Hoe vaak moet je spaken natrekken
Hoi,
Heb een Merida racefiets met Alexrims. Heb na 6 maanden tot twee keer toe een gebroken spaak gehad. Hierna zei mijn FM dat het achterwiel opnieuw gespaakt moest worden. Dit heeft hij dan ook gedaan.
Wiel is na ongeveer 150 KM nagetrokken en toen nog eens na 200 km. ( toen zat er opeens een kleine slag in).
Nu weer zo'n 600 KM verder hoorde ik tijdens de ritten in Limburg ( was op de camping aldaar) tikken. Ik kijken, zaten er twee spakken iets los. Tevens ontdekkte ik dat er weer een kleine slag in mijn achterwiel zat. Heb toen op gevoel de spaken aangedraad. De slag is er bijna uit. Heb zo mijn vakantie toch vol kunnen fietsen.
Maar is dit normaal dat spaken zo vaak los gaan zitten, breken e.d.
Heb wel geen superfiets misschien, maar mag er toch wel van uitgaan dat een wiel een geruime tijd meegaat. ( Dit alles onder normaal gebruik natnatuurlijk).
Wat is jullie mening? Of kan ik me beter inschrijven voor de cursus van SPeric?
Gr. Eric
Heb een Merida racefiets met Alexrims. Heb na 6 maanden tot twee keer toe een gebroken spaak gehad. Hierna zei mijn FM dat het achterwiel opnieuw gespaakt moest worden. Dit heeft hij dan ook gedaan.
Wiel is na ongeveer 150 KM nagetrokken en toen nog eens na 200 km. ( toen zat er opeens een kleine slag in).
Nu weer zo'n 600 KM verder hoorde ik tijdens de ritten in Limburg ( was op de camping aldaar) tikken. Ik kijken, zaten er twee spakken iets los. Tevens ontdekkte ik dat er weer een kleine slag in mijn achterwiel zat. Heb toen op gevoel de spaken aangedraad. De slag is er bijna uit. Heb zo mijn vakantie toch vol kunnen fietsen.
Maar is dit normaal dat spaken zo vaak los gaan zitten, breken e.d.
Heb wel geen superfiets misschien, maar mag er toch wel van uitgaan dat een wiel een geruime tijd meegaat. ( Dit alles onder normaal gebruik natnatuurlijk).
Wat is jullie mening? Of kan ik me beter inschrijven voor de cursus van SPeric?
Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 Augustus 2006
Hoeveel weeg je?Wat voor velgen zijn het?Hoeveel spaken zitten erin?
Hoi,
Weeg 95 KG en heb de Alexrims type DA16. heeft 32 spaken. Gewoon een soort van standaard wiel, niks apparts !! ( Kan ook niet voor die prijs. Ben een beginnende fietser en wilde niet te veel geld uitgeven). Fiets is verder compleet TIAGRA afgemonteerd, incl de naven).
spec's volgens site:
DA16
FeaturesSemi Areo doublewall rim profileWear Line Indicator
Tech SpecPin joint, 32 or 36 holes, silver/black 700C-540g, ERD 596.9mm , ETRTO 622X12mm
Maakt dit veel uit dan?
Gr. Eric
Hoeveel weeg je?Wat voor velgen zijn het?Hoeveel spaken zitten erin?
Hoi,
Weeg 95 KG en heb de Alexrims type DA16. heeft 32 spaken. Gewoon een soort van standaard wiel, niks apparts !! ( Kan ook niet voor die prijs. Ben een beginnende fietser en wilde niet te veel geld uitgeven). Fiets is verder compleet TIAGRA afgemonteerd, incl de naven).
spec's volgens site:
DA16
FeaturesSemi Areo doublewall rim profileWear Line Indicator
Tech SpecPin joint, 32 or 36 holes, silver/black 700C-540g, ERD 596.9mm , ETRTO 622X12mm
Maakt dit veel uit dan?
Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----
Als een wiel gespaakt is , dan is het van belang dat deze spaken dan ook geborgd worden bij de spaaknippels.Dit om loslopende spaken/nippels te voorkomen . dit borgen kan gedaan worden met Loctite Borgmiddel
Het zijn vaak de kleine dingen, maar o zo belangrijk
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
LBS???
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
schrijf je lekker in voor de cursus, dan had je geweten dat de nippels inderdaad gelocked kunnen/ moeten worden. En... dat als het wiel in gespaakt is, de spaken goed strak langs de flenzen moeten lopen, al dan niet met een paar tikjes.
Als je dat niet doet ( dat laatste) dan heb je binnen 50 km dat je spaken loszitten en dat er slagen in komen. Zo te horen is dit het geval bij je geweest.
Pas als die ' rek ' eruit is en de spaken goed op spanning staan, dan zal normaal gezien die spaak niet zo gauw los komen..
Als je dat niet doet ( dat laatste) dan heb je binnen 50 km dat je spaken loszitten en dat er slagen in komen. Zo te horen is dit het geval bij je geweest.
Pas als die ' rek ' eruit is en de spaken goed op spanning staan, dan zal normaal gezien die spaak niet zo gauw los komen..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met kuilen en gaten bedoel ik vooral tijdens wedstrijden. Als er iemand op 10 cm van je voorwiel rijdt dan rij je nog al eens door een iets te diepe put heen als er niets geroepen wordt.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 Augustus 2006
Met kuilen en gaten bedoel ik vooral tijdens wedstrijden. Als er iemand op 10 cm van je voorwiel rijdt dan rij je nog al eens door een iets te diepe put heen als er niets geroepen wordt.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.
Dat klopt, maar het lijkt er dan ook op dat de FM het niet heel secuur heeft gedaan.
Met kuilen en gaten bedoel ik vooral tijdens wedstrijden. Als er iemand op 10 cm van je voorwiel rijdt dan rij je nog al eens door een iets te diepe put heen als er niets geroepen wordt.
Met gewoon een beetje sturen horen spaken echt niet los te komen, zeker niet bij een 32 spaaks wiel wat netjes met gelijke spanningen is opgespaakt. Als je een 18 spaaks voorwiel maakt zou ik een stuk eerder nippels verlijmen. Want als er dan 1 los schiet wordt het wiel meteen onberijdbaar.
Dat klopt, maar het lijkt er dan ook op dat de FM het niet heel secuur heeft gedaan.