Wielen adviesprijs 450-570 euro
Hoi,
Voor een racewielen test (adviesprijs 450-570 euro) die in 2011 in Fiets komt ga ik het volgende testen in de praktijk en in een lab;
Bikeboosting Custom DT/Hope
Bontrager Race Lite Aero
Campagnola Zonda
DT Swiss R1700
Easton EA50 Aero
Fulcrum Racing 3
Marchisio T-PRO
Mavic Kserium Elite
Ritchey WCS Zeta
Shimano WH6700
Sram S27 al Comp
Sun Accelerator
Zijn er al mensen die ervaring hebben met bovenstaande wielen?
De Mavic Kserium Elite is voor 2011 vernieuwd.
Easton EA50 zijn eveneens vernieuwd en zien er op het oog "leuk" uit, maar is de body ook verbetert?
Binnenkort zal er een test middag worden georganiseerd met bovenstaande wielen voor lezers/forum-ers van Fiets. Waarschijnlijk 28 januari in midden van het land. Informatie volgt nog over locatie/tijd en opgeven.
Bedankt voor een reactie in ieder geval!
Met vriendelijke groet,
Mathijs Wagenaar
test redacteur Fiets
Voor een racewielen test (adviesprijs 450-570 euro) die in 2011 in Fiets komt ga ik het volgende testen in de praktijk en in een lab;
Bikeboosting Custom DT/Hope
Bontrager Race Lite Aero
Campagnola Zonda
DT Swiss R1700
Easton EA50 Aero
Fulcrum Racing 3
Marchisio T-PRO
Mavic Kserium Elite
Ritchey WCS Zeta
Shimano WH6700
Sram S27 al Comp
Sun Accelerator
Zijn er al mensen die ervaring hebben met bovenstaande wielen?
De Mavic Kserium Elite is voor 2011 vernieuwd.
Easton EA50 zijn eveneens vernieuwd en zien er op het oog "leuk" uit, maar is de body ook verbetert?
Binnenkort zal er een test middag worden georganiseerd met bovenstaande wielen voor lezers/forum-ers van Fiets. Waarschijnlijk 28 januari in midden van het land. Informatie volgt nog over locatie/tijd en opgeven.
Bedankt voor een reactie in ieder geval!
Met vriendelijke groet,
Mathijs Wagenaar
test redacteur Fiets
120 euro is nogal een verschil in prijs, 25%. En valt de ultegra-set er niet een beetje buiten? Volgens mij komt die niet op 450 euro uit, zelfs niet de adviesprijs. Dan wordt het bereik wel erg groot en kun je niet echt een representatief onderzoek doen met een goede vergelijking, toch?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Nu vertrek je van wat gangbaar is bij mensen met teveel geld en te weinig kennis van fietsen: eerst budget en dan pas functie/performantie. In mijn optiek niet de goede uitgangspositie, de vraag moet omgekeerd benaderd worden:
vergelijk wielsets met ongeveer zelfde gewicht, en aerodynamica (dus zo een beetje rekening houdend met velghoogte en aantal spaken).
Test hiervan stijfheid e.d.
Jammer dat er geen statistieken bestaan van aantal garantiegevallen/aantal verkochte wielsets. Een random bevraging levert geen vergelijkingsmateriaal op, en over gebruikerservaringen is van een aantal van bovenvermelde wielsets al zeer veel geschreven op het forum.
Kijk vervolgens welke beste getest is, en geef daar de prijs bij.
vergelijk wielsets met ongeveer zelfde gewicht, en aerodynamica (dus zo een beetje rekening houdend met velghoogte en aantal spaken).
Test hiervan stijfheid e.d.
Jammer dat er geen statistieken bestaan van aantal garantiegevallen/aantal verkochte wielsets. Een random bevraging levert geen vergelijkingsmateriaal op, en over gebruikerservaringen is van een aantal van bovenvermelde wielsets al zeer veel geschreven op het forum.
Kijk vervolgens welke beste getest is, en geef daar de prijs bij.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@de zwarten
Je hebt gelijk dat het eerlijker is de wielen te vergelijken op prestaties, maar deze 'objectieve' eigenschappen kunnen elkaar tegenwerken, waardoor de onderlinge vergelijking lastig wordt - appels en peren. In drukbezette segmenten zegt de prijs redelijk veel over de waarde, omdat een relatief duur wiel zich uit de markt prijst.
En eerlijk gezegd koop ik de wielen die ik kan betalen. Ik heb laatst RS80's gekocht, omdat ik de DA's te duur vond. Ik ben er van overtuigd dat RS80's geweldig zijn en DA's superieur, maar DA's zijn gewoon te duur voor mij.
Je hebt gelijk dat het eerlijker is de wielen te vergelijken op prestaties, maar deze 'objectieve' eigenschappen kunnen elkaar tegenwerken, waardoor de onderlinge vergelijking lastig wordt - appels en peren. In drukbezette segmenten zegt de prijs redelijk veel over de waarde, omdat een relatief duur wiel zich uit de markt prijst.
En eerlijk gezegd koop ik de wielen die ik kan betalen. Ik heb laatst RS80's gekocht, omdat ik de DA's te duur vond. Ik ben er van overtuigd dat RS80's geweldig zijn en DA's superieur, maar DA's zijn gewoon te duur voor mij.
Ik heb ervaring met Mavic Ksyrium Elite (2008 versie) en Fulcrum Racing 3 (2010 versie).
Met de Mavic's heb ik niet hele goede ervaringen. De (industrie)lagers zijn ronduit slecht. Ik had al speling na 1 maand. Deze speling heb ik er nooit meer uitgekregen. De body is ook niet alles. Het glijlager is na 1 jaar versleten en loopt niet meer goed, dus aan vervanging toe. De wielen zijn niet heel stijf en de velgen slijten best snel (niet in de bergen mee gereden). Ze blijven wel goed recht.
Met de Fulcrum's heb ik daarentegen hele goede ervaringen. De (kogel)lagers zijn super. Omdat het kogellagers zijn, lopen ze gewoon geweldig en zijn ze goed af te stellen. Ze zijn ook heel makkelijk in onderhoud en makkelijk te vervangen. De body heeft een klein minpuntje en dat is de palveer. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe en toen was het probleem (één van de palletjes bleef hangen) opgelost. De wielen zijn overigens buitengewoon stijf en blijven kaarsrecht. Zelfs na vele klinker- en kermiskoersjes.
Succes met testen!
Met de Mavic's heb ik niet hele goede ervaringen. De (industrie)lagers zijn ronduit slecht. Ik had al speling na 1 maand. Deze speling heb ik er nooit meer uitgekregen. De body is ook niet alles. Het glijlager is na 1 jaar versleten en loopt niet meer goed, dus aan vervanging toe. De wielen zijn niet heel stijf en de velgen slijten best snel (niet in de bergen mee gereden). Ze blijven wel goed recht.
Met de Fulcrum's heb ik daarentegen hele goede ervaringen. De (kogel)lagers zijn super. Omdat het kogellagers zijn, lopen ze gewoon geweldig en zijn ze goed af te stellen. Ze zijn ook heel makkelijk in onderhoud en makkelijk te vervangen. De body heeft een klein minpuntje en dat is de palveer. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe en toen was het probleem (één van de palletjes bleef hangen) opgelost. De wielen zijn overigens buitengewoon stijf en blijven kaarsrecht. Zelfs na vele klinker- en kermiskoersjes.
Succes met testen!
Bikeboosting Custom DT/Hope (erg degelijk, maar wellicht iets te degelijk en redelijk zwaar)
Bontrager Race Lite Aero (goede wielen, met DT Swiss lagers!)
Campagnola Zonda (in essentie zelfde wielen als Fulcrum, alleen met ander spaakpatroon. Erg fijne wielen, alleen maken hinderlijk geluid bij bepaalde windsnelheden)
DT Swiss R1700 (ben ik niet bekend mee)
Easton EA50 Aero (Easton wielen hebben nog al eens problemen met lagers en het is niet bepaald een bijzonder setje)
Fulcrum Racing 3 (lees Zonda)
Marchisio T-PRO (niet mee bekend)
Mavic Kserium Elite (lagers schijnen niet perfect te zijn, maar ken mensen die al jaren op deze wielen rijden zonder enkel probleem. Lagers lopen wel extreem soepel)
Ritchey WCS Zeta (niet mee bekend)
Shimano WH6700 (Shimano kwaliteit, niet echt sexy, maar zullen wel jaren meegaan)
Sram S27 al Comp (Hier betaal je vooral voor de naam. Niets bijzonders)
Sun Accelerator (niet mee bekend)
Als je een beetje goed kijkt zul je voor jouw budget ook wel nieuwe Mavic Cosmic Carbon wielen kunnen vinden. Die zijn ook sterk en erg aerodynamisch. Zeker iets om over na te denken.
Bontrager Race Lite Aero (goede wielen, met DT Swiss lagers!)
Campagnola Zonda (in essentie zelfde wielen als Fulcrum, alleen met ander spaakpatroon. Erg fijne wielen, alleen maken hinderlijk geluid bij bepaalde windsnelheden)
DT Swiss R1700 (ben ik niet bekend mee)
Easton EA50 Aero (Easton wielen hebben nog al eens problemen met lagers en het is niet bepaald een bijzonder setje)
Fulcrum Racing 3 (lees Zonda)
Marchisio T-PRO (niet mee bekend)
Mavic Kserium Elite (lagers schijnen niet perfect te zijn, maar ken mensen die al jaren op deze wielen rijden zonder enkel probleem. Lagers lopen wel extreem soepel)
Ritchey WCS Zeta (niet mee bekend)
Shimano WH6700 (Shimano kwaliteit, niet echt sexy, maar zullen wel jaren meegaan)
Sram S27 al Comp (Hier betaal je vooral voor de naam. Niets bijzonders)
Sun Accelerator (niet mee bekend)
Als je een beetje goed kijkt zul je voor jouw budget ook wel nieuwe Mavic Cosmic Carbon wielen kunnen vinden. Die zijn ook sterk en erg aerodynamisch. Zeker iets om over na te denken.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik heb ervaring met de Zonda 2010 versie en die zijn niet echt positief te noemen. Afdichting van lagers is een lachertje en niet acceptabel voor deze prijsklasse. Resultaat was dat ik binnen 10 ritten korrelig lopende voorlager had met roest op de kogels/kogelbanen. Lijkt me relevante info om te vermelden, ook voor de andere sets: voer vooral ook een test op duurzaamheid uit. Hoe houden wielen zich bij een paar keer rijden in de regen? De meeste berijders hebben denk ik niet veel zin om iedere keer de wielen zelf uit elkaar te moeten halen/weg te moeten brengen omdat ze niet regenbestendig zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mijn tip: beperk je tot testen in een lab. Het beoordelen of analyseren van wielsets op basis van gebruikers'ervaringen' is kansloos en zeker ervaringen op basis van een testmiddag. De 1 houdt van harde wielen, de andere van zachte. De 1 is 60kg, de ander 95kg. De 1 heeft nog spierpijn van een inspanning de dag daarvoor, de ander is zo fris als een hoentje. De 1 rijdt krap 1000km per jaar, de ander 15.000km. De 1 rijdt criteriums, de ander cyclo's en een ander een rondje om het huis met 4 bochten per zondagse rit. Etc, etc, etc, etc, etc.biker82 schreef:Voor een racewielen test (adviesprijs 450-570 euro) die in 2011 in Fiets komt ga ik het volgende testen in de praktijk en in een lab;
Datgene wat je wilt weten, zul je op die wijze nooit representatief boven water krijgen.
Beperk je tot de objectief meetbare zaken! En kijk naar zaken als servicemogelijkheden (naven, spaken), garantieafhandeling, verkooppunten, etc. een mooi overzicht hiervan is al heel netjes.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
@Amclassic-fan: Als je de Zonda's openhaalt zie je dat de afdichting minimaal is. Nou hoeft dit ook weer niet van record kwaliteit te zijn, daar betaal je immers meer voor, maar het blijft fragiel. Naar mijn mening teveel concessies aan oa afdichting gedaan tov gewicht. Er zat inderdaad een minieme hoeveelheid vet in, het zou een maandagmorgen gevalletje kunnen zijn maar ik moet ook na het vet te hebben vervangen veel af blijven stellen. Ik had betere kwaliteit verwacht in deze prijsklasse, zeker van Campagnolo. Volgende keer leg ik wat meer geld neer en koop ik weer Eurussen want daar is de afdichting beduidend beter van, maar daar betaal je dan ook voor.