Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette en ketting upgraden

krommenek
Forum-lid

krommenek 10 aug 2006 16:16

Hoi,
hier de volgende vraag: heb nu een TIAGRA afgemonteerde fiets. De ketting en cassette zijn nu versleten. Heb de fiets 10 maaden en heb er ongeveer 5500 KM mee gefietst. Volgens mjn FM is dit normaal, dat ketting en cassette na 5 a 6000 km zijn versleten.
De vraag van mij is nu, wat is verstandig, vervangen voor een Shimano TIAGRA cassette HG-50-9 en een TIAGRA Ketting HG-53, orginele onderdelen of upgraden.Voor upgraden denk ik dan aan vervangen voor Shimano 105 onderdelen. Bedoel dan dus alleen de ketting en de cassette. Weet dus niet of dit wel uitwisselbaar is en of de slijtage gevoeligheid van de 105 serie minder is.
Dus laat maar weten wat jullie ervaringen zijn.
Gr. Eric.
---- Think ahead, Cycling forward. ----

hoorn
Forum-lid

hoorn 10 aug 2006 16:49

Ja, je kunt de tiagra onderdelen zonder problemen vervangen door onderdelen uit een hogere serie, zelf tot Dura Ace 9 speed aan toe. Als je er maar op let dat de onderelen die je monteert 9 speed zijn.
Over de slijtage kan ik niet veel zeggen, ik heb zelf een week of 3 geleden na 4000 km de ketting (CH-53) en de cassette (SRAM PG 950) vervangen door Shimano 105 onderdelen. Ik heb er in verband met vakantie nog niet erg veel op gefietst, maar ik hoop dat het wat langer mee gaat dan het vorige setje.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 10 aug 2006 17:30

mijn ervaring is dat de minder dure cassettes minder snel slijten dan dure.
Wel is de afwerking en het gebruikte materiaal wat minder, waardoor de duurdere iets beter schakelen, lichter wegen en ook meestal makkelijker te onderhouden zijn.
Gezien het geringe prijsverschil zou ik toch minstens shimano105 nemen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

krommenek
Forum-lid

krommenek 10 aug 2006 17:50

Wat is een klein prijs verschil? Mijn FM zegt dat het vervangen EN monteren van nieuwe TIAGRA cassette en Ketting 60 euro gaat kosten. Is dit veel?Volgens de Salden site kost een Cassette iets van 20 euro en een ketting 10 Euro, maakt 30 euro. + 30 euro voor montage.Is het misschien verstandiger om het zelf te vervangen en voor het prijsverschil zelf de sleutels te kopen. Weet alleen niet hoe precies het komt met het aantrekken van de moeren e.d. op bepaalde Newton waardes? Misschien iemand mij dit nog vertellen.Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

toni
Forum-lid

toni 10 aug 2006 18:44

Als je 5500 km per jaar fietst zou ik zeker (een gedeelte van) die 30 euro in een shimano cassette sleutel steken. Behalve voor het verwisselen van losse kransjes of een complete cassette is het ook fijn om de boel eens uit elkaar te kunnen halen om eens mooi schoon te maken. Ook als je de samenstelling van je cassette wil veranderen (omdat je bijvoorbeeld de bergen in gaat) komt deze sleutel je mooi van pas!
De borging van de cassette moet met een dermate hoog moment (bij canpa bijv 50 Nm) gebeuren dat je de boel in de praktijk altijd minder vast draait dan voorgeschreven. Wil je de boel kapot draaien moet je behoorlijk lomp te werk gaan. Een fietsenmaker gebruikt ook echt geen moment sleutel voor het borgen van een cassette.

Plaats reactie