Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

NOKON Shimano en Campa hetzelfde?

swijland
Forum-lid

swijland 12 aug 2006 17:32

Beste lezer,

Via eBay heb ik een setje NOKN kabels besteld voor zowel de remmen als de derailleur. De schakelset was voor Campagnolo, maar ik ging ervan uit dat die alleen afweek van Shimano met de binnenkabels.

De remset heb ik inmiddels gemonteerd (duurt even, maar dan heb je ook echt wat). Echter, voor de schakelset zaten er 2 'veerstukken' (helixen noemt nokon ze) die voor het gedeelte onder het stuur zijn. Zitten deze stukken er ook bij als je Shimano koopt of kun je de Shimano uitvoering ook zoals het hoort buiten je stuurlint laten lopen?

Graag een antwoord van iemand die ervaring heeft met de NOKN shimano uitvoering.

sharkman
Forum-lid

sharkman 12 aug 2006 19:51

uit geloofsovertuiging weiger ik te bekennen dat ik enige vorm van ervaring heb met Shimano
Weet wel dat een set voor shimano meer parels bevat (om buitenom te gaan). Mail eens met trekmadone die heeft ze al eens onder het stuurlint gemonteert.

trekmadone
Forum-lid

trekmadone 12 aug 2006 19:54

Had ik van jou toch niet verwacht.
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes

trekmadone
Forum-lid

trekmadone 12 aug 2006 20:04

De remsets zijn in principe identiek dus met helixen voor zowel Campa als Shima. De schakelsets zijn ongelijk! Bij de Shima set zijn er dan geen helixen aanwezig (deze zou je overigens ook nergens kwijt kunnen). Voor Shimano levert Nokon twee verschillende schakel sets; één voor de normale montage dus kabels buitenom (geen gezicht want kabels blijven niet mooi staan en zakken naar beneden) en één versie voor de bekabeling onder het stuurlint (dus met een kleine bocht buiten shifter en dan onder stuurlint).
Ik heb nu een drietal sets gemonteerd (voor Shima). Ziet er heel goed uit en de performance is perfect. Je moet de schakelset voor Shima à la Campa overigens wel mooi vinden maar ja smaken verschillen nogal hè.................en sommigen durven "the S word" niet eens uit te spreken!
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes

swijland
Forum-lid

swijland 14 aug 2006 21:06

Met de extra schakels van de remset en van de schakelset heb ik hem zo kun aanleggen als de normale Shimano STI. Ziet er echter inderdaad niet uit.

Ik heb nu zowel de shifter- als de remkabels door het stuur gelegd en dat ziet er echt super uit.

Het heeft me dus 2 dagen gekost om de NOKN set aan te leggen, maar het was het waard. Het is een plaatje geworden.

antoni
Forum-lid

Gebruikersavatar antoni 14 aug 2006 21:22

Quoten: Origineel geplaatst door SWijland op 14 Augustus 2006

Met de extra schakels van de remset en van de schakelset heb ik hem zo kun aanleggen als de normale Shimano STI. Ziet er echter inderdaad niet uit.Ik heb nu zowel de shifter- als de remkabels door het stuur gelegd en dat ziet er echt super uit.Het heeft me dus 2 dagen gekost om de NOKN set aan te leggen, maar het was het waard. Het is een plaatje geworden.

Dat vraagt om een foto
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

swijland
Forum-lid

swijland 14 aug 2006 22:25

Als het weer morgen wat beter is, dan zal ik even buiten een foto maken en posten.

swijland
Forum-lid

swijland 19 aug 2006 23:04

Zoals beloofd zijn hier de foto's. Stuurlintje zit er nog niet omheen.

Vandaag en gisteren de eerste ritjes op m'n nieuwe Scott Plasma gemaakt en hij rijdt fantastisch (en zo ziet ie er ook uit!)

youri
Forum-lid

youri 19 aug 2006 23:17

heel mooi, nog veel fietsplezier.
Ben je tevreden van je Pro stuur???

trekmadone
Forum-lid

trekmadone 19 aug 2006 23:25

Je hebt inmiddels wel het stuurlintje gemonteerd als ik het goed begrijp. Ik hoop echter wel dat je beschermingslaag tussen de Helixen/Nokon concavex deeltjes en het stuur hebt gemonteerd.
Indien dit niet het geval is zal e.e.a. door de schurende werking je carbonstuur naar de kl.t.n helpen. Ik help zelf een reepje dun stuurlint als beschermingslaag aangebracht en de kunststof beschermingshulsjes ook tussen bekabeling en stuur.
Succes!

swijland
Forum-lid

swijland 20 aug 2006 01:01

De helixen zitten inderdaad bij zowel de remkabels als bij de schakelkabels in het stuur deze geen schurende effecten.

Het PRO stuur bevalt beter dan verwacht. Ik had het eigenlijk als tijdelijke vervanging gekocht tegen een mooi prijsje (150 e). Echter, nu ik er een 100+ kilometer mee gereden heb bevalt ie beter dan verwacht. Waar de DEDA Synapsi en de Cinelli RAM heel erg weinig dempig gaven, komt de PRO echt super uit de bocht. En dat terwijl bij het sprinten er erg weinig flex in zit. Maar wat wil je, wij Hollanders maken altijd goed spul.

casran
Forum-lid HC

casran 21 aug 2006 23:03

Quoten: Origineel geplaatst door SWijland op 19 Augustus 2006

Het PRO stuur bevalt beter dan verwacht. Ik had het eigenlijk als tijdelijke vervanging gekocht tegen een mooi prijsje (150 e). Echter, nu ik er een 100+ kilometer mee gereden heb bevalt ie beter dan verwacht. Waar de DEDA Synapsi en de Cinelli RAM heel erg weinig dempig gaven, komt de PRO echt super uit de bocht. En dat terwijl bij het sprinten er erg weinig flex in zit. Maar wat wil je, wij Hollanders maken altijd goed spul.

Alleen jammer dat alles nu weer weg moet voor een auto!  
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie