heb nu 2 jaar een setje wielen met dp18 UP velgen 32 spaaks, dt onyx naven en dt comp. spaken en altijd naar tevredenheid op gefietst (ondanks 100kg+ gewicht, soms een slagje erin, maar dat kreeg ik vaak zelf wel weg met een spaakspanner.
Echter, nu zitten er meerdere hoogteslagjes en een grote in het achterwiel, welke ik niet wegkrijg (dit fietst nu dus erg onrustig) Hoe ga je hier normaal gesproken mee om ?
In een poging om het wel weg te krijgen helaas de spaken iets te hard aangedraaid met een niet exact passend spaaksleuteltje dus sommige spaaknippels vallen alleen nog maar aan te draaien met een stevige tang.
Samengevat: valt dit nog te repareren? (, zo ja hoe?) of wordt het tijd voor een nieuw wielsetje ? (en wanneer was er weer een wielspaakcursus? )
Of zal een nieuwe velg en opnieuw laten inspaken door een fietsenmaker ook nog een optie zijn ? (als een geheel nieuwe wielset zo'n 200 kost)
hoogteslag :(
-
- Forum-lid
Een klein hoogteslagje hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar het mag niet te gek zijn. Vaak zie je dit voorkomen bij meerdere keren gerichte wielen, vooral als dit wat haastig is gebeurd of niet met de juiste spullen of zonder richters.
Als je dan ook nog je nippels aan stukken draait, lijkt het mij het beste om het wiel opnieuw te spaken. Ik zou zelf voor een nieuwe set spaken gaan en ik zou echt heel goed controleren of je velg nog OK is, zo niet, weggooien. Ik heb zelf nog niet eerder met DP 18 velgen gewerkt dus ik kan mijn ervaringen niet delen. Ik spaak zelf alleen met Mavic CXP 33 en Open Pro, waarbij de CXP 33 duidelijk steviger is maar ook zwaarder. Bij mij is spaakbreuk of slag de laatste drie jaar niet voorgekomen.
Wat betreft het opspannen van de spaken in een wiel heb ik goede ervaring met die "vleugelmoer"achtige spanners van Takx, afhankelijk van de nippels een blauwe of zwarte ( andere kleur is andere maat )
Helaas heb ik ook zelf de ervaring dat wielen je fietsplezier flink kunnen vergallen. Inmiddels ben ik zover dat ik alles met spaken en wielen zelf kan. Ook door schade en schande wijs geworden én veel ervaring opgedaan.
Als je dan ook nog je nippels aan stukken draait, lijkt het mij het beste om het wiel opnieuw te spaken. Ik zou zelf voor een nieuwe set spaken gaan en ik zou echt heel goed controleren of je velg nog OK is, zo niet, weggooien. Ik heb zelf nog niet eerder met DP 18 velgen gewerkt dus ik kan mijn ervaringen niet delen. Ik spaak zelf alleen met Mavic CXP 33 en Open Pro, waarbij de CXP 33 duidelijk steviger is maar ook zwaarder. Bij mij is spaakbreuk of slag de laatste drie jaar niet voorgekomen.
Wat betreft het opspannen van de spaken in een wiel heb ik goede ervaring met die "vleugelmoer"achtige spanners van Takx, afhankelijk van de nippels een blauwe of zwarte ( andere kleur is andere maat )
Helaas heb ik ook zelf de ervaring dat wielen je fietsplezier flink kunnen vergallen. Inmiddels ben ik zover dat ik alles met spaken en wielen zelf kan. Ook door schade en schande wijs geworden én veel ervaring opgedaan.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders