-27 dura-ace of als het moeilijker parcour is met 11-34 XTR. Met 29-42 en 12-27 kan je korte slag dura ace achter-derailleur rijden .
Van het XT HT2 crankstel zou ik veruit de buurt blijven, de Q-factor is nog behoorlijk groter dan die van XTR die al fors is.
Ik ga toch gaan voor een triple voorin. Mogelijks probeer ik het eens een maand met mijn FSA (double/compact) SRM op de mtb als training en voor 1 welbepaalde wedstrijd met vlak parcours in december die nu min of meer zeker op mijn programma staat, maar daarna vliegt er een triple op (XTR 2007 crankstel als ik voor full XTR ga?). Ik wil hiermee zeker mijn mogelijkheden openhouden: het zou wel 'ns kunnen dat ik -als het mtb'en me bevalt- stevig ga mountainbiken in de Alpen.
Toch bedankt voor de suggestie. Een 12-27 Dura-Ace cassette (of voor Vlaanderen een 12-25) zal ik best wel kunnen gebruiken.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006
Banden heb je natuurlijk een heel assortiment van nodig. Zeker in de zomer kan je achter prima met een Racing Ralph (RR) rijden. Voor houdt een RR meestal niet echt over, dan moet het parcour niet al te moeilijk zijn. Nobby Nick (NN) is al snel een betere voorband dan een RR.
Als je echt de blits wil maken ga je er natuurlijk zoals Frischi bijrijden. Hoge carbon velgen voor tubes en dan bij Dugast mooi tubes laten maken met het profiel naar wens
Wat bandenkeuze betreft maak ik me geen zorgen. Ik kan uit het volledige assortiment van Schwalbe kiezen en -indien nodig- ook Michelin: dat hebben we op mijn werk allemaal, en ik heb al gezien dat daar heel verscheiden profielen inzitten waarmee ik op elke terrein wel iets vind.
Ah ja, Frischi's velgen zijn wel cool ja. Als ie volgende maand naar Aalter komt heeft hij er een paar mee: ga ik eens goed bestuderen. Maar ik ben in ieder geval van plan carbon wielen in de mtb te draaien.
Kan je ook alvast gaan bedenken wat je aan versnellingen nodig heb. 22-34 heb je helemaal niets aan in West-europa. Kan je achter een dura-ace cassete erop leggen, bespaar je al aardig wat gewicht zoals op ww gezegd. Dat er een Canadees daar roept dat je geen echte Mtb'er bent slaat nergens op, de parcoursen hier zien er nu eenmaal wat anders uit dan daar. Een andere optie zou kunnen zijn om voor met een dubbele setup te gaan rijden met als zeer grote voordeel dat je Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. Zijn echter maar een paar fabrikanten die dubbele MTB crankstellen leveren: www.middleburn.net www.frmbike.com www.extralite.com Natuurlijk kan je ook gewoon een triple crankstel kopen voor een vierkante as en het binnenblad eraf halen en een kortere as erin steken. Ik ga zelf volgend jaar ook meer mtb'en ipv wegwedstrijden. Ik heb een middleburn met 29-42 gekocht, achter rij ik met 12-27 dura-ace of als het moeilijker parcour is met 11-34 XTR. Met 29-42 en 12-27 kan je korte slag dura ace achter-derailleur rijden .
Van het XT HT2 crankstel zou ik veruit de buurt blijven, de Q-factor is nog behoorlijk groter dan die van XTR die al fors is.
Ik ga toch gaan voor een triple voorin. Mogelijks probeer ik het eens een maand met mijn FSA (double/compact) SRM op de mtb als training en voor 1 welbepaalde wedstrijd met vlak parcours in december die nu min of meer zeker op mijn programma staat, maar daarna vliegt er een triple op (XTR 2007 crankstel als ik voor full XTR ga?). Ik wil hiermee zeker mijn mogelijkheden openhouden: het zou wel 'ns kunnen dat ik -als het mtb'en me bevalt- stevig ga mountainbiken in de Alpen.
Toch bedankt voor de suggestie. Een 12-27 Dura-Ace cassette (of voor Vlaanderen een 12-25) zal ik best wel kunnen gebruiken.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006
Banden heb je natuurlijk een heel assortiment van nodig. Zeker in de zomer kan je achter prima met een Racing Ralph (RR) rijden. Voor houdt een RR meestal niet echt over, dan moet het parcour niet al te moeilijk zijn. Nobby Nick (NN) is al snel een betere voorband dan een RR.
Als je echt de blits wil maken ga je er natuurlijk zoals Frischi bijrijden. Hoge carbon velgen voor tubes en dan bij Dugast mooi tubes laten maken met het profiel naar wens
Wat bandenkeuze betreft maak ik me geen zorgen. Ik kan uit het volledige assortiment van Schwalbe kiezen en -indien nodig- ook Michelin: dat hebben we op mijn werk allemaal, en ik heb al gezien dat daar heel verscheiden profielen inzitten waarmee ik op elke terrein wel iets vind.
Ah ja, Frischi's velgen zijn wel cool ja. Als ie volgende maand naar Aalter komt heeft hij er een paar mee: ga ik eens goed bestuderen. Maar ik ben in ieder geval van plan carbon wielen in de mtb te draaien.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Bedankt alvast voor je inbreng, Rob. Laat maar komen die info!
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Als het je om gewicht gaat ( en dat is bij jouw altijd) kun je als schakelaars naturlijk gripshift nemen omdat dit veruit het lichtste is.
Je bedoelt zo'n draaischakelaar? Ja, da's misschien wel het lichtste, maar ik vrees dat het wat ten koste gaat van functionaliteit (snel schakelen) en schakelgemak: ikzelf voel dit in ieder geval niet als erg prettig aan. En prestatie (goede werking) heeft, zeker voor mijn mountainbike, veruit voorrang op uitzicht, gewicht, ed.
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
... De achterderailleur daar zit weinig verschil in qua gewicht enkel sram X.O carbon heeft een carbon kooi en dat is natuurlijk weer beter voor de looks. Het verschil tussen de werking van XTR en X.O is dat X.O geen vrije slag heeft. Dat wil zeggen dat als je de versteller indrukt hij meteen begint te schakellen. Bij xtr heb je dan eerst wat loze(hoe schrijf je dat) ruimte. als voorderailleur kun je altijd nog een record voorderailleur nemen enkel om gewicht te besparen.
Die looks van de carbon kooi bij de XTR deren me niet zo: kan je nog steeds tunen. Zie bv. http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... hp?t=19812
Ik vat niet precies wat je bedoel met die vrije slag.
En die Record voorderailleur: leuk ideetje, maar het betekent dat ik een Record Triple voorderailleur zou moeten aanschaffen, niet? Die heb ik niet dadelijk liggen (wel gewone Record derailleur). Misschien later eens.
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Over de remmen: De hopes en juicy's zijn beiden super. Wwil je licht, lichter, lichtst. Wacht dan even met de aanschaf. Want de nieuwe Avid Juicy Ultimates zijn nog lichter als de carbon versie. Dit doordat er gebruik is gemaakt van o.a titanium bouten magnesium remklauwen en weet ik allemaal nog meer. Wil je echter op remgebied ( schijfremmen) snel gewicht besparen kies dan voor alu schijven (met of zonder ceramische laag) deze zijn aanzienlijk lichter alleen het kosteplaatje en de levensduur..
Is het normaal dat ik hierover niets kan vinden op de website van Avid (SRAM)? Waar vind ik hierover wel info? Waar vind ik in het algemeen goede info over nieuwigheden (en/of tuning) op mtb-vlak? Goede website?
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
De Sid vork is inderdaad niet meer de jongste. Desalniettemin is het nog steeds één van de lichtste verende vorken. Qua veer gedrag denk ik zelf dat een fox beter is. Deze hebben echter geen lock-out voor op het stuur enkel op de vorkpoot. en hij weegt meer.
Wel ja, die lock-out op het stuur vind ik een groot pluspunt hoor: die zou ik er graag bij hebben. Voor strandraces en dergelijke denk ik aan de aanschaf van een vaste voorvork, of ik rijd deze met mijn oude mtb (als ik die toch niet verkoop).
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
wielen: ik zou voor dt naven gaan. Spaak die in met (zoals al eerder genoemd) olympic velgen of mavic 717 en je hebt een top setje.
Ok. We'll see... 'k heb ook gezien dat er nog een setje XT naven rondslingert op mijn bureau, dus 'k zou ook die kunnen nemen (gewoon goedkoop setje dan).
Wat denk je trouwens van de Mach1 XC Disc Magnesium velgen die ik op XX-Light-Bikes.de vond? 336gr, 124euro, 32 of 28 spaaks (is dat laatste te betrouwen voor mtb?!).Een mailvriend, Mads Cock uit Denemarken, maakte er een prachtig licht setje van 1299gr mee: http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... 00&start=0
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Als het je om gewicht gaat ( en dat is bij jouw altijd) kun je als schakelaars naturlijk gripshift nemen omdat dit veruit het lichtste is.
Je bedoelt zo'n draaischakelaar? Ja, da's misschien wel het lichtste, maar ik vrees dat het wat ten koste gaat van functionaliteit (snel schakelen) en schakelgemak: ikzelf voel dit in ieder geval niet als erg prettig aan. En prestatie (goede werking) heeft, zeker voor mijn mountainbike, veruit voorrang op uitzicht, gewicht, ed.
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
... De achterderailleur daar zit weinig verschil in qua gewicht enkel sram X.O carbon heeft een carbon kooi en dat is natuurlijk weer beter voor de looks. Het verschil tussen de werking van XTR en X.O is dat X.O geen vrije slag heeft. Dat wil zeggen dat als je de versteller indrukt hij meteen begint te schakellen. Bij xtr heb je dan eerst wat loze(hoe schrijf je dat) ruimte. als voorderailleur kun je altijd nog een record voorderailleur nemen enkel om gewicht te besparen.
Die looks van de carbon kooi bij de XTR deren me niet zo: kan je nog steeds tunen. Zie bv. http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... hp?t=19812
Ik vat niet precies wat je bedoel met die vrije slag.
En die Record voorderailleur: leuk ideetje, maar het betekent dat ik een Record Triple voorderailleur zou moeten aanschaffen, niet? Die heb ik niet dadelijk liggen (wel gewone Record derailleur). Misschien later eens.
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
Over de remmen: De hopes en juicy's zijn beiden super. Wwil je licht, lichter, lichtst. Wacht dan even met de aanschaf. Want de nieuwe Avid Juicy Ultimates zijn nog lichter als de carbon versie. Dit doordat er gebruik is gemaakt van o.a titanium bouten magnesium remklauwen en weet ik allemaal nog meer. Wil je echter op remgebied ( schijfremmen) snel gewicht besparen kies dan voor alu schijven (met of zonder ceramische laag) deze zijn aanzienlijk lichter alleen het kosteplaatje en de levensduur..
Is het normaal dat ik hierover niets kan vinden op de website van Avid (SRAM)? Waar vind ik hierover wel info? Waar vind ik in het algemeen goede info over nieuwigheden (en/of tuning) op mtb-vlak? Goede website?
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
De Sid vork is inderdaad niet meer de jongste. Desalniettemin is het nog steeds één van de lichtste verende vorken. Qua veer gedrag denk ik zelf dat een fox beter is. Deze hebben echter geen lock-out voor op het stuur enkel op de vorkpoot. en hij weegt meer.
Wel ja, die lock-out op het stuur vind ik een groot pluspunt hoor: die zou ik er graag bij hebben. Voor strandraces en dergelijke denk ik aan de aanschaf van een vaste voorvork, of ik rijd deze met mijn oude mtb (als ik die toch niet verkoop).
Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 14 Augustus 2006
wielen: ik zou voor dt naven gaan. Spaak die in met (zoals al eerder genoemd) olympic velgen of mavic 717 en je hebt een top setje.
Ok. We'll see... 'k heb ook gezien dat er nog een setje XT naven rondslingert op mijn bureau, dus 'k zou ook die kunnen nemen (gewoon goedkoop setje dan).
Wat denk je trouwens van de Mach1 XC Disc Magnesium velgen die ik op XX-Light-Bikes.de vond? 336gr, 124euro, 32 of 28 spaaks (is dat laatste te betrouwen voor mtb?!).Een mailvriend, Mads Cock uit Denemarken, maakte er een prachtig licht setje van 1299gr mee: http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... 00&start=0
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Dit zijn de nieuwe Ultimates.
Hier even een lap tekst daarover:
The all new Juicy Ultimate is just what it says. The new brake was designed to incorporate all the benefits of the Juicy 7 optimized for the ultra weight conscious XC rider.
A few grams here, a few grams there...not a huge change in itself. But when you shave 80 grams and maintain the best performance and the most advanced features on the market...now you’re talking about a big difference. A difference that helps you ride faster and with more control.The combination of the inviting thin wall carbon lever blade, super-light, low-profile magnesium lever body, and the racy new one piece monoblok™ caliper design all work together to make a package that looks and feels as fast as they are.Of course, it wouldn’t be the Ultimate brake without the Pad Contact Point Adjustment, but this time it’s so sleek and so sexy, you just might miss it. Now you can pick the position of your fingers where the brakes grip, and you can balance the levers with the simple twist of a 2.5mm hex wrench. Plus, there’s never been an easier hydraulic disc to install. With Avid’s Tri-Align™ Caliper Positioning System™, alignment of the brake caliper literally takes seconds.Be on the lookout for athletes like Thomas Frischknecht (Team Swisspower), Jeremy Horgan-Kobelski (Subaru-Gary Fisher), and Julien Absalon (Motorex-Bianchi) racing on Juicy Ultimate.
Juicy Ultimate
color=#0000ff
Type:• HydraulicMaterials:• Magnesium lever body• Carbon fiber lever blade• Forged monoblok™ caliper bodyFinish:• Stealth blackRotor Size:• 160mm• 140mm rear onl• 185mm front onlyTechnologies:• Pad Contact Adjustment• Power Reserve Geometry™Special Features:• Tool-Free Pad Replacement• Tri-Align™ Caliper Positioning System™• Fully Ambidextrous, Drip-Free BleedingWeight:• 345 g (front post mount 160mm)Intended use:• Light weight XC
-------------------------------------------------------------------------------------------------Tot zover de juicy'sDat rode draaiknopje waar over je vroeg ( hier bij de ultimates verwisseld voor een tita inbus voor de grammen) is het stelknopje om de remblokken dichter naar de schijven toe te draaien. Eigenlijk het zelfde als het haakje op de dura-ace remmen wat je open en dicht kan zetten. alleen bij schijfremmen werkt het allemaal iets preciezer omdat er nog minder ruimte tussen de schijf en de blokken zit. -------------------------------------------------------------------------------------------------
Als ik een volledige groep koop (zie bv. color=#c80303http://www.xx-light-bikes.de/shop/pd1971344501 ... egoryId=18), dan zit daar echt alles bij muv. de naven? Daar zitten ook de schijfremmen en schijven bij toch?als je voor een hele set gaat moet je wel keuze maken tussen v-brakes of schijf. Als je de schijf kiest krijg je er inderdaad remklauwen en schijven bij. (logisch eigenlijk)Houd er wel rekening mee dat er 2 verschillende manieren zijn om je schijf te monteren. Het normale 6 gaats systeem (is2000):
en centerlock:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat betekent dus dat als ik deze neem (waarvoor dient dat rode draaiknopje trouwens)...
... ik ook meteen vast zit aan dit (en omgekeerd)?En hetzelfde geldt dan ook als ik XTR Dual-Controls neem?
Kan ik dan ook nog die schijf vrij kiezen, of hangt die ook vast met het gekozen merk?En het betekent meteen dat als ik een experimentje doe met Campagnolo Chorus flatbar brakes ik geen schijfremmen kan nemen maar enkel V-brakes?
Over het algemeen gezien koop je een set dus dat betekent remhendel remklauw en schijf. (en dat alles keer 2) Je kan natuurlijk het een en ander met elkaar uitwisselen maar daar zie ik het nut nog niet van in. Dus ja het een hoord bij het ander.De schijf zelf kun je altijd vrij kiezen maar ook die zit normaal al bij de set bijgeleverd.Over je chorusplan ook weer JA dan kun je alleen v-brakes rijden. Dat komt omdat de flatbars niet voorzien oliereservoir.-------------------------------------------------------------------------------------------------Als je strandraces wilt rijden en je hebt nog een oude mtb zeg ik BEWAREN. dual van maken met vaste vork en big apple banden en je bent de man.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Rob,
Hier even een lap tekst daarover:
The all new Juicy Ultimate is just what it says. The new brake was designed to incorporate all the benefits of the Juicy 7 optimized for the ultra weight conscious XC rider.
A few grams here, a few grams there...not a huge change in itself. But when you shave 80 grams and maintain the best performance and the most advanced features on the market...now you’re talking about a big difference. A difference that helps you ride faster and with more control.The combination of the inviting thin wall carbon lever blade, super-light, low-profile magnesium lever body, and the racy new one piece monoblok™ caliper design all work together to make a package that looks and feels as fast as they are.Of course, it wouldn’t be the Ultimate brake without the Pad Contact Point Adjustment, but this time it’s so sleek and so sexy, you just might miss it. Now you can pick the position of your fingers where the brakes grip, and you can balance the levers with the simple twist of a 2.5mm hex wrench. Plus, there’s never been an easier hydraulic disc to install. With Avid’s Tri-Align™ Caliper Positioning System™, alignment of the brake caliper literally takes seconds.Be on the lookout for athletes like Thomas Frischknecht (Team Swisspower), Jeremy Horgan-Kobelski (Subaru-Gary Fisher), and Julien Absalon (Motorex-Bianchi) racing on Juicy Ultimate.
Juicy Ultimate
color=#0000ff
Type:• HydraulicMaterials:• Magnesium lever body• Carbon fiber lever blade• Forged monoblok™ caliper bodyFinish:• Stealth blackRotor Size:• 160mm• 140mm rear onl• 185mm front onlyTechnologies:• Pad Contact Adjustment• Power Reserve Geometry™Special Features:• Tool-Free Pad Replacement• Tri-Align™ Caliper Positioning System™• Fully Ambidextrous, Drip-Free BleedingWeight:• 345 g (front post mount 160mm)Intended use:• Light weight XC
-------------------------------------------------------------------------------------------------Tot zover de juicy'sDat rode draaiknopje waar over je vroeg ( hier bij de ultimates verwisseld voor een tita inbus voor de grammen) is het stelknopje om de remblokken dichter naar de schijven toe te draaien. Eigenlijk het zelfde als het haakje op de dura-ace remmen wat je open en dicht kan zetten. alleen bij schijfremmen werkt het allemaal iets preciezer omdat er nog minder ruimte tussen de schijf en de blokken zit. -------------------------------------------------------------------------------------------------
Als ik een volledige groep koop (zie bv. color=#c80303http://www.xx-light-bikes.de/shop/pd1971344501 ... egoryId=18), dan zit daar echt alles bij muv. de naven? Daar zitten ook de schijfremmen en schijven bij toch?als je voor een hele set gaat moet je wel keuze maken tussen v-brakes of schijf. Als je de schijf kiest krijg je er inderdaad remklauwen en schijven bij. (logisch eigenlijk)Houd er wel rekening mee dat er 2 verschillende manieren zijn om je schijf te monteren. Het normale 6 gaats systeem (is2000):
en centerlock:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat betekent dus dat als ik deze neem (waarvoor dient dat rode draaiknopje trouwens)...
... ik ook meteen vast zit aan dit (en omgekeerd)?En hetzelfde geldt dan ook als ik XTR Dual-Controls neem?
Kan ik dan ook nog die schijf vrij kiezen, of hangt die ook vast met het gekozen merk?En het betekent meteen dat als ik een experimentje doe met Campagnolo Chorus flatbar brakes ik geen schijfremmen kan nemen maar enkel V-brakes?
Over het algemeen gezien koop je een set dus dat betekent remhendel remklauw en schijf. (en dat alles keer 2) Je kan natuurlijk het een en ander met elkaar uitwisselen maar daar zie ik het nut nog niet van in. Dus ja het een hoord bij het ander.De schijf zelf kun je altijd vrij kiezen maar ook die zit normaal al bij de set bijgeleverd.Over je chorusplan ook weer JA dan kun je alleen v-brakes rijden. Dat komt omdat de flatbars niet voorzien oliereservoir.-------------------------------------------------------------------------------------------------Als je strandraces wilt rijden en je hebt nog een oude mtb zeg ik BEWAREN. dual van maken met vaste vork en big apple banden en je bent de man.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Rob,