Pagina 1 van 5

chainsuck

Geplaatst: 11 aug 2006 00:34
door ieliependalie
Dag bikende luitjes!
Kan iemand mij vertellen hoe ik die verd*mde chainsuck kan voorkomen? Is het merk-gebonden?

chainsuck

Geplaatst: 11 aug 2006 01:32
door trickoutxtc3
goed reinigen en goed smeren, en goed spul op je bike kan ook heel veel schelen
rij zelf met een combo van sram x9 shifters en derries ,shimmi xt cassette en cranckset dit alles draait door een sram m39 xc race chain al 2500 km nooit probleemen mee om de 200 km ff cleanen gewoon met een badstof doek doordrenkt met benzine en daarna even een nachtje laten drogen en smeren maar. let op na zo'n 4000 km is ketting op en tandwielen ook waarscheinlijk!!! altijd voldoende lube op ketting he
suc6

chainsuck

Geplaatst: 11 aug 2006 10:51
door scottwilko
indien je met shimano xt rijdt ja dan is het te voorkomen door je voorbladen te laten vervangen door een setje van ta. Is namelijk een bekend probleem met zeker de nieuwe shimano xt bladen.

chainsuck

Geplaatst: 11 aug 2006 13:01
door fast4ward
Shimano bladen voor inderdaad even verwisselen voor TA, die zijn ook nog een stuk lichter. Ketting maakt niet heel vee uit....maar een SRAM ketting is wel makkelijker schoon te maken door het linkje.chainsuck wordt veroorzaakt door braampjes die ontstaan op de voorbladen. Deze vormen een soort weerhakjes zodat je ketting niet los laat van je (voornamelijke midden)blad.....chainsuck.Succes!

chainsuck

Geplaatst: 15 aug 2006 07:36
door fransz
nagaan of je ketting-lijn recht loopt, nagaan of je géén vaste schakel hebt.

chainsuck

Geplaatst: 15 aug 2006 22:12
door maatchen
Quote: Origineel geplaatst door fransz op 15 Augustus 2006
nagaan of je ketting-lijn recht loopt, nagaan of je géén vaste schakel hebt.


Vaste schakel is natuurlijk nooit lekker, maar om nu meteen een single speed te kopen voor de rechte kettinglijn...........

chainsuck

Geplaatst: 17 aug 2006 12:09
door ieliependalie
Ok, bedankt voor de tips. Ik ken iemand die het frame een beetje heeft ehhh, bijgevijld zeg maar......... Is dat een wijze optie denken jullie?

chainsuck

Geplaatst: 17 aug 2006 12:39
door daveke
Ik had er op een XT crankset ook erg veel last van. MIjn FM heeft toen die puntjes die op het buitenblad zitten aan de binnenkant weggevijld en nog iets met het middenblad gedaan. Sindsdien geen chainsuck meer gehad

chainsuck

Geplaatst: 17 aug 2006 13:02
door fiedoo
een collega van mij had hetzelfde probleem met zijn XT-groep. zijn fietsen maker heeft er weken op gezocht om het euvel te verhelpen.
Ik denk dat shimano hier toch wel een slechte reclame voor zichzelf maakt! Normaal gezien zou men mogen verwachten dat alle bladen kosteloos door een degelijke kwaliteit vervangen worden!
Van een X-groep verwacht men toch een feilloze werking!

chainsuck

Geplaatst: 17 aug 2006 15:00
door bandit
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 11 Augustus 2006

indien je met shimano xt rijdt ja dan is het te voorkomen door je voorbladen te laten vervangen door een setje van ta. Is namelijk een bekend probleem met zeker de nieuwe shimano xt bladen.


Bij mij hetzelfde probleem om dezelfde manier opgelost. Na de 1e keer 300 kilometer met een voorblad te hebben gedaan, en de 2e keer 75 overgeschakeld op TA, rij er nu zeker al 1.500 kilometer mee, zonder problemen.
Ik moet wel zeggen dat ik weinig écht meer door de bagger ga, uit angst voor Chainsuck.
 

chainsuck

Geplaatst: 17 aug 2006 18:17
door scottwilko
Tsja als je ketting en tandwiel vol bagger zit is het wel logisch dat je er last van krijgt. Maar ik snap ook nog steeds niet dat shimano geen goede bladen kan maken, echt heel veel bikers met xt hoor je klagen.

chainsuck

Geplaatst: 18 aug 2006 13:55
door geertjebeertje
Wat verstaan jullie eigenlijk onder Chainsuck?

Dat is toch als de ketting tussen het kleinste voorblad en de kader/trapas blijft steken of niet?

Ik meen te kunnen afleiden uit de uitleg van sommigen hier dat de ketting ook wel eens tussen het grootste en het middelste kettingblad blijft steken, of vergis ik me?

G