Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoe vaak moet je spaken natrekken

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 10 aug 2006 00:47

Hoi,
Heb een Merida racefiets met Alexrims. Heb na 6 maanden tot twee keer toe een gebroken spaak gehad. Hierna zei mijn FM dat het achterwiel opnieuw gespaakt moest worden. Dit heeft hij dan ook gedaan.
Wiel is na ongeveer 150 KM nagetrokken en toen nog eens na 200 km. ( toen zat er opeens een kleine slag in).
Nu weer zo'n 600 KM verder hoorde ik tijdens de ritten in Limburg ( was op de camping aldaar) tikken. Ik kijken, zaten er twee spakken iets los. Tevens ontdekkte ik dat er weer een kleine slag in mijn achterwiel zat. Heb toen op gevoel de spaken aangedraad. De slag is er bijna uit. Heb zo mijn vakantie toch vol kunnen fietsen.
Maar is dit normaal dat spaken zo vaak los gaan zitten, breken e.d.
Heb wel geen superfiets misschien, maar mag er toch wel van uitgaan dat een wiel een geruime tijd meegaat. ( Dit alles onder normaal gebruik natnatuurlijk).
Wat is jullie mening? Of kan ik me beter inschrijven voor de cursus van SPeric?
Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2006 00:50

Hoeveel weeg je?
Wat voor velgen zijn het?
Hoeveel spaken zitten erin?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 10 aug 2006 01:22

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 Augustus 2006

Hoeveel weeg je?Wat voor velgen zijn het?Hoeveel spaken zitten erin?


Hoi,
Weeg 95 KG en heb de Alexrims type DA16. heeft 32 spaken. Gewoon een soort van standaard wiel, niks apparts !! ( Kan ook niet voor die prijs. Ben een beginnende fietser en wilde niet te veel geld uitgeven). Fiets is verder compleet TIAGRA afgemonteerd, incl de naven).
spec's volgens site:



DA16








FeaturesSemi Areo doublewall rim profileWear Line Indicator







Tech SpecPin joint, 32 or 36 holes, silver/black 700C-540g, ERD 596.9mm , ETRTO 622X12mm

Maakt dit veel uit dan?
 
Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2006 01:30

Hm ziet er niet uit als een heel slappe velg ofzo... wrs is ie dan gewoon niet goed ingespaakt, zowel door Merida als door je LBS
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 10 aug 2006 01:59

 
Als een wiel gespaakt is , dan is het van belang dat deze spaken dan ook geborgd worden  bij de spaaknippels.Dit om loslopende spaken/nippels te voorkomen . dit borgen kan gedaan worden met Loctite Borgmiddel
Het zijn vaak de kleine dingen, maar o zo belangrijk

maartenmunneke
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23

maartenmunneke 10 aug 2006 09:52

LBS???
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 10 aug 2006 10:33

Quoten: Origineel geplaatst door maarten munneke op 10 Augustus 2006

LBS???


Local bike shop ! Uw fietsenmaker dus...
grtz

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 aug 2006 11:06

schrijf je lekker in voor de cursus, dan had je geweten dat de nippels inderdaad gelocked kunnen/ moeten worden. En... dat als het wiel in gespaakt is, de spaken goed strak langs de flenzen moeten lopen, al dan niet met een paar tikjes.
Als je dat niet doet ( dat laatste) dan heb je binnen 50 km dat je spaken loszitten en dat er slagen in komen. Zo te horen is dit het geval bij je geweest.
Pas als die  ' rek ' eruit is en de spaken goed op spanning staan, dan zal normaal gezien die spaak niet zo gauw los komen..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2006 12:36

Locktite is helemaal niet nodig bij de meeste goed gespaakte wielen. Die blijven gewoon recht, met locktite verlijmen heeft ook nadelen. En daar kom je wel achter als je door een diep genoege kuil bent gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 aug 2006 13:06

Je moet ook wel sturen natuurlijk....
Jij hebt het elke keer over kuilen en gaten, is dat bij jullie in de regio zo erg dan ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2006 13:26

Met kuilen en gaten bedoel ik vooral tijdens wedstrijden. Als er iemand op 10 cm van je voorwiel rijdt dan rij je nog al eens door een iets te diepe put heen als er niets geroepen wordt.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 aug 2006 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 Augustus 2006


Met kuilen en gaten bedoel ik vooral tijdens wedstrijden. Als er iemand op 10 cm van je voorwiel rijdt dan rij je nog al eens door een iets te diepe put heen als er niets geroepen wordt.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.

Dat klopt, maar het lijkt er dan ook op dat de FM het niet heel secuur heeft gedaan.

Plaats reactie